Travel News https://www.travelnews.se Sveriges största affärssajt för reseindustrin Mon, 20 Sep 2021 12:58:25 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.8.1 https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2016/02/cropped-favicon-32x32.jpg Travel News https://www.travelnews.se 32 32 Maldiverna har blomstrat under pandemin https://www.travelnews.se/travelnews-market/maldiverna-har-blommat-under-pandemin/ https://www.travelnews.se/travelnews-market/maldiverna-har-blommat-under-pandemin/#respond Mon, 20 Sep 2021 09:46:39 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73453 Därför ska Villa Hotels & Resorts vara med på Travel News Market den 11 november. Här svarar Gérald Amoudruz från World of Destinations på vår mässenkät

Inlägget Maldiverna har blomstrat under pandemin dök först upp på Travel News.

]]>
Varför ska Villa Hotels & Resorts by World of Destinations vara med på Travel News Market den 11 november? 

Maldiverna är en destination som har verkligen blomstrat under pandemin och fler och fler agenter upptäcker att Villa Hotels & Resorts, med sina 3 privata öar som erbjuder kvalité till rimligt pris, är en mycket lättsåld produkt. Från den mysiga strandvillan till den lyxiga 3 rumsvilla på vattnet med egen pool, alla kan hitta en logi som passar deras behov och plånbok. Vi erbjuder dessutom våra agenter personlig service via World of Destinations och en bokningscentral i Malé, produktutbildning, förmånliga avtalspriser och regelbundna studieresor. Sist men inte minst, vi börjar få förfrågningar för MICE-grupper till Maldiverna och jag hoppas också att få presentera våra produkter till eventbyråer under Travel News Market.

Vem på mässan vill ni helst träffa? 

Resebyråer och eventbyråer. Och såklart ALLA kära kollegor som jag har saknat de senaste 2 åren!

Berätta om situationen för er just nu?

Det har såklart varit fattigt för oss, som för alla andra i branschen. Men mycket har dock hänt för oss i form av business development under det senaste året. På Libertys fronten har vi tagit över incoming verksamheten till de Nordiska länderna, och på World of Destinations har vi lagt till i vår portfolio en mängd nya kunder: Secluded Africa, ExpressCare, Lemax, Gayo Aviation & Tourism, Turkish Healthcare Travel Council, Joonze, Padel Berry, Fly Okavango samt nya DMC till Sydkorea, Madagaskar, Södra Afrika, Indonesien och Schweiz.

Med andra ord är vi rustade för framtiden!

Nåt mer ni vill säga?

Ja, jag blir verkligen ledsen när jag ser nästan varje dag vilka fina kollegor som tvingas lämna branschen och är så tacksam över att ni kör Travel News Market! Vi som är kvar behöver verkligen det!

 ****

Namn: Gérald Amoudruz

Titel: VD på World of Destinations och Liberty Nordic

Familj: Fru och fyra barn på 21, 20, 4 och 2 år

Bor: Vasastan, Stockholm

Senaste resa: Studieresa till Annecy Mountains i Franska Alperna med en grupp resebyråagenter

Reser jag aldrig utan: att känna ångest över att jag skulle ha glömt något

Favorithotell: Paradise Island på Maldiverna där jag spenderade 3 veckor med familjen i somras, de är underbara med barn

Favoritreseapp: Uber

Flygbolag som jag åker helst med: Fly Okavango, vår senaste WoD-kund

Favoritdestination bortom min egen: Nice, drömmer om att kunna pendla dit i framtiden

Min drömresa: En rundresa mellan alla Secluded Africa lodges i Kenya med familjen

Detta vet vi inte om dig: Jag har precis blivit svensk medborgare efter 26 år i Sverige!

Inlägget Maldiverna har blomstrat under pandemin dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/travelnews-market/maldiverna-har-blommat-under-pandemin/feed/ 0
Turistpolitik blir turismpolitik – men får bara 120 nya miljoner https://www.travelnews.se/sverige/politik/turistpolitik-blir-turismpolitik-men-far-bara-120-nya-miljoner/ https://www.travelnews.se/sverige/politik/turistpolitik-blir-turismpolitik-men-far-bara-120-nya-miljoner/#respond Mon, 20 Sep 2021 09:27:44 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73448 Regeringen gör också en kosmetisk språklig förändring, i stället för […]

Inlägget Turistpolitik blir turismpolitik – men får bara 120 nya miljoner dök först upp på Travel News.

]]>
Regeringen gör också en kosmetisk språklig förändring, i stället för turistpolitik ska det heta turismpolitik. Om målen för denna turismpolitik beskrivs så här:

”Målet för turismpolitiken ska vara att Sverige ska ha en hållbar turism, med ett hållbart resande och en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring som växer och bidrar till sysselsättning och attraktiva platser för besökare, boende, företag och investeringar i hela landet”.

Turismpolitiken ska leda till att ”företag och verksamheter inom besöksnäringen ges goda förutsättningar att utveckla sin kompetens och innovationsförmåga”. Och därigenom bidra till att ”stärka Sveriges konkurrenskraft som besöksland med ett hållbart resande, vilket i sin tur ska bidra till att stärka bilden av Sverige som besöksland både inom landet och utomlands”.

Men också, som vanligt i dag och lika viktigt som att det gäller hela landet, är att främja jämställdhet, integration och mångfald.

Att branschen haft det tufft har även regeringen insett. ”Många branscher inom besöksnäringen har drabbats mycket hårt. Nöjes- och temaparker, researrangörer, resebyråer, flygbolag med reguljär passagerartrafik och biografer hör till de branscher som hade det största tappet i omsättning 2020, enligt Statistiska centralbyrån. Även aktörer inom kultursektorn, så som museer och kulturevenemang har drabbats mycket hårt. År 2020 beräknades 123 441 årsarbetskrafter i inom turismrelaterade näringar vilket är en minskning med 9 procent jämfört med 2019. Omsättningen för turism i Sverige har minskat med 37 procent”.

Minus på 37 procent på totalen, och trots ”hemestrandet” ett minus för svenskars turismkonsumtion med strax över 28 procent.

År 2020 uppgick turismens exportvärde, det vill säga utländska turisters konsumtion i Sverige, till drygt 46 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 99 miljarder kronor 2019.

     

I nya reda pengar får näringen 100 miljoner kronor 2022 för att ”möjliggöra omställning och utveckling för en hållbar besöksnäring, varav 25 miljoner kronor ska gå till ekoturism”. Regeringen skickar också iväg 20 miljoner kronor 2022 till Visit Sweden för att stärka marknadsföringen av svensk turism och besöksnäring.

En omändring i det nationella regionalfondsprogrammet ger också 67 miljoner kronor till projekt som syftar till hållbar omställning, stärkt innovationsförmåga och utveckling av framtidens mötesbransch.

Men det man spenderar på gungan drar staten in på den stora karusellen med skatter. De totala momsintäkterna till staten kan ett ”normalår” som 2019 beräknas till runt 28 miljarder. Till det kan läggas skatt på flygresor som väntas ge 699 miljoner 2022.

Ett hyfsat nettoutfall för staten alltså. Och en liten budgetsatsning tillbaka.

Så regeringen har miljarder skäl att skriva att ”Många tjänster har inte varit möjliga att konsumera under pandemin och ett uppdämt konsumtionsbehov, tillsammans med ett uppsamlat sparande, väntas bidra till att hushållens konsumtion ökar snabbt under andra halvåret 2021”.


Inlägget Turistpolitik blir turismpolitik – men får bara 120 nya miljoner dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/politik/turistpolitik-blir-turismpolitik-men-far-bara-120-nya-miljoner/feed/ 0
Världspremiär på Travel News Business Forum: Nordvästra Skåne https://www.travelnews.se/sverige/travel-news-wilhelmina-skoghpris/varldspremiar-pa-travel-news-business-forum-i-helsingborg/ https://www.travelnews.se/sverige/travel-news-wilhelmina-skoghpris/varldspremiar-pa-travel-news-business-forum-i-helsingborg/#respond Mon, 20 Sep 2021 05:55:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72977 Nu kan du anmäla dig till Travel News Business Forum: Nordvästra Skåne på Clarion Sea U i Helsingborg den 28 oktober med start klockan 13. Det är ett regionalt event och en gala med syfte att lyfta reseindustrins intäkter och professionalitet. Vårt mål är att nå alla som arbetar med turism, hotell och resande från Bjärehalvön till Ven och från Mölle till Åsljunga. Helsingborg må vara i mitten, men vi bryr oss lika mycket om er som arbetar på ytterkanten.

Inlägget Världspremiär på Travel News Business Forum: Nordvästra Skåne dök först upp på Travel News.

]]>
Här hittar du programmet och här är anmälningslänken. Det är gratis och alla som arbetar i besöksnäringen och reseindustrin är varmt välkomna. 

– Detta är vårt sätt att vara med vid återstarten av reseindustrin. Vi börjar i Helsingborg och sen ska vi fortsätta över hela landet nästa år. Detta kommer att bli en blandning av Dagens Industrins Gasellen och Dagens Nyheters Gulddrake, lovar Travel News chefredaktör Viggo Cavling.

– Vår förhoppning är att samla alla stakeholder på destinationen som arbetar med turism och prata om vilka våra utmaningar är: Hur kan den regionala flygplatsen bli bättre? Hur lockar vi stora event till vår stad? Varför funkar inte taxibolaget bättre? Dessa frågor ska vi söka svaret på under eventet.

Philip Diab är grundare av företaget Kickass-Coach i Malmö och många känner igen honom som den rättframme coachen i tv-programmet Lyxfällan. Foto: Daniel Nilsson

Vi vill peppa och coacha. Detta ska coachen Philip Diab, känd från TV hjälpa till med.

Hur lockar vi internationella gäster med stora plånböcker till vår stad. Här kommer det tips från Alexandra Fält som är Hospitality Consultant och arbetat länge på ett av New Yorks bästa lyxhotell. 

Vi kommer att ta med oss data från Benchmark Alliance. Vilken destination i Sverige har bäst RevPar? Hur står sig Helsingborg i den nationella tävlingen.

Målet är förstås att alla ska tjäna mer pengar. Allt enligt logiken, ju rikare Travel News läsare är desto mer pengar tjänar även vi.

BOKA DIN PLATS HÄR.

Inlägget Världspremiär på Travel News Business Forum: Nordvästra Skåne dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/travel-news-wilhelmina-skoghpris/varldspremiar-pa-travel-news-business-forum-i-helsingborg/feed/ 0
Fokus nattåg, del 3: Framtiden – försvinna eller vinna med nya sovvagnar https://www.travelnews.se/tag/fokus-nattag-del-3-framtiden-vinna-eller-forsvinna/ https://www.travelnews.se/tag/fokus-nattag-del-3-framtiden-vinna-eller-forsvinna/#comments Mon, 20 Sep 2021 05:45:22 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73436 Travel News har bett reseexperten Mats Nyblom att analysera reseformen nattåget i tre delar. Här är den sista delen om framtiden.

Inlägget Fokus nattåg, del 3: Framtiden – försvinna eller vinna med nya sovvagnar dök först upp på Travel News.

]]>
Vart är nattågen på väg? Man kan tänka sig tre olika utvecklingslinjer. 1) Nattågen försvinner (eller fortsätter som marginell företeelse), 2) Nattågen ökar något men riktar sig mot en liten ”klimatelit” och finansieras politiskt som symbolhandlingar, 3) Det görs kraftfulla och uthålliga satsningar på nattåg som leder till att de blir en signifikant del av internationellt resande och aktivt bidrar till klimatmålen. Nu ser det ut som linje 2), mot en tågluff-tillbakablickande framtid med återupplivade tåg. Vi vet inte om det är uthålligt. 

Vi leker med tanken att Europas politiker verkligen skulle vilja välja linje 3). Vad skulle det innebära? Kom ihåg att det är inget sammanträffande att inrikesflyget peakade 1990 (2019 var den 20% under 1990 års nivå) och att X2000 gjorde sin första resa den 4 september samma år. Tåget har mer än fördubblats sedan 1990. Politiska satsningar kan leda till betydande förändringar!

De nya vagnarna som ÖBB har köpt kan alltså rulla i 230 km/h. I Kina kör man nattåg i 250 km/h. Med så här snabba nattåg skulle man kunna köra ca 2000 km på en natt. Då framträder helt nya relationer där ingen idag ser tåget som ett alternativ. De allra flesta av kontinentens stora städer kan kopplas samman. Från en Stockholm-horisont skulle vi nå Alperna.

Vårt mål: nattågen ska ersätta 30 procent av Europas flygresor. Det blir en investering i knappt 70 000 nattågsvagnar, eller 150 miljarder. Det låter ju kolossalt mycket, men kom ihåg att Norwegian köpte i en order flygplan för 80 miljarder (ledde i och för sig till problem i slutändan). Men här pratar vi om hela Europa. Tågen skulle vara dubbelt så stora som ÖBB:s och bestå av nio liggvagnar och sex sovvagnar. I Europa skulle vi få 4 500 sådana nattågsavgångar/dygn. Självklart krävs investering i infrastruktur i form av spår och depåer osv. Kom ihåg: de nybyggda höghastighetsbanorna har idag inte mycket trafik nattetid.

Vi zoomar in på Sverige. Behovet blir 1300 vagnar, det skulle kosta 30 miljarder. Det blir ca 40 avgångar per dygn till kontinenten med 15 vagnars-tåg. För att resorna ska bli attraktiva lär Fehmarn Bält behöva byggas samt en ny stambana för hög hastighet. En omfattande nattågstrafik kommer innebära betydande plusposter i investeringskalkylerna för dessa banor.

Vad skulle resan kosta? Det beror på. Järnvägens styrka är det låga rullmotståndet som gör att det krävs lite energi för att förflytta människor och gods på spår. Den är också elektrifierad. Det gör tåget oöverträffat som det mest klimatsmarta transportslaget. Vad är då järnvägens svaghet? Det är infrastrukturen: spår, kontaktledningar och signalsystem. Infrastrukturen är dyr i både investering och drift. Det är å andra sidan flygets styrka. När ett luftfartyg (den juridiska termen för flygplan) stävar fram i lufthavet gör det detta i en infrastruktur helt fri från kapital- och underhållskostnader. För riktigt långväga snabba tåg bli dagens infrastrukturavgifter den största kostnadsposten i en kalkyl.

Med dagens infrastrukturavgifter blir priset 2 000 – 3 000 i sovvagn och knappt hälften i liggvagn. Med tanke på att den som köper sovvagnar gör en investering på 30 års sikt är prisgapet mot flyg i dagsläget för litet för att locka till stora investeringar. Politiskt måste man, förutom att bygga ut infrastrukturen, göra de ekonomiska förutsättningarna mer attraktiva. Det kan man göra genom att sänka infrastrukturavgifterna. Ett alternativ är pålagor på flygtrafiken. En tredje väg är att subventionera driften. Oavsett vald väg måste en investerare var trygg i att förutsättningarna är långsiktiga. 

Hur skulle det se ut från Stockholms horisont? Mellan 18:00 och 23:30 skulle det gå ett femtonvagnars nattåg till kontinenten var femtonde minut. Ankomst direkt i stadens centrum där man har mängder av anslutningar till angränsande städer. 

Det här tankeexperimentet visar att det krävs mycket stora åtgärder om nattågstrafiken ska bli en klimaträddare. Det visar samtidigt att det är möjligt. Det känns ändå som en osannolik utveckling. Det finns ett antal förklaringar.

Till att börja med saknas visionen: snabba nattåg genom Europa. Det beror på att infrastrukturplanering är nationell. T ex Fehmarn Bält-förbindelsen saknar svenskt politiskt engagemang, trots att den är avgörande om Sverige ska närma sig kontinenten. Trafikverkets modeller har inga internationella kopplingar. Alla prognoser bygger på trendframskrivning. Dvs framtiden blir en extrapolering av historien. När politikerna ber Trafikverket ta fram en tioårsplan tar de fram de gamla utvecklingslinjerna och adderar befolknings och BNP-tillväxt och identifierar behov av investeringar baserat på detta. Ett paradigmskifte av typen ett nytt höghastighetsnät för nattåg kan bara realiseras med en modell som är visions- eller målstyrd, dessutom på Europa-nivå. Uppdraget blir inte då ”skriv fram historien till 2030”, utan: ”skapa denna framtidsvision”. Så fungerar det inte idag. 

Därför är det mer sannolikt att det blir någon av linjerna 1 eller 2. ÖBB är de enda som köper nya vagnar. Ett ÖBB-tåg tar ungefär lika många som ett flygplan (däribland hälften sittande). Då ett flygplan gör fyra enkelturer på ett dygn och ett nattåg bara en innebär ÖBB:s samlade order om 33 tågsätt att det motsvarar färre än tio flygplan. När de 33 tågsätten är levererade är vi bara några få år från 2030. SJ moderniserar visserligen sina sovvagnar, men köper inga nya. Inte heller Snälltåget köper nya vagnar. 

Klimatet lär antagligen få räddas på andra sätt en genom nattåg. Men det är tillåtet att drömma. Du drar ner den lilla sovvagnsrullgardinen och stänger ute ett höstmurrigt Flemingsberg. När du drar upp den sticker solljuset från en klarblå alphimmel i ögonen och du kisar mot ett bergslandskap i höstsprakande färger. Du har förflyttats elektriskt och energisnålt medan du sov! Det stannar nog vid en dröm.

Travel News har sökt miljöminister Per Bolund (mp) för att ta del av den politiska visionen kring internationella nattåg utan att lyckas.

Inlägget Fokus nattåg, del 3: Framtiden – försvinna eller vinna med nya sovvagnar dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/tag/fokus-nattag-del-3-framtiden-vinna-eller-forsvinna/feed/ 1
Problem med provisoriska pass på Arlanda https://www.travelnews.se/sverige/arlanda/problem-med-provisoriska-pass-pa-arlanda/ https://www.travelnews.se/sverige/arlanda/problem-med-provisoriska-pass-pa-arlanda/#respond Mon, 20 Sep 2021 05:37:31 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73433 Polisen på Arlanda har fått problem med fotostationerna som används för att göra provisoriska pass.

“Med anledning av detta kommer dörren för nya kunder under lördagen att stängas för dagen (ordinariue öppettider är 08.30 – 16). De kunder som är i lokalen kommer att färdigbehandlas., skriver polisen på sin hemsida.

Inlägget Problem med provisoriska pass på Arlanda dök först upp på Travel News.

]]>
Bara en av tre fotostationer fungerar och långa köer har bildats. Problemet kommer inte heller att lösas under söndagen.

“De som inte ska resa i närtid uppmanas att inte komma under morgondagen”, skriver polisen.

Inlägget Problem med provisoriska pass på Arlanda dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/arlanda/problem-med-provisoriska-pass-pa-arlanda/feed/ 0
Vi vill gärna träffa dem som säljer och paketerar resor https://www.travelnews.se/travelnews-market/vi-vill-garna-traffa-dem-som-saljer-och-paketerar-resor/ https://www.travelnews.se/travelnews-market/vi-vill-garna-traffa-dem-som-saljer-och-paketerar-resor/#respond Mon, 20 Sep 2021 05:02:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73460 Därför ska Malta vara med på Travel News Market den 11 november. Här svarar Helene Hofverberg från Related på vår mässenkät

Inlägget Vi vill gärna träffa dem som säljer och paketerar resor dök först upp på Travel News.

]]>
Varför ska Malta vara med på Travel News Market den 11 november? 

Travel News Market är en viktig mötesplats för oss och en bra plattform för branschen. Vi kommer hit för att träffa nya och gamla samarbetspartners samtidigt som vi vill inspirera fler till att kika närmare på Malta och allt spännande som den lilla önationen har att erbjuda. För oss är det också viktigt, att visa att det är okej att ge sig ut och resa igen. Att våga resa och mötas. Det budskapet behöver vi föra ut gemensamt.  

Vem på mässan vill ni helst träffa? 

Vi vill gärna träffa dem som säljer och paketerar resor. Vi upplever att fler och fler fokuserar på resor till Europa och dem vill vi gärna träffa och inspirera. Självklart vill vi även träffa dem som redan säljer resor till Malta med stort engagemang – både gamla och nya samarbetspartners. 

Berätta om situationen för er just nu?

Malta är en av de nationer som varit ledande i Europa när det kommer till vaccinering och har haft tydliga inreseregler från start. I dagsläget är det krav på vaccinbevis för att resa in i landet (för alla över 12 år). 91% av befolkningen är fullvaccinerade och livet börjar allt mer återgå till det normala.  

Nåt mer ni vill säga?

Travel News Market en viktig mötesplats för oss och vi hoppas innerligt att mässan kan bli av som planerat i år. Det finns ingen liknande plattform i Skandinavien där vi kan träffa så många potentiella samarbetspartner på en gång. Samtidigt är det väldigt givande att möta andra från branschen och kanske få lite nya idéer och tankar. 

 ****

Namn: Helene Hofverberg

Titel: Nordisk representant för Malta Tourism Authority

Familj: Gift, 2 barn

Bor: Solhem, Spånga (Stockholm)

Senaste resa: Sommarhuset i Värmland. Det har varit svemester för hela slanten sedan pandemin startade.

Reser jag aldrig utan: Mobiltelefon

Favorithotell: Svårt att välja ett. Älskar såväl boutiquehotell som att hyra eget boende. Miramare Apartments & Suites i La Spezia i Italien är en klar favorit. Och Farmer Houses på Maltas systerö Gozo – charmigt och autentiskt. 

Favoritreseapp: hotels.com

Flygbolag som jag åker helst med: Det flygbolag som tar mig snabbast till destinationen.

Favoritdestination bortom min egen: Miami

Min drömresa: Ta med familjen till Jamaica

Helene Hofverberg, Related

Inlägget Vi vill gärna träffa dem som säljer och paketerar resor dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/travelnews-market/vi-vill-garna-traffa-dem-som-saljer-och-paketerar-resor/feed/ 0
Wizz Air har blivit starkare under pandemin https://www.travelnews.se/intervju/wizz-air-har-blivit-starkare-under-pandemin/ https://www.travelnews.se/intervju/wizz-air-har-blivit-starkare-under-pandemin/#respond Sun, 19 Sep 2021 22:57:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73385 Travel News fick en exklusiv intervju med Wizz Airs HR- och hållbarhetschef svensken Johan Eidhagen. Han har varit i bolaget sedan januari 2015 och började som marknadschef. Han är en av tolv i flygbolagets ledningsgrupp. Innan dess var han på Nokia.
Intervjun görs på videolänk från bolagets huvudkontor i Geneve. Wizz Air har totalt 41 baser i 18 länder, de tre viktigaste är i Budapest, London och Abu Dhabi.
Av: Viggo Cavling

Inlägget Wizz Air har blivit starkare under pandemin dök först upp på Travel News.

]]>
Wizz Air är Europas tredje största lågprisflygbolag bakom ettan Ryanair och tvåan Easyjet. Affärsidén är den samma som konkurrenterna, flyg inom Europa, resor mellan 50 minuter och fyra timmar med en enhetsflotta. I Wizz Airs fall heter leverantören av flygplan Airbus och man gillar A320, A321 och A321Neo.

Före pandemin hade man drygt 110 plan, nu har man 145 och målet är att fortsätta växa. 

I Sverige flyger man från Sturup, Landvetter och Skavsta. Den sista flygplatsen har enligt Johan Eidhagen tjänat bolaget väl och man har i dagsläget inga planer på att flytta trafiken till Arlanda som Ryanair nyligen gjort. 

– Det är förstås en kostnadsfråga. Men Skavsta har ett mycket bra upptagningsområde, säger Johan Eidhagen.

Några planer på att öppna kontor eller ha en bas i Sverige med plan och personal finns inte. Besättningarna ombord arbetar långa skift. Ibland upp till tolv timmar, men Wizz Airs pressavdelning är noga med att påpeka att man följer alla regler vad det gäller flygtimmar och förstås vila. Dock ska personalen ut och hem på en arbetsdag om bolaget ska kunna hålla låga biljettpriser. 

Wizz Airs ursprungliga affärsidé var att transportera människor som bodde på ett ställe och arbetade på ett annat. Bolaget föddes när Östeuropa blev en del av EU och människor i exempelvis Rumänien och Bulgarien fick arbete i London och Paris. I takt med att länderna i Östeuropa har fått bättre ekonomi har Wizz Air även börjat med sol- och badresor till Medelhavet och weekendresor. Men traditionellt affärsresande har aldrig varit fokus. Ej heller inrikestrafik. Men under pandemin har man kört inrikestrafik i Norge. 

– Vi såg att det fanns ett behov och vi hade kapacitet. Man visste inte om Norwegian skulle gå i konkurs eller inte. Nu gjorde man det, men de har kört vidare ändå, säger Johan Eidhagen och ser lite uppgiven ut.

Men några ytterligare planer på inrikestrafik i Norden verkar det inte finnas. 

– Vi kör en del i inrikestrafik i Italien. Det är ett långsmalt land med mycket befolkning i södra delen och många arbetstillfällen i norra delen. Det är perfekt för oss som sysslar med att transportera arbetskraft. Vår typiska kund är en sjuksköterska eller läkare en byggarbetare. De kan vara någon som bor och arbetar på ett ställe, men har en familj och nära anknytning på ett annat. Men inrikestrafik är en mycket liten del av vår verksamhet, säger Johan Eidhagen. 

I Sverige kommer man alltså inte att börja med inrikestrafik. 

– Det finns bra infrastruktur mellan de stora städerna,exempelvis tåg. Det är inte alls samma sak i Norge. 

Efter pandemin är det många som tror att det traditionella affärsflyget kommer att få det tufft. Men det berör inte Wizz Air. En affärsresa sker ofta över dagen. En vanlig Wizz Air-kund flyger hem till familjen fyra gånger om året.

Vad händer nu efter pandemin? Många flygbolag kämpar med lövtunna marginaler. 

– Vår kostnadsstruktur är en helt annan, vi tror att vi kommer ta ännu fler marknadsandelar nu efter pandemin när människor vill resa billigt. Utvecklingen gynnar vår process. När väl restriktionerna släpper kommer många att vilja resa på semester och träffa familjen, säger Johan Eidhagen.

Från den första december kommer det att vara ett krav för att arbeta ombord på Wizz Air att man antingen är vaccinerad eller nytestad. Detta gäller redan på bolagets huvudkontor. 

– Det är ett bra sätt att skydda oss själva, men förstås i första hand för att skydda våra passagerare och kunder, förklarar Johan Eidhagen.

Abu Dhabi Foto: Istock.

Wizz Airs plan för tillväxt går genom Abu Dhabi. Där har man skapat ett dotterbolag med Emiratet som delägare. För närvarande har man två flygplan på den nya basen och man har precis fått en ICO, alltså en licens att flyga i Emiratet. Man har tidigare flugit till Dubai från Östeuropa, men nu är det alltså Förenade Arabemiratens huvudstad som gäller för vidare expansion. Förutom resor till Europa siktar man också på att flyga till Saudiarabien, Indien och Nordafrika. 

Men räckvidden för en A321 är högst sex timmars flygning, följaktligen har man inga planer på att börja med transatlantisk trafik till USA. Men 2023 får man Airbus nya plan XLR 321 som kan flyga upp till sju och en halv timme. Då kommer man till New York från London, men detta är aktuellt. Målet med de nya flygplanen är att arbeta utifrån de baser man har i dag och knyta ihop de som ligger långt ifrån varandra exempelvis Abu Dhabi.

– Pandemin har skyndat på många processer, e-handel har exempelvis fått en skjuts. Fler har arbetat hemifrån. Det är samma sak för oss. Vi har blivit starkare under pandemin, säger Johan Eidhagen.

Mot denna utveckling talar förstås att många stater har hällt in miljarder i sina nationella flygbolag. Det snedvrider konkurrensen menar många, bland annat Johan Eidhagen. 

– Jag tror att norska staten har lagt 8 miljarder på arton månader i ett bolag som fortfarande inte kan stå på egna ben. Det skapar artificiellt liv i en affärsmodell som ändå inte kommer att fungera. De borde ha gått i konkurs på riktigt, säger Johan Eidhagen. 

De senaste veckorna har det ryktas om en fusion mellan Easyjet och Wizz Air för att kunna stå upp bättre mot Ryanair. Johan Eidhagen vill överhuvudtaget inte kommentera dessa rykten. Enligt honom står bolaget mycket starkt finansiellt.

Inlägget Wizz Air har blivit starkare under pandemin dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/intervju/wizz-air-har-blivit-starkare-under-pandemin/feed/ 0
UD sitter på dubbla stolar i Dubai https://www.travelnews.se/analys/ud-sitter-pa-dubbla-stolar-i-dubai/ https://www.travelnews.se/analys/ud-sitter-pa-dubbla-stolar-i-dubai/#comments Sun, 19 Sep 2021 22:49:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73361 UD vill inte att vi reser till Dubai. UD satsar stora resurser på att locka folk till Expo 2020. I Dubai. Av: Leif Holmkvist.

Inlägget UD sitter på dubbla stolar i Dubai dök först upp på Travel News.

]]>
Jag förstå resebranschens förtvivlan över reserestriktioner, klent stöd från staten och uteblivna besked om framtiden. Regeringen i allmänhet och UD i synnerhet står inte högt i kurs hos många inom branschen.

När sedan UD avråder från icke nödvändiga resor till flera av de stora resmålen, varav Förenade Arabemiraten är ett, och samtidigt skryter på sin hemsida om sina stora insatser för Expo 2020 som öppnas i Dubai den 1 oktober, kan jag förstå om några säkringar brinner i branschen.

För att förstå hur de får ihop logiken på det operettliknande departementet ringde jag utrikeshandelsminister Anna Hallbergs pressekreterare Vidar Jakobínuson Lindgren, som lovade ringa tillbaka inom en halvtimma. Det gjorde han naturligtvis inte.

När jag tre timmar senare ringde igen ”hade han några minuter”. De tog slut fort när han hörde min fråga om hur det rimmar att hindra folk från att resa till Dubai och samtidigt locka besökare till Dubai?

– Reseavrådan ligger inte på min avdelning, du får prata med ambassaden om resor till Dubai.

Men ni är väl med och arrangerar Expo 2020?

– Ja.

Hur går det då ihop?

– Kan du ta och mejla dina frågor.

Det gjorde jag klockan 14.51 den 15 september 2021. För säkerhets skull slängde jag med frågan om vad kalaset i Dubai kostar. Det kan ju vara intressant för de researrangörer som vänder på varje slant eller filar på konkursansökan.

Nu återstår att vänta. ”Winter is coming”.

UD har tidigare kritiserats av JK för sin senfärdiga hantering av begäran om allmän handling, prickats av KU för att ha mörkar handlingar om Sveriges ärofulla två år i FN:s säkerhetsråd, om någon kommer ihåg det. Tre gånger har KU prickat UD för senfärdighet i utlämnande av allmän handling och för några veckor sedan kritiserade fackförbundet ST att UD inte låter sina lokalanställda i exempelvis Kabul arbeta fackligt på arbetstid.

UD, som gärna skryter med att de sprider demokrati i världen, verkar ha ett attitydproblem gentemot dem som i god demokratisk anda vill granska regeringens mest pretentiösa departement.

Så Vidar, nu har du en chans att återupprätta UD:s heder.

Ska vi eller ska vi inte resa till Dubai?

O s a

I den ljusnande framtid.

Leif Holmkvist

Inlägget UD sitter på dubbla stolar i Dubai dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/analys/ud-sitter-pa-dubbla-stolar-i-dubai/feed/ 7
Regeringen: Affärsresenärer får resa till Dubai – turister ska stanna hemma https://www.travelnews.se/ovrigt/regeringen-affarsresenarer-far-resa-till-dubai-turister-ska-stanna-hemma/ https://www.travelnews.se/ovrigt/regeringen-affarsresenarer-far-resa-till-dubai-turister-ska-stanna-hemma/#comments Sun, 19 Sep 2021 22:45:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73395 Regeringen satsar 112 miljoner kronor på Expo 2020 i Dubai. Tjänstemän och affärsfolk får resa dit, men turister avråds av UD. Text: Leif Holmkvist.

Inlägget Regeringen: Affärsresenärer får resa till Dubai – turister ska stanna hemma dök först upp på Travel News.

]]>
Den 1 oktober invigs världsutställningen Expo 2020 i emiratet Dubai, efter att ha skjutits upp ett år på grund av pandemin. 140 svenska företag, myndigheter och organisationer deltar i utställningen som pågår till 31 mars nästa år.

UD ansvarar för regeringens del av satsningen, som belastar statskassan med 112,1 miljoner kronor.

Men samtidigt avråder UD från ”icke nödvändiga resor” till Dubai. Travel News publicerade i går frågan till UD hur detta går ihop?

UD, som alltför ofta gjort sig kända för att förhaIa mediernas granskning, förklarar i ett överraskande snabbt svar efter bara 26 timmar att det är skillnad på folk och folk. ”Affärsresor” inkluderas inte i UD:s avrådan från att resa till Dubai. Regeringens tjänstemän och storföretagens pr-konsulter kan lugnt sätta sig på Emirates direktflyg och sex timmar senare landa i bad- och shoppingparadiset.

Vanligt folk som med sin resebyrås hjälp vill besöka världsutställningen och se vad de får för sina skattepengar får däremot nobben. UD:s avrådan kan leda till att de får problem med sin reseförsäkring om något går snett. Avrådan gäller för närvarande till och med 15 oktober, men kan förlängas beroende på covid-utvecklingen och omöjliggör för resebranschen att planera och marknadsföra höst- och vinterresor.

Så här förklarar Linn Duvhammar på UD:s presstjänst i ett mejl myndighetens dubbla stolar i Dubaifrågan:

”UD avråder för närvarande från icke nödvändiga resor till bland annat Förenade arabemiraten samtidigt som vi tillsammans med den särskilda kommittén för världsutställningen arbetar med Sveriges deltagande i Expo 2020 i Dubai. En avrådan om icke nödvändiga resor inkluderar inte affärsresor och påverkar därför inte företag eller myndigheter som reser till Dubai i tjänsten, men alla som reser bör se över sitt försäkringsskydd.” 

Leif Holmkvist

Inlägget Regeringen: Affärsresenärer får resa till Dubai – turister ska stanna hemma dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/ovrigt/regeringen-affarsresenarer-far-resa-till-dubai-turister-ska-stanna-hemma/feed/ 6
Lufthansa tar in 22 miljarder i nyemission https://www.travelnews.se/lufthansa/lufthansa-tar-in-22-miljarder-i-nyemission/ https://www.travelnews.se/lufthansa/lufthansa-tar-in-22-miljarder-i-nyemission/#respond Sun, 19 Sep 2021 17:49:09 +0000 https://www.travelnews.se/?p=73430 Lufthansa vill ta in 2,14 miljarder euro, nära 22 miljarder kronor, i en nyemission, uppger flygjätten i ett pressmeddelande. Likviden ska gå till att betala tillbaka en del av skulderna på 9 miljarder euro till den tyska staten, som gick in med räddningskapital under pandemin.

Inlägget Lufthansa tar in 22 miljarder i nyemission dök först upp på Travel News.

]]>
Knappt 600 miljoner aktier emitteras till priset 3,58 euro, vilket väntas innebära en rabatt på drygt 39 procent efter utspädning.

Aktien stängde på 8,21 euro i Frankfurt på fredagen.

Flera Blackrock-fonder har lovat att gå in med totalt 300 miljoner euro.

Inlägget Lufthansa tar in 22 miljarder i nyemission dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/lufthansa/lufthansa-tar-in-22-miljarder-i-nyemission/feed/ 0