Travel News https://www.travelnews.se Sveriges största affärssajt för reseindustrin Sun, 26 Jan 2020 18:03:49 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.2.5 https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2016/02/cropped-favicon-32x32.jpg Travel News https://www.travelnews.se 32 32 UD avråder från resor till Hubeiprovinsen i Kina https://www.travelnews.se/turism/ud-avrader-fran-kinaresor/ https://www.travelnews.se/turism/ud-avrader-fran-kinaresor/#respond Sun, 26 Jan 2020 17:44:17 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59465 Utrikesdepartementet avråder nu svenskar från att resa till vissa ställen i Kina.
Det gäller platser där coronaviruset härjar, skriver Aftonbladet.
Sedan tidigare har flera andra länder också vidtagit åtgärder.

Inlägget UD avråder från resor till Hubeiprovinsen i Kina dök först upp på Travel News.

]]>
UD avråder från icke-nödvändiga resor till Hubeiprovinsen. Beslut om avrådan togs den 26 januari 2020. Avrådan gäller tills vidare, skriver Regeringen på sin hemsida.

Coronavirus

Det pågår för närvarande ett utbrott av ett nytt coronavirus med ursprung i Wuhan i Hubei-provinsen, centrala Kina. Majoriteten av de bekräftade fallen har konstaterats i Wuhan. Fall har även bekräftats i flera andra städer i Kina samt i ett antal andra länder. Smitta från människa till människa har bekräftats men några exakta uppgifter om hur effektiv spridningen är finns ännu inte.

För att begränsa ytterligare spridning av viruset har kinesiska myndigheter sedan den 23 januari stoppat resor in- och ut från Wuhan och därefter infört liknande restriktioner för ett ytterligare antal städer i Hubei-provinsen, och det går inte att utesluta ytterligare spridningsreducerande åtgärder framöver (se exempelvis specifik information om situationen i Hongkong på Generalkonsulatets hemsida).

Ambassaden uppmanar svenska medborgare i Kina att följa händelseutvecklingen och följa lokala myndigheters anvisningar samt vara beredda på att myndigheternas spridningsreducerade åtgärder kan påverka resor inom Kina. Det är vidare rekommenderat att iaktta god hand- luftvägs- och personlig hygien (nysa och hosta i armveck, tvätta händerna omsorgsfullt med tvål och vatten som därefter torkas och sedan desinfektionsmedel som får lufttorka). Man bör undvika att besöka marknader där djur och fjäderfä finns samt undvika kontakt med personer som har symtom på pågående luftvägsinfektion.

Om man utvecklar luftvägssymtom inom 14 dagar efter vistelse i Wuhan bör man kontakta en vårdinrättning och samtidigt informera sjukvårdspersonalen om sin vistelse i Wuhan.

Folkhälsomyndigheten uppdaterar sin hemsida och följer utvecklingen kontinuerligt, läs frågor och svar om viruset här och mer information om utbrottet här. Även på WHO:s hemsida finns ytterligare information om coronaviruset och det internationella samarbetet för att begränsa utbrottet och dess verkningar.

Ambassaden uppmanar även svenska resenärer i Kina att anmäla sig till ambassadens svensklista.

Inlägget UD avråder från resor till Hubeiprovinsen i Kina dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/turism/ud-avrader-fran-kinaresor/feed/ 0
Swedavia kan öka flyget med gröna pengar https://www.travelnews.se/ovrigt/swedavia-kan-oka-flyget-med-grona-pengar/ https://www.travelnews.se/ovrigt/swedavia-kan-oka-flyget-med-grona-pengar/#respond Sun, 26 Jan 2020 17:38:28 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59463 Statliga Swedavia har tagit in en miljard kronor på en grön obligation.
Men nu kommer kritik mot att pengarna kan leda till att kapaciteten ökar på Arlanda och Landvetter flygplats.

Inlägget Swedavia kan öka flyget med gröna pengar dök först upp på Travel News.

]]>

En av dem som tackat nej till att investera i obligationen är Fredric Nyström, chef för ansvarsfulla investeringar på Öhman fonder.

– Det Swedavia finansierar med sin gröna obligation kommer att leda till ökad flygkapacitet, och det vill vi inte uppmuntra, säger han.

Vitsen med gröna obligationer är att finansiera projekt som bidrar till miljömässig hållbarhet. Men när Swedavias gröna obligationer synades av det fristående granskningsinstitutet Cicero fick upplägget det näst lägsta betyget på deras skala: ljusgrönt, som är steget över underkänt.

Ökad kapacitet

Cicero varnar investerarna för att obligationens ramverk tillåter investeringar vid en ny pir på Arlanda. Byggnaderna i sig får gott klimatbetyg, men de byggs för att ge plats åt fler passagerare och ökad flygtrafik.

– Vårt uppdrag är att säkra tillgängligheten i Sverige när det gäller flyg. Vi måste möta den efterfrågan som finns här, säger Mats Påhlson, finanschef på Swedavia.

TT: Har du förståelse för att en del tycker att det är konstigt att flygtrafiken kan öka med pengar från en grön obligation?

– Vi gör det på bästa sätt, vi gör det på ett grönare sätt. Det är det som måste vara målet med våra investeringar. Och det är helt transparent, säger Påhlson.

Samtidigt måste också flygbranschen som helhet ställa om för att minska sin klimatpåverkan, påpekar han.

Pengarna från den första gröna obligationen som Swedavia nu har gett ut kommer enligt Mats Påhlson inte att gå till den nya piren på Arlanda, men sannolikt till utbyggnaden som görs på Landvetter i Göteborg. Exakt vilka projekt det blir redovisas troligen i vår.

Däremot kan framtida emissioner gå till Arlanda-piren, helt enligt ramverket – som sammanlagt tillåter gröna obligationer på 15 miljarder kronor.

Grönt kostar

Swedavia har som mål att den egna verksamheten – inte flygtrafiken – ska vara fri från fossila koldioxidutsläpp i slutet av detta år.

– Det kostar att göra klimatinvesteringar. Gröna obligationer är ett sätt av flera att bredda våra finansieringsmöjligheter och därigenom få lägre finansieringskostnader, säger Mats Påhlson.

Cicero ger gott betyg åt Swedavias eget klimatarbete – och att de driver på för att branschen ska ställa om så att flyget på sikt ska bli fossilfritt. Men Cicero varnar för att det finns en hög risk för att den omställningen inte blir av, och då kan investeringarna i stället leda till ökade utsläpp. Därför blir slutbetyget bara svagt grönt.

– Vårt jobb som extern bedömare är att peka ut riskerna för investerare, sedan är det upp till dem att bestämma vilka risker de tolererar, säger Christa Clapp, chef för klimatfinansiering på Cicero.

– Men om vi inte tillåter några gröna obligationer från de smutsigare sektorerna, så kommer vi aldrig att lösa klimatutmaningen.

Vet småsparare?

Jakob König, projektledare på det internationella nätverket Fair Finance Guide, som med stöd av Sida granskar gröna investeringar, tror inte att småsparare som väljer gröna fonder förväntar sig att deras sparpengar går till att bygga ut en flygplats.

– Problemet är att det inte är särskilt transparent gentemot spararna. När man sparar i en grön obligationsfond förväntar man sig knappast att pengarna kan användas till att öka kapaciteten på en flygplats, det är inte så informationsmaterialet för den här typen av fonder ser ut, säger König.

Han tror i stället att spararna tänker sig att deras pengar går till att finansiera projekt kopplade till tåg, elbilar och vindkraftverk.

– Inte att göra en väldigt klimatskadlig bransch lite mindre klimatskadlig, säger han.

Inte helt grönt

Helena Lindahl, förvaltare på SPP Fonder, är en annan av de investerare som valde att tacka nej till Swedavias gröna obligation.

– Det jag slet med var att man bidrar till att öka kapaciteten, att man kan flyga fler flygplan på ett enklare sätt, säger Lindahl.

Hon ser dock positivt på andra delar av Swedavias satsningar, exempelvis att byggnaderna blir energisnåla och klimatsmarta.

– Det är en obligation i gränslandet, eftersom den tillhör en industri som klimatmässigt är en av bovarna. Om de tydligare hade riktat in obligationen på att öka användningen av biobränslen hade jag tyckt bättre om den.

TT: Är det rätt att kalla det för en grön obligation, när pengarna kan gå till att öka flygplatsens kapacitet?

– Nja, det är en gråzon. Och det är därför jag valde att inte investera i den här gröna obligationen. Jag tycker att det är svårsmält.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) skriver i en kommentar till TT:

”Alla bolag i vår statliga portfölj har tydliga förväntningar på sig att vara föredömen inom hållbart företagande, inom sin respektive verksamhetsinriktning. Därför är det bra att Swedavia har som mål att bli av med de fossila utsläppen i den egna verksamheten under detta år. Hur våra bolag finansierar sina investeringar är en operativ fråga för bolagets styrelse och ledning.”

TT har även sökt finansmarknadsminister Per Bolund (MP) och miljöminister Isabella Lövin (MP) som båda i nuläget avböjer att kommentera.

Fakta: Swedavias gröna obligation

I december 2019 gav statliga Swedavia ut en grön obligation på 1 miljard kronor.

Enligt ramverket, som även gäller för framtida emissioner, kan pengarna användas till projekt inom fem områden: gröna byggnader och infrastruktur, energieffektivisering, förnybar energi, åtgärder för att begränsa föroreningar och rena transporter.

Exakt vilka projekt som kommer att finansieras med den första obligationen är ännu inte klart. Det kommer att redovisas i samband med årsredovisningen i vår.

Den fristående granskaren Cicero varnar för att investeringarna kan leda till ökade utsläpp, bland annat för att projekt vid en ny pir på Arlanda tillåts, men ger ändå betyget ljusgrönt.

Cicero ser Swedavias mål att ha noll koldioxidutsläpp i den egna verksamheten 2020 som ett plus, liksom att bolaget driver på branschen för mer biobränsle samt att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030; och allt flyg som startar vid svenska flygplatser 2045.

Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser, varav Arlanda och Landvetter är störst.

Källor: Swedavia, Cicero

Inlägget Swedavia kan öka flyget med gröna pengar dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/ovrigt/swedavia-kan-oka-flyget-med-grona-pengar/feed/ 0
Polska LOT tar över tyskt flygbolag https://www.travelnews.se/flyg/polska-lot-tar-over-tyskt-flygbolag/ https://www.travelnews.se/flyg/polska-lot-tar-over-tyskt-flygbolag/#respond Sun, 26 Jan 2020 17:37:10 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59461 Det polska flygbolaget LOT köper det tyska flygbolaget Condor, som tidigare ingick i Thomas Cook-koncernen.

Inlägget Polska LOT tar över tyskt flygbolag dök först upp på Travel News.

]]>
Condor konkurrerar bland annat med Lufthansa och TUI Fly och fick en livlina på motsvarande fyra miljarder kronor av den tyska staten i samband med att bolaget inledde en rekonstruktion. LOT avser enligt ett uttalande att betala tillbaka detta lån i sin helhet.

Inlägget Polska LOT tar över tyskt flygbolag dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/polska-lot-tar-over-tyskt-flygbolag/feed/ 0
Reportage: Så är det att flyga med Qsuites Business Class https://www.travelnews.se/flyg/reportage-sa-ar-det-att-flyga-med-qsuites-business-class/ https://www.travelnews.se/flyg/reportage-sa-ar-det-att-flyga-med-qsuites-business-class/#comments Sun, 26 Jan 2020 00:47:11 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59193 Qatar Airways utsågs med några års mellanrum till första bolaget att flyga passagerare med de två nya Airbus-modellerna A350-900 respektive den förlängda A350-1000. ”De känns tveklöst som marknadens bästa flygplan just nu, när man sammanväger faktorer som bränsleekonomi, utsläppsnivå och flygupplevelse”, skriver Travel News Peter Hanneberg och Björn Lundberg i ett reportage. De provflög planen och testade samtidigt bolagets prisbelönta Qsuites Business Class.

Inlägget Reportage: Så är det att flyga med Qsuites Business Class dök först upp på Travel News.

]]>

Några år av etablering och mognad på marknaden har hunnit passera för den hyllade flygplanstypen Airbus 350 XWB (Extra Wide Body). Travel News flyger i affärsklass med Qatar Airways A350-900 från Stockholm till Doha och vidare med deras A350-1000 från Doha till Kapstaden. I bolagets flotta finns idag 36 plan av -900-typ och tio plan av typ -1000. Även SAS har nu fått sin första A350, av åtta beställda, vilket Travel News rapporterade om runt jul. Lättast känner man igen A350 genom att titta den i ögonen. Den har en mystisk svart mask över fönstren till cockpit, som för tanken till Läderlappen eller Zorro. Eller kanske Casanova.

Det var Qatar Airways som fick förtroendet att pionjärflyga bägge A350-modellerna kommersiellt, först -900 den 15 januari 2015, och tre år senare modellen -1000 den 24 februari 2018. Det är alltså nära två år sedan A350-1000 började användas, varför vi är nyfikna hur kvalitén säten och service i Qatars omtalade affärsklass utvecklats, särskilt konceptet Qsuites. Både Economy och Business har fått bredare säten, mer benutrymme och lägre ljudnivå än något annat tvåmotorigt jetflygplan. A350 har också effektivare luftkonditionering och stämningsbelysning med LED-ljus som påstås minska tröttheten.

Visst är det speciellt att anlända till sin Qsuite första gången. Min kollega Björn och jag visas till två mittensäten. Värdinnan bär bort kavajen till garderoben, delar ut en skön pyjamas och demonstrerar sedan hur dörrspärren fungerar till vår avskilda kupé. När den är stängd kan flygvärdinnan ändå se över kanten ifall vi behöver något.

Champagnen tar litet tid på sig att bli serverad men består så småningom av två väl valda sorter, Pommery Brut Royal och Gosset Grand Rosé. På hemresan har den förstnämnda bytts mot Lallier Grande Reserve, champagnehusets flaggskepp, frisk, brödig, komplex. Efter take-off får vi genast mat- och vinmenyerna, men i Qatars business class får man själv välja när man vill äta, en flexibilitet som är guld värd.

Praktisk design

Sätena i Qsuites har konfigurerats på olika vis. Fönsterplatserna är singelkupéer medan mittensätena är två bredvid varandra. På vår rad står dessa ganska långt från varandra, med en höj– och sänkbar vägg emellan som kan göra sätena till helt privata sfärer. På varannan rad står sätena istället tätt intill varandra, och har ryggarna mot färdriktningen. De kan till natten fällas till en gemensam dubbelsäng. Vi såg flera par som hade bokat dessa, en exklusiv finess som förr möjligen fanns i första klass hos något enstaka bolag. Qatar är först att erbjuda det i affärsklass. Linnen och kuddar håller hög kvalitet.

Mittenutrymmet mellan två rader kan öppnas med ett bord emellan, vilket ger möjlighet för fyra resenärer att konferera eller umgås. Flyger man ensam rekommenderar vi fönsterkupén, som inger en känsla av större utrymme. Andra genomtänkta, praktiska finesser är det utdragbara mat- och arbetsbordet som man bara skjuter in under TV-monitorn med dator och allt, om man vill lämna sin plats.

Det andra bordet är en fast konsol toppad av en hylla med stor yta och två nivåer. Det undre bildar ett fack där jag stuvar undan min laptop, dokument, lektyr och menyer. Konsolens hörn är mjukt rundat och ger plats för fjärrkontrollen, hela garnityret av funktionsknappar för sätet, uttag för USB, hörlurar med mera, allt i lagom höjd framför en. Mellan sätet och konsolbordet finns ett extra avlastningsutrymme med lock, och vid golvet en glipa där skorna får plats. TV-monitorn på 21,5 tum är den största i flygvärlden och utbudet av underhållning känns välfyllt med en rad nya filmer. På monitorn längst framme på väggen kan vi följa landningen i Doha genom ett kameraöga som monterats i stjärtfenan.

Lagrade viner

Efter halvannan timme i luften inställer sig hungern. Förrätterna på potatis- och purjolöksoppa och dillmarinerad torskfilé på en bädd av inlagda grönsaker får sällskap av en Errazuriz Max Reserva Sauvignon Blanc med gräsig krusbärsarom, spetsad med ört- och citrussmak med fin syra. Till huvudrätten på lammfilé med morötter, grönkål och sötpotatispuré prövar vi flera röda kvalitetsviner från Frankrike. Château Corbin Michotte 2012, en sju år lagrad Grand Cru från Saint-Emilion. Mot den ställer vi ett Cahors-vin, Château de Chambert 2007.

De är i unga år kraftfulla med Malbec som dominerande druva. I det här fallet samsas 85 procent Malbec med 15 procent Merlot. Vi blir förtjusta över att man serverar ett lagrat vin som hunnit hitta sin balans och mognad under hela tolv år och därför rullar mjuk och len mot gommen! Det ser man sällan på flygplan. Dessutom har man valt ett vin där producenten inte tillsatt några sulfiter. På hemvägen har det bytts mot en Abras Malbec 2017 från Salta i norra Argentina, med betydligt yngre tanniner som bildar en distinkt struktur.

Mjuk som sammet är också Taylor’s Tawny Port som lagrats tjugo år i trätunnor. Taylor’s buteljerar inte portvinet förrän det är dags att dricka det. Mycket angenämt till ostbrickan och till desserten, en tarte tatin gjord på äpplen. Vinmenyn innehåller dessutom ett ungt dessertvin, Vidal Icewein 2017, från Ontario i Kanada. Kaffet som avrundning på festen är nybryggt och gott och serveras alltid med en liten gyllene ask Godiva med två bitar finaste choklad.

Mindre oljud och utsläpp

Att konversera eller sova på A350 upplever vi angenämt tack vare plantypens bättre ljudisolering och tystare motorer. Ljudnivån påstås vara hela fyrtio procent lägre än i tidigare modeller, vilka är dock oklart. Det påminner om den tysta gången hos A380 i Business längst fram på övre våningen, där avståndet till jetmotorerna är som längst. A350 har ocksått ner bränsleåtgången och därmed utsläppen med trettio procent, vilket tilltalar oss särskilt mycket.

Qsuites Business Class finns alltid i A350-1000 och i en del av modellerna -900 och Boeing 777. Oavsett plantyp erbjuder Qsuites alltid Super WiFi, bolagets snabbaste uppkoppling. Den är gratis första timmen, och kostar sedan överkomliga tio dollar för resten av flygresan. För arbete och långa nattflygningar håller bolagets Qsuites en egen klass, som numera torde göra det tveksamt för företag att lägga ytterligare tiotusentals kronor första klass.

Det är rätt skönt att kunna dra igen dörren efter sig när man ska sova eller koncentrera sig på arbete. Nästan som hemma.

Peter Hanneberg

Björn Lundberg

/Resejournalister/

Inlägget Reportage: Så är det att flyga med Qsuites Business Class dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/reportage-sa-ar-det-att-flyga-med-qsuites-business-class/feed/ 1
Air China erbjuder oroliga passagerare pengarna tillbaka https://www.travelnews.se/flyg/air-china-erbjuder-oroliga-passagerare-pengarna-tillbaka/ https://www.travelnews.se/flyg/air-china-erbjuder-oroliga-passagerare-pengarna-tillbaka/#respond Fri, 24 Jan 2020 13:41:31 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59451 Air China med direktlinje mellan Peking och Stockholm låter passagerare kostnadsfritt få lämna tillbaka sina biljetter på grund av den senaste tidens virusutbrott med epicentrum i Wuhan. Det rapporterar SR Ekot.

Inlägget Air China erbjuder oroliga passagerare pengarna tillbaka dök först upp på Travel News.

]]>
Det är passagerare med biljettnummer som börjar med siffrorna 999 som ska kunna få biljetten återbetald.

Inlägget Air China erbjuder oroliga passagerare pengarna tillbaka dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/air-china-erbjuder-oroliga-passagerare-pengarna-tillbaka/feed/ 0
Nu kostar det att ta med kabinväskan på planet https://www.travelnews.se/norwegian/nu-kostar-det-att-ta-med-kabinvaskan-pa-planet/ https://www.travelnews.se/norwegian/nu-kostar-det-att-ta-med-kabinvaskan-pa-planet/#respond Fri, 24 Jan 2020 06:33:05 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59446 Norwegian har nu börjat ta betalt för kabinväskorna för personer som köper de billigaste flygbiljetterna, skriver bolaget på sin hemsida.
Ett litet handbagage kommer dock få följa med på flygplanen utan extra kostnader.

Inlägget Nu kostar det att ta med kabinväskan på planet dök först upp på Travel News.

]]>

Vid köp av dyrare biljetter ingår kabinväskan.

– Det är ett vanligt missförstånd att det finns plats för allas kabinväskor ombord, säger Cecile Nybø Carlsen, chef för produktutveckling på Norwegian, enligt Expressen.

Flygbolaget Ryanair har tidigare infört en avgift för kabinväskor och fler bolag väntas göra detsamma nu, skriver TT.

Inlägget Nu kostar det att ta med kabinväskan på planet dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/norwegian/nu-kostar-det-att-ta-med-kabinvaskan-pa-planet/feed/ 0
Apollo börjar resa till Lesvos https://www.travelnews.se/apollo/apollo-reser-till-lesvos/ https://www.travelnews.se/apollo/apollo-reser-till-lesvos/#respond Fri, 24 Jan 2020 06:30:42 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59442 Nu öppnar Apollo upp för resor till Greklands tredje största ö Lesvos som ligger i östra delen av Egeiska havet. En grekisk nyhet som erbjuder genuina och autentiska upplevelser och karakteristiska hotell, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget Apollo börjar resa till Lesvos dök först upp på Travel News.

]]>
– Vi utökar ständigt vår portfölj i enlighet med vårt DNA som bygger på det genuina, äkta och lokala. För oss är det viktigt att ge våra kunder möjlighet att komma nära resmålet och att med alla sinnen ta till sig värdlandet. Lesvos erbjuder ett orört Grekland och vi ser fram emot att kunna erbjuda en ny semesterupplevelse i Grekland i sommar, säger Nina Hornewall, Commercial Director på Apollo i ett pressmeddelande.

Lesvos ligger i östra Egeiska havet och är en orörd och autentisk ö med rik historia, kultur och möjlighet till bra sportaktiviteter. Naturen är varierad med lummiga pinjeskogar, olivlundar, karga berg och en oexploaterad kustremsa. Havet är kristallklart och stränderna många.

På Lesvos är tempot lugnt och invånarna gästvänliga. Sedan många år tillbaka har Apollo erbjudit resor till Lesvos från Norge och kundnöjdheten har de senaste åren utvecklats till den högsta i hela Apollos Grekland.

I öns pittoreska hamnbyar, bergsbyar och i huvudstaden Mytilini finns otaliga familjedrivna tavernor, ouzerior och caféer. Apollos 16 hotell på Lesvos är belägna i Plomari, Petra, Molyvos och Anaxos. Sommaren 2020 öppnar Apollo även upp nya koncepthotell på ön: ett Apollo Mondo Local, Maria, och ett Apollo Mondo Boutique-hotell, Porto Plomari.

– Lesvos två Mondo-hotell – Boutique och Local, är utvalda med stor omsorg och speglar väl Lesvos kontrastrika själ och karaktär. Det eleganta Mondo Boutique-hotellet Porto Plomari, med sin unika design och autentiska känsla. Det varma och familjeägda Mondo Local-hotellet Maria med sin lokala förankring och öppenhjärtliga kontakt med gästerna. Unika hotell som kommer att addera stort värde till kundernas semesterupplevelse på Lesvos, säger Nina Hornewall.

Inlägget Apollo börjar resa till Lesvos dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/apollo/apollo-reser-till-lesvos/feed/ 0
Ving lanserar Lollo & Bernies barnkollektion och mini-shower https://www.travelnews.se/ving/ving-lanserar-lollo-bernies-barnkollektion-och-mini-shower/ https://www.travelnews.se/ving/ving-lanserar-lollo-bernies-barnkollektion-och-mini-shower/#respond Fri, 24 Jan 2020 06:25:53 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59440 Vings maskotar, Lollo & Bernie lanseras nu som nya barnkaraktärer på den nordiska marknaden. Det blir en stor barnkollektion tillsammans med Teddykompaniet och mini-shower, Meet & Greet mm i samarbete med Junior Production och varumärkesagenturen Rights & Brands.

Inlägget Ving lanserar Lollo & Bernies barnkollektion och mini-shower dök först upp på Travel News.

]]>
Lollo & Bernie är otroligt populära bland svenska barn och deras dansvideo har spelats över 37 miljoner gånger på Youtube.

– Med flera spännande samarbeten under förhandling, både vad gäller böcker, animation, musik, kläder och leksaker bygger Ving tillsammans med Rights & Brands och deras partners ett nytt koncept för Lollo & Bernie, vilket innebär att alla barn kommer att kunna njuta av Lollo & Bernies sällskap både före, under och efter semestern, säger Sharni Breinholt, Group Head of Product Development för Lollo & Bernie på Ving.

– Vårt mål är att långsiktigt bygga ett klassiskt karaktärsprogram. Teddykompaniet lanserar bland annat mjukdjur, spel, handdukar och ryggsäckar med säljstart i butik i augusti 2020. Junior Productions smygstartade med sin show redan på Underbara barn-mässan hösten 2019, som togs emot med massor av kärlek och uppskattning av både små och stora besökare, berättar Kristin Tjulander, Marketing & Sales Director på Rights & Brands, agent för varumärket i Norden.

Rights & Brands hanterar alla licensförfrågningar för Lollo & Bernie-produkter.

Inlägget Ving lanserar Lollo & Bernies barnkollektion och mini-shower dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/ving/ving-lanserar-lollo-bernies-barnkollektion-och-mini-shower/feed/ 0
Här är de tre nominerade till Ekoturismpriset som delas ut på GTA https://www.travelnews.se/grand-travel-award/har-ar-de-tre-nominerade-till-ekoturismpriset-som-delas-ut-pa-gta/ https://www.travelnews.se/grand-travel-award/har-ar-de-tre-nominerade-till-ekoturismpriset-som-delas-ut-pa-gta/#respond Fri, 24 Jan 2020 06:21:18 +0000 https://www.travelnews.se/?p=59437 Den 13 februari är det Grand Travel Award. Ett av de priser som delas ut är Ekoturismpriset. Detta för Travel News i samarbete med Naturturismföretagen. Här är årets tre nominerade:

Inlägget Här är de tre nominerade till Ekoturismpriset som delas ut på GTA dök först upp på Travel News.

]]>

Treehotel, Harads

En av Sveriges naturturistiska globala ikoner som vilar på ekoturistiska principer och där hållbarheten sedan starten varit en röd tråd. Gästen erbjuds en enklare standard som exempelvis begränsad tillgång på vatten och förbränningstoalett på rummen med motiveringen att verksamheten drivs på naturens villkor. Anläggningen gör minsta möjliga avtryck miljömässigt, sociokulturellt är verksamheten djupt involverad i livet i samhället Harads där föreningsliv och lokalbefolkningens livsstil är en del av aktivitetsutbudet – ”meet a local” kom och fika hemma hos mm. Maten som tillagas bygger på lokala traditioner i ny tappning och råvarorna kommer till huvudsak från lokala producenter – vilt, bär, mejerier etc. Företaget är också ekonomiskt hållbart med en växande omsättning och en svarta siffror de senaste fem åren.

STF Lasätter gård

Ett lantligt boende som erbjuder hållbara upplevelser i samarbete med traktens lokala företagare & föreningar. Lasätter är en plats för gemenskap och naturliga möten i en miljö som förenklar och stärker mötet mellan människor. Ägarna sprider information om ekoturism till besökande gäster och lokala aktörer och driver ett ambitiöst miljö- och hållbarhetsarbete där de ständigt hittar nya kreativa sätt att miljöanpassa verksamheten. Deras hantverksmässigt tillverkade fläderdryck går att njuta av på många av Stockholms finare restauranger och Lasätters besökare har möjlighet att lära om fläderns historia och hur produktionen går till.

 

STF fjällstugor

44 fjällstugor i väglöst land. Här bor du gemensamt med andra och alla hjälper till att hugga ved, bära in vatten, städa och elda. I fjällstugorna möts du av en stugvärd som välkomnar, berättar om hur det fungerar och guidar till området. Under 2019 har STFs fjällstugor tagit fram ett eget hållbarhetslöfte och gjort stora insatser för att minska klimatpåverkan från verksamheten. Unikt med hållbarhetslöftet är att det visar hur gästen kan bidra, exempelvis att fjällvandrarna behöver ta med sig vissa typer av avfall ”hem” igen eftersom de inte kan tas omhand på ett bra sätt vid fjällstugorna. Dessutom har fjällstugorna fått ett nytt butikssortiment med färre produkter, längre hållbarhet och mindre förpackningar. Allt för att minska transporterna och utsläppen.

En bild från förra årets gala på Grand Hötel i Stockholm. Även årets gala kommer vara här.

Grand Travel Award är Travel News äldsta och mest prestigefyllda utmärkelse. Det har delats ut 27 gånger och de allra flesta gångerna har det skett i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm med en efterföljande fest i Gyllene Salen.

Festligheterna inleds med Travel News Studio, ett seminarieprogram med keynote speakers från reseindustrin och samtal om turism och tillväxt. Reseindustrin är idag världens största näringssektor och sysselsätter 10 procent av världens befolkning. Vårt mål är att en gång om året samla reseindustrins viktigaste makthavare på scen och i publiken.

Biljettpriser 2020

Seminarium samt Gala (1695:- + moms)
Du får, (från kl 15.00) seminarium , gala med prisutdelning, middag med tre glas vin, öl eller alkoholfritt.
Boka din heldagsbiljett HÄR

Gala (695:- + moms)
Du får (från kl 18.00), gala med prisutdelning, middag med tre glas vin, öl eller alkoholfritt.

Boka din kvällsbiljett HÄR

Klara talare i år är Ibrahim Baylan, Sveriges näringsminister, Johan Elwin, grundare och CCO, Chief Commercial Officer på Etraveli, Europas största digitala resebyrå och Per Christiansen, marknadschef på Momondo. Per blev tidigare i år utsedd till Sveriges bästa marknadschef i reseindustrin av reklamtidningen Resumé. Erika Charbonnel är framtidsanalytiker på Kairos Future. Erika är ansvarig för området resor och turism på Kairos Future. Hon har många års erfarenhet av turistnäringen, både som egenföretagare, konsult och som verkställande chef. Niklas Zhovnartsuk kommer och berättar om hur Viking Line utvecklar Östersjötrafiken samt Johan Bergqvist, Industry Manager på Shibsted kommer och berättar om hur vår marknadsföring bäst når den unga digitala generationen.

Fler talare kommer att annonseras inom kort. Det övergripande temat på Travel News Studio i år kommer att bli reseindustrins tillväxt i Sverige och globalt.

De nominerade i Grand Travel Award utses av en namnkunnig juryn och vinnarna vaskas fram genom en stor undersökning. De anställda på landets resebyråer får svara på frågor om tre variabler: 1. service och support, 2. produktkvalitet och produktutveckling, 3. marknadsföring och branschaktiviteter.

Bara att vara nominerad i Grand Travel Award är förstås en mycket god kvalitetsstämpel.

Inlägget Här är de tre nominerade till Ekoturismpriset som delas ut på GTA dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/grand-travel-award/har-ar-de-tre-nominerade-till-ekoturismpriset-som-delas-ut-pa-gta/feed/ 0
Lollo och Bernies ”chef” Sharni Breinholt: “Det finns ingen magisk formel” https://www.travelnews.se/podcast/karriar-sharni-breinholt-det-finns-ingen-magisk-formel/ https://www.travelnews.se/podcast/karriar-sharni-breinholt-det-finns-ingen-magisk-formel/#respond Fri, 24 Jan 2020 05:14:25 +0000 https://www.travelnews.se/?p=48989 Hur blir man globalt ansvarig för ett varumärke som finns på 125 hotell? Lyssna på Travel News podcast om karriär i reseindustrin med Sharni Breinholt. Denna intervju publicerades första gången 2018, men är fortfarande aktuell.

Inlägget Lollo och Bernies ”chef” Sharni Breinholt: “Det finns ingen magisk formel” dök först upp på Travel News.

]]>
Lyssna här.

Sharni har arbetat på Thomas Cook i 17 år. Hon började som nittonåring som barn- och ungdomsledare i Spanien. Det var första gången hon var på ett charterhotell. Idag är hon globalt ansvarig för maskotarna Lollo och Bernie där uppgiften är att hålla ihop och utveckla varumärket. Målgruppen är 0-7 år. Inom Ving har Lollo och Bernie funnits i 25 år, men för tre år sedan beslutade bolagets högsta ledning i London att alla andra maskotar skulle försvinna och ersättas med Lollo och Bernie. I denna podcast-intervju berättar Sharni om utmaningen och om milstolparna i hennes karriär.

Vi gick från 25 hotell med Lollo och Bernie till 125 på några få år och vi kunde se att kundnöjdheten ökade överallt där vi lanserade Lollo & Bernie. Det var ganska mycket motstånd i början att byta ut maskorna bland dem som jobbat med de andra maskotarna men idag är alla med på resan.  

Har du någonsin känt att du är befordrad över din kompetens?

– Det finns ingen i hela världen som kan Lollo och Bernie bättre än jag. Det kan jag i sömnen.Däremot tar jag hjälp av kollegor när det handlar om själva marknadsföringen som jag inte är lika erfaren kring.

Sharnis mentor är den svenska marknadschefen Claes Pellvik som arbetat 25 år i bolaget.

Hur når man framgång i karriären?

– Det finns ingen magisk formel. Jag arbetar jättehårt och är nyfiken och jag har hittat ett företag som uppskattar driv. Det ligger i kulturen. Då slutar man inte på 17 år.

Nu ska varumärket Lollo och Bernie breddas och göras mer känt även på hemmamarknaderna och inte bara ute på hotellen. Jag hoppas att få öppna Lollo och Bernies första upplevelsecentrum eller destination i Sverige i framtiden.

Lyssna här.

 

Inlägget Lollo och Bernies ”chef” Sharni Breinholt: “Det finns ingen magisk formel” dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/podcast/karriar-sharni-breinholt-det-finns-ingen-magisk-formel/feed/ 0