Travel News https://www.travelnews.se Sveriges största affärssajt för reseindustrin Tue, 03 Aug 2021 05:52:50 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.7.2 https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2016/02/cropped-favicon-32x32.jpg Travel News https://www.travelnews.se 32 32 Sydkoreas största hotellgrupp vill investera stort i anläggningar vid Höga Kusten https://www.travelnews.se/sverige/sverige/sydkoreas-storsta-hotellgrupp-vill-investera-i-anlaggningar-vid-hoga-kusten/ https://www.travelnews.se/sverige/sverige/sydkoreas-storsta-hotellgrupp-vill-investera-i-anlaggningar-vid-hoga-kusten/#respond Tue, 03 Aug 2021 05:48:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72232 När Sydkoreas största hotell- och resekoncern Sono Group med över 12 miljoner gäster per år, 24 procent av Sydkoreas befolkning, nu expanderar i Europa så väljer de Sundsvall, Västernorrland och Höga Kusten. Först ut blir bolagets senaste satsning; Sono Pet Club & Resorts, som mer än enbart välkomnar husdjur och dess ägarfamiljer, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget Sydkoreas största hotellgrupp vill investera stort i anläggningar vid Höga Kusten dök först upp på Travel News.

]]>
Sono Group som har en hotellanläggning i tjeckiska Brno, har sonderat Europa efter lämpliga platser för fortsatta investeringar och satsningar. Den 6 augusti signeras ett Memorandum of Understanding (MoU) med High Coast Invest.

”Att sydkoreanska Sono Group vill skriva ett långsiktigt samarbetsavtal visar på styrkan och attraktiviteten i vårt erbjudande inom besöksnäringen. Våra entreprenörer och offentliga aktörer har länge arbetat medvetet och strategiskt med att utveckla våra destinationer och vi ser en stark och positiv trend, trots pandemin. Med ett företag som Sono i regionen stärks våra förutsättningar för att fortsätta växa och nå nya marknader”, säger Bengt Högberg, Senior investeringsrådgivare på High Coast Invest i ett pressmeddelande.

Sono Groups turismsatsning följer trenden av mångmiljardsatsningar i norr, som leds av teknik- och industriföretag som Northvolt i Skellefteå, Hybrit i Luleå, H2 Green Steel i Boden i Boden, sjöfartsprojektet Malmporten i Luleå, Svenska Rallyts flytt till Umeå från Värmland, och nu senast: regeringens viljeinriktning att bygga Norrbottniabanan. Sammanlagt beräknas industrirelaterade investeringar till över ett tusen (1 000) miljarder kronor i de norrländska regionerna.

”Vi på Daemyung Sono Group kommer framöver att aktivt arbeta för tillväxt av vårt husdjurskoncept, som är en av bolagets kärnverksamheter och satsningen på Höga kusten blir en utmärkt start för vår europeiska expansion” säger Sono Groups Vice President Taewan Yoo, som besöker Sverige den 6 augusti för signering av ett MoU-avtal med High Coast Invest.

Destinationerna Höga Kusten och Sundsvall har trots pandemin visat stark turismtillväxt. Anledningarna är framför allt satsningar på friluftsturism, något som Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden ser som en fortsatt växande trend globalt.

”Fri och lättillgänglig natur och friluftsliv är de fortsatt starkast växande resetrenderna globalt och intresset har förstärkts av pandemin där människor tvingats stanna inne och hemma genom lock downs och strikta restriktioner för att få bukt på smittspridningen” säger Visit Swedens vd Susanne Andersson i ett pressmeddelande.

Det är med Business Swedens hjälp som Sono Group nu signerar ett långsiktigt samarbetsavtal (MoU) med Västernorrlands investeringsfrämjande organisation High Coast Invest, i syfte att etablera och utveckla verksamhet i Västernorrland. Framför allt diskuteras olika typer av destinations- och koncepthotell där Sono Pet Club & Resorts blir först ut.

”Att en betydande internationell hotellkoncern som Sono Group etablerar spännande koncept längs Höga Kusten med ambition om ytterligare expansion är ett kvitto på framtidstron och attraktionskraften i regionen, där besökare kan utforska det rika kulturlivet och sagolika naturupplevelser” säger Jan Larsson VD på Business Sweden.

Även på Höga Kusten Destinationsutveckling är man glada:

”Det känns fantastiskt att det är hos just oss den första satsningen av detta slag görs i Sverige av en internationell aktör som Sono Group” säger Mia Karlsson på Höga Kusten Destinationsutveckling i ett pressmeddelande och fortsätter:

”Att den unika och världsarvsklassade miljön och den stora potentialen i destinationerna Höga Kusten och Sundsvalls lättillgängliga outdoor- och friluftslivsmöjligheter är det som har fångat Sono-gruppens intresse är extra glädjande”.

Det är dock för tidigt att sia om hur många arbetstillfällen, hotellanläggningar eller hur stora investeringarna beräknas bli över tid.

”Under hösten kommer arbetet att gå vidare med att hitta konkreta affärsmöjligheter för Sono. Vi har redan flera intressanta diskussioner på gång, men vi kommer också att jobba på att hitta nya uppslag”, avslutar Bengt Högberg, Senior investeringsrådgivare på High Coast Invest.

Kort om Sono Group Den Sydkoreanska Daemyung Sono-koncernen grundades 1979 och bedriver verksamhet inom både industri och service, bland annat inom turism. Koncernen har internationellt 17 egna hotellanläggningar, 6 vattenparker och en skid-resort och har över 12 miljoner gäster och besökare per år, en fjärdedel av Sydkoreas befolkning. År 2020 lanserades Sono Pet Club & Resorts med fokus på att göra även husdjurens vistelse tillsammans med sina ägarfamiljer till en upplevelse. Sono Group vill överföra den så kallade K-Pet-kulturen (Korean Pet Culture) till Europa, där husdjur på riktigt är familjemedlemmar. Sedan tidigare finns ett Sono-hotell i tjeckiska Brno.

Mer om High Coast Invest: High Coast Invest ansvarar för det investeringsfrämjande arbetet i Västernorrland och är regional partner till Business Sweden. 

Inlägget Sydkoreas största hotellgrupp vill investera stort i anläggningar vid Höga Kusten dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/sverige/sydkoreas-storsta-hotellgrupp-vill-investera-i-anlaggningar-vid-hoga-kusten/feed/ 0
Resenärer rusar till rederier – nya linjer lockar https://www.travelnews.se/sverige/rederi/resenarer-rusar-till-rederier-nya-linjer-lockar/ https://www.travelnews.se/sverige/rederi/resenarer-rusar-till-rederier-nya-linjer-lockar/#respond Tue, 03 Aug 2021 05:45:37 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72236 Det är högt tryck på rederiföretagens nya rutter som Härnösand, Höga kusten och Gotland. Pandemin har tvingat företagen att tänka om samtidigt som resenärer i allt större utsträckning föredrar en inrikessemester, skriver SvD Näringsliv.

Inlägget Resenärer rusar till rederier – nya linjer lockar dök först upp på Travel News.

]]>

– Det är jättekul att se att det finns ett sånt stort intresse, säger Kenneth Gustavsson, försäljningsdirektör på Viking Line, till SvD Näringsliv.

För Tallink Silja har Höga Kusten varit särskilt populär och räknar med att linjen blir fullbokad.

Trots positiv respons är branschen fortsatt utsatt och långt ifrån att återhämta sig. Många väntar fortfarande på statligt stöd.

Inlägget Resenärer rusar till rederier – nya linjer lockar dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/rederi/resenarer-rusar-till-rederier-nya-linjer-lockar/feed/ 0
Grattis SAS 75 år – här är fem utmaningar inför framtiden! https://www.travelnews.se/analys/grattis-sas-75-ar-har-ar-fem-utmaningar-infor-framtiden/ https://www.travelnews.se/analys/grattis-sas-75-ar-har-ar-fem-utmaningar-infor-framtiden/#respond Tue, 03 Aug 2021 05:45:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72228 Helt utan större åthävor fyllde SAS 75 år i går. Travel News Leif Holmkvist listar fem saker bolaget kan vara stolt över. Och fem utmaningar inför en allt tuffare framtid.

Inlägget Grattis SAS 75 år – här är fem utmaningar inför framtiden! dök först upp på Travel News.

]]>
Historien om SAS börjar efter andra världskriget. Då slog flygandet igenom som transportform. Det blev statlig status med ett nationellt flygbolag, en »flag carrier«. Det var också nordismens tid och ett skandinaviskt bolag verkade helt logiskt.

Jacob och Marcus Wallenberg hade redan under kriget startat SILA, Svensk Interkontinental Lufttrafik AB och beställt tio DC-4:or. SILA gick 1946 samman med norska DNL och danska DDL i Scandinavian Airlines System. Första resan till New York 1946 med Dan Viking tog med tre mellanlandningar ett drygt dygn.

Men framför allt var det monopolens tid, då staten byggde och ägde flygplatser, gav koncessioner och ägde flygbolagen. Biljettpriserna sattes genom att kostnaderna slogs ut på varje passagerare och sedan lade man på en lämplig vinst. Resultatet blev skyhöga priser och flyget var under lång tid förbehållet affärsmän och generaldirektörer.

Jan Carlzon beskrev skämtsamt pionjärtiden i en intervju för 15 år sedan:

– I första klass satt ofta SE-bankens direktör Hans Cavalli Björkman till ett biljettpris som betalade nästan hela resan och sju SAS-kaptener som åkte gratis.

Affärsmodellen höll i ett kvarts sekel under efterkrigstidens långa högkonjunktur. SAS byggde ut sina interkontinentala linjer, köpte fler och större flygplan och konkurrerade med de riktigt stora flygbolagen.

Men 1970-talets oljekriser chockhöjde bränslepriserna samtidigt som lågkonjunkturen minskade efterfrågan på flyg. SAS satt med skyhöga kostnader och var riktigt illa ute.

1980 började Jan Carlzon på SAS och skapade bolagets andra guldålder med lägre biljettpriser för inrikesflyg och en satsning på lönsamma Europalinjer. Han genidrag med det flyttbara ”skynket” mellan business class och ekonomiklass är historia.

Återhämtningen gick snabbt. 1984 utsågs SAS till ”Airline of the Year” och var 1985 världens mest lönsamma flygbolag. Servicen var på topp, personalen var glad och Jan Carlzon gav ut ledarskapsboken »Riv pyramiderna«.

Men likt en jetdriven Ikaros flög även Carlzon för högt. Han köpte hotell, krogar, inledde nya samarbeten och var allmänt expansiv.

– Det var inte bolaget som behövde det, det var jag, sade han självkritiskt i den där intervjun.

Samtidigt avreglerades flygmarknaden i Sverige av Bildtregeringen och i Europa började de nya lågprisbolagen karva ur SAS kundstock. 

SAS fick åter lönsamhetsproblem och värre blev det efter 9/11 då flygmarknaden slog tvärstopp. Bolaget var för stort för att vara litet och snabbrörligt, och för litet för att vara stort nog att slåss på den globala marknaden. Eller som Anders Ehrling, SAS Sveriges dåvarande vd beskrev det i en intervju i Fokus under finanskrisen:

– SAS är »stuck in the middle«. Å ena sidan har vi lågprisaktörer, som gör rätt från början och designar sin verksamhet för det 21:a århundradets krav. Vi har designat vår verksamhet för det 20:e århundradets krav och försöker anpassa den. På andra sidan har vi de tre stora europeiska nätverksaktörerna: British Airways, Air France/KLM och Lufthansa. De jobbar vidare på samma affärsmodell som tidigare.

Kunderna jämförde SAS med lågprisbolagen, men politikerna och ägarna jämförde SAS med de tre stora. Följden blev nedskärningar, lönesänkningar och försäljning av tillgångar samtidigt som ägarna/skattebetalarna tvingades skjuta till 25 miljarder kronor för att hålla bolaget flygande. Men för tre år sedan sålde norska staten sin andel av SAS. Och nu tampas Arlanda och Kastrup om vem som ska ta överhanden när pandemin släpper sitt strypgrepp om branschen.

Anko Van der Werff får börja sitt vd-jobb med att ytterst diskret fira 75-årsdagen. Men sedan är det nog slut på firandet för ett tag.

Men låt oss först lista fem saker SAS kan vara stolta över:

# SAS har byggt den nordiska flygmarknaden och överlevt i 75 år medan många uppstickare stupat längs vägen.

# SAS har trots tillfälliga svagheter ett mycket starkt varumärke som står för skandinavisk kvalitet och säkerhet.

# SAS personal har hög kompetens och visat en enastående tålighet under snart två decenniers nedskärningar.

# SAS har varit innovativa med ungdomsbiljetter och eurobonus och generösa med customer service så länge de hade råd.

# SAS ägare, staterna och Wallenbergsfären, har tagit ett ansvar för att lotsa sitt bolag genom kriserna som få privata ägare mäktat.

Betydligt lättare är det att hitta fem punkter som innebär utmaningar för SAS:

# Pandemin förändrar flygmarknaden för lång tid och de gamla bolagen hotas av nya aktörer utan tyngande ekonomiskt och tekniskt bagage.

# SAS måste skruva fram en affärsmodell baserad på färre affärsresenärer och ett mer kalibrerat linjenät som kan erbjuda lönsamma resenärer.

# Bolaget måste klara och sannolikt höja sina redan ambitiösa miljömål, eftersom flygbranschen alltför länge kunnat agera tämligen kravfritt.

# Om SAS ska behålla sitt starka varumärke måste bolaget återvinna förtroendet hos alla som drabbats av uteblivna återbetalningar under pandemin.

# Sist men knappast minst måste SAS överleva det närmaste året då korta skulder och uppskjutna kostnader ska betalas.

Det är ingen självklarhet att fylla få 100, inte ens för en nationalklenod.

Analys: Leif Holmkvist

Inlägget Grattis SAS 75 år – här är fem utmaningar inför framtiden! dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/analys/grattis-sas-75-ar-har-ar-fem-utmaningar-infor-framtiden/feed/ 0
Optimistisk Stordalen ångrar inte köpet av Ving https://www.travelnews.se/sverige/petter-stordalen/optimistisk-stordalen-angrar-inte-kopet-av-ving/ https://www.travelnews.se/sverige/petter-stordalen/optimistisk-stordalen-angrar-inte-kopet-av-ving/#comments Tue, 03 Aug 2021 05:43:23 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72234 Petter Stordalen har inte övervägt att sälja delar av hotellkedjan Nordic Choices charterbolag Ving ”en jävla sekund”. Trots att hans bolag drabbades hårt av pandemin är den norske hotellmagnaten väldigt positiv, i en intervju med SvD.

– Du snackar om pengar och resultat, men det är en väldigt liten del. Min glädje består i att komma hit och möta andra människor och skapa mötesplatser, säger han till tidningen.

Inlägget Optimistisk Stordalen ångrar inte köpet av Ving dök först upp på Travel News.

]]>
Stordalen säger också att han inte ångrar köpet av Ving och att han skulle ha tagit samma beslut idag, trots den dåliga tajmingen.

Vidare hävdar han att inget av bolagen varit i närheten av konkurs under pandemin, framförallt då hotellkedjan haft stark balansräkning.

Inlägget Optimistisk Stordalen ångrar inte köpet av Ving dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/petter-stordalen/optimistisk-stordalen-angrar-inte-kopet-av-ving/feed/ 1
Reportage: Efter pandemin blir det en flygbolagsboom https://www.travelnews.se/analys/efter-pandemin-blir-det-en-flygbolagsboom/ https://www.travelnews.se/analys/efter-pandemin-blir-det-en-flygbolagsboom/#respond Mon, 02 Aug 2021 22:30:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72146 Efter pandemins ohyggliga stålbad reser det sig nu helt nya aktörer ur askan. Kanske har det i själva verket aldrig funnits en bättre tid att starta flygbolag?
Travel News Christian von Essen har pratat med två experter.

Inlägget Reportage: Efter pandemin blir det en flygbolagsboom dök först upp på Travel News.

]]>
I april 2021 kom en intressant artikel från Wall Street Journal med den kittlande rubriken: More Than 90 New Airlines Are Launching in 2021. They Say It’s the Perfect Time.

Siffran 90 kom förvisso enbart från företaget Avolon (som bedriver flygplansleasing), men för alla som besitter någon form av entreprenörsådra sätter det fingret på något ganska uppenbart: ur reserestriktionernas flygbolagsdöd kan det resa sig något helt nytt. Detsamma gäller förstås sektorer som retail, restaurang, konferenser och möten – plötsligt uppenbarade sig ett smörgåsbord av lediga lokaler, avställd personal och billig utrustning. För den som har pengar att riskera. 

Att flyget kan se en renässans efter 18 månader mer eller mindre på marken är kanske med andra ord fullt logiskt. Uppskattningsvis har ett 40-tal flygbolag kastat in handduken under pandemin globalt, och många städer har fått se sin luftburna sammanlänkning eliminerad. Marknaden är öppen, flygplanen är billigare att leasa, personalen går och väntar, och att hitta härliga kostnadsreduktioner från kommuner och flygplatser är sannolikt inga större problem.

Den nya norska konkurrensen

Men hur ser den nordiska utvecklingen ut? Hans Jørgen Elnæs är flyganalytiker i bolaget Winair i Norge. Han håller med om att trösklarna för att starta flygbolag är historiskt låga. Huvudorsakerna är att det finns riskvilligt kapital på marknaden, samtidigt som det går att få bra avtal på flygleasing medan fritidsresandet snabbt återhämtar sig. 

– Detta ger nya flygbolag möjligheten att sno åt sig marknadsandelar från de traditionella fullprisbolagen, som har upparbetat en stor räntebärande skuld under pandemin. Dessa måste nu ha en konservativ strategi med fokus på lönsamhet, vilket kan hämma konkurrenskraften. 

På Island erbjuder nya bolaget Play ett fönster till Europa, och på den norska marknaden har både Flyr och Norse Atlantic Airways sett dagens ljus – efter att ungerska WizzAir dragit tillbaka sin satsning efter bara sju månader. 

I Norge tror Hans Jørgen Elnæs att det finns plats för dessa nya aktörer, särskilt eftersom Norwegian lagt ner sin långdistansverksamhet. 

– Flyr kommer ha den lägsta kostnadsbasen i Norge, vilket gör att de kan konkurrera med riktigt låga biljettpriser. Norse kommer kunna erbjuda långdistansrutter till låga priser, och det ska bli intressant att följa deras resa. Norwegian kommer sannolikt att ta upp kampen med SAS om den stora norska inrikesmarknaden. Eftersom priset kommer vara den viktigaste drivkraften framöver tror jag att det finns möjlighet för alla tre att överleva. 

Slimmad kostnadskostym och god anpassningsförmåga är med andra ord viktiga vapen för framtidens flygbolag. De stora sammanslagningarnas tid kanske är ett minne blott?

– Jag tror att tiden för stora konsolideringar för europeisk luftfart är över – Lufthansa, IAG och AirFrance/KLM är nu etablerade och kontrollerar de största marknaderna i Europa. Däremot tror jag på mer regional konsolidering, särskilt i Norden och Baltikum där mindre bolag kan behöva gå ihop för att kunna växa. Det är också sannolikt att helt nya aktörer kommer på regional nivå med teknologi som el, hybridflyg och eVTOL. Jag är övertygad om att finansmarknaderna följer den utvecklingen noga. 

Tuff marknad i Sverige

Fredrik Kämpfe är branschchef för flyg på Transportföretagen. Han håller med om att det kan finnas ett fönster för nya aktörer under den kommande tiden. 

– Många traditionella flygbolag sitter med höga personal- och leasingkostnader och kommer ur krisen med mycket ansträngd ekonomi. Nätverksbolagen är fortsatt stora, men sedan avregleringen i Europa finns också en stor marknad för P2P-bolagen. Det ska bli intressant att se hur de mindre aktörerna får till sin interlining, att sälja biljetter vidare till andra destinationer. Det blir en viktig hävstång framöver. 

Han ser med intresse på Flyr och Norse som relevanta utmanare, och menar att trenden generellt går mot att etablera flottor med mindre flygplan. 

– Under krisen har flygbolag med mindre plan sett möjligheter att växa, eftersom de kan fylla planen även på sträckor med lägre efterfrågan. 

Samtidigt poängterar Fredrik Kämpfe att den svenska inrikesmarknaden är liten och mättad. 

– Inrikesflyget i Sverige växer inte, snarare tvärtom. Aktörer som SAS, BRA, Air Leap, Amapola och Jonair är etablerade, så det kommer vara ganska svårt för uppstickare att ta sig in på den svenska marknaden. 

Återhämtning för fritidsmarknaden

Att starta nya bolag är en sak, men att ligga i fas med efterfrågan är en annan. Många rapporter har vittnat om att resandet knappast kommer att återupptas till hundra procent, oavsett om bakgrunden är en ökad hållbarhetsmedvetenhet eller det enkla faktum att många prioriterat sommarhus, fjällstugor, videomöten och husdjur istället för frekvent flygande. 

Hans Jørgen Elnæs ser framförallt en ljusning för fritidsresandet. 

– Pandemin är förstås långt ifrån över, men jag tror att inrikesmarknaderna ganska snabbt kommer att återgå till 2019 års nivåer. Därefter kan den nordiska trafiken öka, liksom Europaflyget. För långdistans är det mer komplicerat, och jag tror inte att vi kan se 2019 års nivåer förrän tidigast 2023/2024 – vilket förstås blir tufft för aktörer som SAS och Finnair. 

Det viktiga affärsreseflyget blir även fortsatt den stora förloraren, spår han. 

– Fullserviceflygbolagen måste därför skruva om sin affärsmodell mer till semesterresande och resor för att besöka familj och vänner – segment där priset är den viktigaste drivkraften. Det innebär att de stora aktörerna måste fortsätta sin eviga kamp mot kostnaderna för att vara konkurrenskraftiga. Och vid horisonten väntar uppstartsbolag som har tidernas möjligheter att utmana. 

Inlägget Reportage: Efter pandemin blir det en flygbolagsboom dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/analys/efter-pandemin-blir-det-en-flygbolagsboom/feed/ 0
EU varnar för solsemestrar i grekiska turistparadiset https://www.travelnews.se/grekland/eu-varnar-for-solsemestrar-i-grekiska-turistparadiset/ https://www.travelnews.se/grekland/eu-varnar-for-solsemestrar-i-grekiska-turistparadiset/#respond Mon, 02 Aug 2021 05:44:41 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72204 Covidsmittan rusar just nu på de Egeiska öarna i Grekland, där bland annat turistparadisen Mykonos, Santorini och Rhodos ingår. Smittoläget är så illa på öarna just nu att den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC har valt att lista regionen som mörkröd. Det är den mest allvarliga markeringen som betyder att bara nödvändiga resor kan rekommenderas till regionen, rapporterar internationella medier.

Inlägget EU varnar för solsemestrar i grekiska turistparadiset dök först upp på Travel News.

]]>
Enligt Reuters betyder det här att ECDC bedömer att risken att smittas i regionen är ”väldigt hög” och ECDC rekommenderar att karantänkrav införs vid hemkomst från öarna.

Under förra veckan valde ECDC att lista turistön Kreta som mörkröd.

Inlägget EU varnar för solsemestrar i grekiska turistparadiset dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/grekland/eu-varnar-for-solsemestrar-i-grekiska-turistparadiset/feed/ 0
Ministern: Reglerna är för hårda – hotar brittiska jobb https://www.travelnews.se/ovrigt/ministern-reglerna-ar-for-harda-hotar-brittiska-jobb/ https://www.travelnews.se/ovrigt/ministern-reglerna-ar-for-harda-hotar-brittiska-jobb/#respond Mon, 02 Aug 2021 05:42:49 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72202 Den brittiske finansministern Rishi Sunak uppmanar premiärminister Boris Johnson att lätta på reserestriktionerna ytterligare. Det framgår av ett brev som Sunday Times har tagit del av.

Inlägget Ministern: Reglerna är för hårda – hotar brittiska jobb dök först upp på Travel News.

]]>
Finansministern varnar för att de brittiska reglerna för inresor ”är i otakt med våra internationella konkurrenter” vilket kan få ödesdigra konsekvenser för brittiska jobb och turismen.

Sunak menar att Storbritannien har så hårda regler att man misslyckas med att dra nytta av sitt framgångsrika vaccinationsprogram.

Enligt Sunday Times ska den brittiska regeringen ha ett sammanträde på torsdag för att besluta om vilka reseregler som ska gälla för augusti.

Inlägget Ministern: Reglerna är för hårda – hotar brittiska jobb dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/ovrigt/ministern-reglerna-ar-for-harda-hotar-brittiska-jobb/feed/ 0
SAS firar 75 år i luften https://www.travelnews.se/sas/sas-firar-75-ar-i-luften/ https://www.travelnews.se/sas/sas-firar-75-ar-i-luften/#comments Mon, 02 Aug 2021 05:41:15 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72200 För 75 år sedan, idag, den 1 augusti, såg SAS dagens ljus och har sedan dess stolt transporterat passagerare till, från och inom Skandinavien. Skandinavien skulle inte vara detsamma idag utan ett starkt skandinaviskt flygbolag, och vi kommer naturligtvis fortsätta att spela en nyckelroll inom skandinavisk infrastruktur även i framtiden, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget SAS firar 75 år i luften dök först upp på Travel News.

]]>
Innovation har varit en naturlig del av SAS genom alla dessa år. Från när vi flög världens första flygning över Nordpolen, och därmed förkortade flygtiden mellan kontinenter, till vårt nuvarande och fortsatta engagemang för en hållbar flygindustri, enligt ett pressmeddelande.

Våra nyaste flygplan i SAS-flottan flyger med ännu mer komfort, mindre buller och med upp till 30 procent lägre koldioxidutsläpp – och utgör bara ett av många initiativ på resan mot ett mer hållbart flygande. Denna resa är avgörande för en hållbar framtid och SAS kommer i samarbete med hela ekosystemet fortsätta ta en aktiv och ledande roll i detta arbete.

Inlägget SAS firar 75 år i luften dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sas/sas-firar-75-ar-i-luften/feed/ 1
Nu reser fullvaccinerade lättare till England https://www.travelnews.se/reseforetag/nu-reser-fullvaccinerade-lattare-till-england/ https://www.travelnews.se/reseforetag/nu-reser-fullvaccinerade-lattare-till-england/#comments Mon, 02 Aug 2021 05:35:48 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72198 En för många hett efterlängtad stund är inne – under måndagen blir det lättare för fullvaccinerade resenärer i Europa och USA att åka till England igen.

Från och med måndagen får alla som är färdigvaccinerade resa in i England och Skottland från övriga Europa – Frankrike undantaget – och USA, utan att behöva sitta i karantän.

Inlägget Nu reser fullvaccinerade lättare till England dök först upp på Travel News.

]]>
Den internationella kryssningstrafiken kommer också komma i gång igen, meddelar den brittiska regeringen på sin hemsida.

Resenärer måste fortfarande göra ett test före resan, och ett uppföljande PCR-test senast den andra dagen efter ankomst. De slipper dock de tio dagarna av självisolering som har gällt fram tills nu. Separata regler gäller för resenärer från Frankrike, för dessa gäller fortfarande tio dagars karantän.

De nya reglerna, som gäller personer som fått vaccin som är godkända i EU och USA, innebär också en stor lättnad för den brittiska turismnäringen när nu 16 månader av stränga reserestriktioner är till ända.

Beslutet gäller England och Skottland i ett första skede, men resten av Storbritannien väntas snart följa efter.

Inlägget Nu reser fullvaccinerade lättare till England dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/reseforetag/nu-reser-fullvaccinerade-lattare-till-england/feed/ 1
British Airways-ägare minskade förlusten andra kvartalet https://www.travelnews.se/flyg/british-airways-agare-minskade-forlusten-andra-kvartalet/ https://www.travelnews.se/flyg/british-airways-agare-minskade-forlusten-andra-kvartalet/#respond Fri, 30 Jul 2021 13:28:32 +0000 https://www.travelnews.se/?p=72195 Flygkoncernen IAG, som bland annat äger British Airways, redovisar ökande omsättning och minskade förlust i det andra kvartalet. Vidare väntas kapaciteten vad gäller antalet passagerare öka sekventiellt i det kommande kvartalet.

Inlägget British Airways-ägare minskade förlusten andra kvartalet dök först upp på Travel News.

]]>
Omsättningen steg 77 procent till 1 244 miljoner euro (703).

Rörelseresultatet blev -967 miljoner euro (-2.182). 7

Justerat rörelseresultat utföll på -1.045 miljoner euro (-1.370). 

Resultatet före skatt var -1.120 miljoner euro (-2.326). 

Resultatet efter skatt blev -981 miljoner euro (-2.125).

Flygkapaciteten vad gäller passagerare under det andra kvartalet var 21,9 procent av nivån som sågs under samma period 2019, då verksamheten och antalet passagerare fortsatt är kraftigt påverkat att coronapandemin.

Under det tredje kvartalet väntas kapaciteten uppgå till cirka 45 procent av vad den var under samma period 2019. 

Till följd av osäkerheterna i samband med pandemin ger IAG ingen finansiell prognos för helåret.

Inlägget British Airways-ägare minskade förlusten andra kvartalet dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/british-airways-agare-minskade-forlusten-andra-kvartalet/feed/ 0