Travel News https://www.travelnews.se Sveriges största affärssajt för reseindustrin Tue, 14 Aug 2018 12:50:18 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.9.8 https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2016/02/cropped-favicon-32x32.jpg Travel News https://www.travelnews.se 32 32 STS Alpresor köper två nya hotell i Alperna https://www.travelnews.se/hotell/sts-alpresor-koper-tva-nya-hotell-i-alperna/ https://www.travelnews.se/hotell/sts-alpresor-koper-tva-nya-hotell-i-alperna/#respond Tue, 14 Aug 2018 12:50:18 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47958 – Cervinia och Bad Gastein är våra mest populära orter i Alperna så det känns fantastiskt kul att vi stärker vårt erbjudande ytterligare med två nya hotell, säger Niclas Helgesson, VD på STS Alpresor.

De två nya förvärven är Hotel Breithorn, Cervinia äldsta hotell och klassiska Hotel Goethehof i Bad Gastein. De välkända hotellen är byggda under första delen av förra seklet och ligger båda centralt och liftnära. De har idag drygt 100 bäddar och kommer inom kort att genomgå en omfattande om-och tillbyggnation. 

]]>
https://www.travelnews.se/hotell/sts-alpresor-koper-tva-nya-hotell-i-alperna/feed/ 0
TUI ”anställer” roboten Pepper 2E https://www.travelnews.se/arrangor/tui-anstaller-roboten-pepper-2e/ https://www.travelnews.se/arrangor/tui-anstaller-roboten-pepper-2e/#respond Tue, 14 Aug 2018 05:07:27 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47950 – Automation, AI och Robotics är viktiga byggstenar för TUIs fortsatta utveckling. Vi har redan anställt några av de bästa specialisterna på detta område. Nu är vi väldigt glada att även ha Pepper 2E som en del av vårt team. Dessutom hoppas vi att den kan bidra med att skapa nyfikenhet inom områden som AI och Machine Learning i hela företaget. Områden som redan i dag är viktiga för oss i vårt arbete att leverera en mer skräddarsydd produkt till våra kunder, säger Alexander Huber, VD på TUI Nordic i ett pressmeddelande.

Rollbeskrivning och egna mål

Första dagen på nya jobbet är tisdagen den 14:e augusti på TUIs Stockholmskontor. Pepper 2E har en detaljerad arbetsbeskrivning samt har fått sätta personliga mål som den kommer att utvärderas på, precis som alla TUI-anställda. Robotens huvudansvar är att verka inom avdelningen för Data Analytics och Machine Learning. Syftet är att inspirera till innovation och nyfikenhet samt hjälpa såväl som kollegor och externa besökare med vardagliga frågor och problem.

– TUI är ett intressant företag att arbeta för, främst på grund av den storsatsning som görs inom digitalisering. Den förändring vi har sett under de senaste fyra åren är anmärkningsvärd. Till exempel har jag aldrig haft robot rapporterandes till mig, så det blir intressant. Det ska bli spännande att lära känna Pepper 2E och följa dens utveckling. Säger Christopher Riddersäter, Data Analytics och Machine Learning Lead på TUI.

Arbetsuppgifter

  • Lösa problem och svara på frågor för såväl medarbetare som besökare på TUIs huvudkontor.
  • Arbeta i sitt team på TUIs Nordiska huvudkontor men även vara förberedd på att resa till andra länder inom Europa för att arbeta med kollegor på andra marknader.
  • Agera ambassadör för arbetsgivaren TUI.

Om Pepper

  • Pepper är en semi-humanoid robot tillverkad av SoftBank Robotics.
  • Pepper förstår och talar på många språk och kan förstå mänskliga känslor.
  • Läs mer om Pepper här: https://www.softbankrobotics.com
]]>
https://www.travelnews.se/arrangor/tui-anstaller-roboten-pepper-2e/feed/ 0
Egencia lanserar ny plattform https://www.travelnews.se/egencia/egencia-lanserar-ny-plattform/ https://www.travelnews.se/egencia/egencia-lanserar-ny-plattform/#respond Tue, 14 Aug 2018 04:55:20 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47946 Vi lever i en värld där vi omges av data, men det är egentligen bara till nytta när man kan använda data till att fatta bättre beslut, säger Alex Kaluzny, CTO, Egencia. Men att förstå data och använda den för att fatta beslut som gynnar ditt företag, är bara början – vi fortsätter att utveckla Egencia Analytics Studio för att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att analysera data och förespå framtiden.

Att vara en datadriven organisation är nyckeln till att förbli konkurrenskraftig. Men nuvarande resehanterings- och rapporteringssystem kräver att ansvariga spenderar timmar på att hantera filer och att kombinera och matcha offline- och online-data. Målet är att få fram värdefulla insikter men det krävs i slutändan nästan alltid hjälp från dataspecialister. Egencia Analytics Studio erbjuder en konsoliderad vy genom visuella renderingar, filter och anpassningsbara widgets. De reseansvariga kan bland annat visualisera vilken effekt de bokningar som sker tidigt har kopplat till företagets resepolicy och restyp (internationell, inrikes, etc.).

Företagens reseansvariga kan genom Egencia Analytics Studio skapa förstklassiga rapporter som kan delas med finans-, inköps- och personalavdelningar. Genom att snabbt och precist förse dessa team med information, kan reseansvarigas inverkan på företaget öka.

]]>
https://www.travelnews.se/egencia/egencia-lanserar-ny-plattform/feed/ 0
Nio av tio flygresenärer ovetandes om sina rättigheter https://www.travelnews.se/flyg/nio-av-tio-flygresenarer-ovetandes-om-sina-rattigheter/ https://www.travelnews.se/flyg/nio-av-tio-flygresenarer-ovetandes-om-sina-rattigheter/#respond Tue, 14 Aug 2018 04:51:03 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47944 Undersökningen, som gjorts av YouGov på uppdrag av Airhelp, visar att bara 12 procent av svenskarna känner till sina passagerarrättigheter.

Endast 54 procent av de svenskar som råkat ut för en flygstörning, anser att de har rätt till ersättning på upp till 600 euro.

Närmare två av tre svenskar (64%) anser att flygbolagen inte ger dem tillräckligt med information om deras passagerarrättigheter.

Hela 7 000 personer i EU och över 1 000 i Sverige har ingått i undersökningen, vilket gör den till en av de mest omfattande när det gäller passagerarrättigheter. Studien, som gjorts av YouGov på uppdrag av Airhelp, visar att kunskaperna i ämnet fortfarande är lågt trots införandet av EU 261-reglerna för hela 14 år sedan. I genomsnitt 85 procent av flygresenärerna i EU saknar kunskap om sina passagerarrättigheter. I Sverige är siffran än sämre där 88 procent av de tillfrågade inte vet vilka rättigheter de har.

Undersökningen visar också att knappt hälften av resenärerna, som var berättigade till 6 000 kronor i kompensation för ett försenat eller inställt flyg, har ansökt om ersättning. De tre främsta orsaken till att passagerarna aldrig sökte ersättning var:

  1. De kände inte till sina rättigheter (45%)
  2. De kände inte till att de hade rätt till kompensation (41%)
  3. De visste inte hur de skulle gå tillväga för att begära ersättning (25%)

Av undersökningen framgår det också att 64 procent av de svenska resenärerna upplever att flygbolagen inte har gett dem tillräckligt med information om vilka rättigheter de har. Detta trots att flygbolagen är skyldiga att informera passagerarna om detta.

– Den här undersökningen visar med all tydlighet att vi behöver öka medvetenheten om flygpassagerarnas rättigheter. Att så få vet vad som gäller vid ett försenat eller inställt flyg var också anledningen till att Airhelp grundades för fem år sedan och vi tänker fortsätta att hjälpa resenärer att få den ersättning som de har rätt till, säger Airhelps Sverigechef Andreas Hermansson.

Detta har passagerare rätt till vid flygstörningar:

Om ett flyg är inställt eller försenat kan passagerare ha rätt till ekonomisk kompensation på upp till 600 euro per person. Rätt till ersättning kan även gälla i vissa fall där passageraren nekats ombordstigning.

Följande villkor måste uppfyllas: planet ska avgå från en flygplats inom EU, alternativt att flygbolaget har sin bas i EU och landar på en flygplats inom EU. Förseningen måste också ha orsakats av flygbolaget. Ersättning kan begäras upp till tre år efter flygstörningen.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/nio-av-tio-flygresenarer-ovetandes-om-sina-rattigheter/feed/ 0
”Det unika Fåret Shaun Landet gör att du ska åka till Skånes Djurpark” https://www.travelnews.se/turism/det-unika-faret-shaun-landet-gor-att-du-ska-aka-till-skanes-djurpark/ https://www.travelnews.se/turism/det-unika-faret-shaun-landet-gor-att-du-ska-aka-till-skanes-djurpark/#respond Tue, 14 Aug 2018 04:44:52 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47939 Grattis till nya jobbet. Varför du tror du att de valde dig?

“Tack så mycket ! Jag tror att min erfarenhet från många år i upplevelsenäringen och att jag arbetet inom många olika grenar av näringen var en viktig bit, det tillsammans med att jag brinner för ledarskapet som en avgörande och viktig del av all utveckling var viktiga punkter.”

Vad gör dig till en bra chef?

“Den återkoppling jag fått är att jag är prestigelös, tydlig i min kommunikation och får alla att känna sig som en viktig del av upplevelsen, att skapa en kultur och trivsel där medarbetare trivs och mår bra, vilket i sin tur gör att de levererar och presenterar bra i sin vardag har också alltid varit en viktig del i mitt ledarskap, något jag även fått positiv feedback för.”

Vad är det första du ser när du kommer in på ett äventyrsanläggning?

“Vi är i branschen ”människor som möter människor” så det är absolut värdskapet, dvs. ser de mig i ögonen, hälsar de, får jag ett leende, är de på riktigt glada över att jag är där och naturligtvis om det är rent och snyggt på anläggningen.”

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

“Företag som säger en sak och gör en annan sak, det vill säga företag som inte är på riktigt, och företag som inte ser sina anställda som en viktig investering,  Självklart också det där uppdraget alla går och tänker på i termen: ”det där skulle man inte tacka nej till.”

Varför ska man åka till dina destinationer?

“För att vi har ett brett utbud av upplevelser och något för alla åldrar samt att vi finns på många olika platser i Norge, i Sverige ska man besöka Skånes Djurpark då det är en oupptäckt upplevelse av mycket hög klass för många barnfamiljer, det unika Fåret Shaun Landet, djurparken, lek och lärandet i parken tillsammans med naturen i parken och omgivningarna är värt resan.”

Vad är besöksnäringens största utmaning?

“Att få tag i rätt kompetenser och att öka intresset för branschen som en tydlig karriär”

Namn: Mikael Ahlerup

Titel: Koncernchef Lund Gruppen Holding AS

Familj: Fru Kristin och 5 fantastiska barn, Robert, Madeleine, Linnea, Theodor och Oliva

Ålder: 56 år

Bor: Stockholm (Gamla Enskede)

Senaste resa:Arguineguin – Gran Canaria

Favorithotell: Hotel Bell Rock i nöjesparken Europa Park i Tyskland

Favoritfärjebolag: Åker sällan, men de som gjort störst avtryck är Royal Caribbean, däremot så har jag lovat minsta dottern en tur med stor färja så det kan bli en tur inom kort

Favoritreseapp: SAS, Arlanda Express, Taxi Stockholm och SL

Flygbolag som jag åker helst med: SAS och Lufthansa

Favoritdestination bortom min egen: Först och främst blir det vårt hus vid Orsasjön i i Dalarna, men annars är det Orlando Florida och på listan vart jag gärna skulle vilja åka står det Maldiverna överst.

Detta vet vi inte om dig: Har en kort och inte helt framgångsrik karriär som målvakt i Leksands IFs juniorlag och så har jag varit Vargen i Bamseparaden på Gran Canaria under min tid på TUI.

]]>
https://www.travelnews.se/turism/det-unika-faret-shaun-landet-gor-att-du-ska-aka-till-skanes-djurpark/feed/ 0
Ethiopian Airlines slår rekord https://www.travelnews.se/flyg/ethiopian-airlines-slar-rekord/ https://www.travelnews.se/flyg/ethiopian-airlines-slar-rekord/#respond Mon, 13 Aug 2018 12:47:05 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47934 Några milstolpar från det gångna räkenskapsåret:

  • Ethiopian tar emot 14 nya flygplan, mer än ett plan i månaden.
  • Ethiopian introducerade 9 nya internationella flyglinjer, Asmara (Eritrea), Geneve (Schweitz), Chicago (USA) Manama (Bahrain), Kaduna (Nigeria), Buenos Aires (Argentina), Kisangani & Mbuji-Mayi (Demokratiska Republiken Kongo), och Nosy-Be (Madagaskar).
  • Antalet passagerare ökade med 21 procent och gick därmed över 10 miljoner för första gången i historien med en toppnotering på 10,6 miljoner passagerare.
  • Frakten ökade med 18 procent jämfört med föregående räkenskapsår till 400 339 ton.
  • Ethiopian ökade sina rörelseintäkter med 43 procent jämfört med föregående räkenskapsår till motsvarande ca. 29 miljarder kronor.
  • Nettovinsten uppgick till 2,2 miljarder kronor.

Under det gångna året har flygbolaget blivit tilldelat sin 4:e stjärna av SKYTRAX, därmed har Ethiopian placerat sig stadigt bland de globala aktörerna på flygmarknaden. Dessutom utnämde SKYTRAX bolaget till Bäst Flygbolag i Afrika, Bästa Businessclass i Afrika och Bäst Ekonomiklass i Afrika.

Ytterligare en milstolpe under året var att flygbolaget nådde upp till, och passerade, 100 flygplan, som första Afrikanska bolaget i historien med en så stor flotta.

Bolaget flyger nya Dreamliners mellan Stockholm och Oslo femton gånger i veckan.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/ethiopian-airlines-slar-rekord/feed/ 0
Ej lönsamt Door to Gate läggs ner https://www.travelnews.se/turism/ej-lonsamt-door-to-gate-laggs-ner/ https://www.travelnews.se/turism/ej-lonsamt-door-to-gate-laggs-ner/#comments Mon, 13 Aug 2018 12:10:01 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47931 Anledningen till nedläggningen är flera och kan sammanfattas med att vi trots vår erfarenhet och kompetens inte lyckats få konceptet lönsamt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Marknadens mottagande har inte motsvarat våra förväntningar. Även om tjänsten har varit uppskattad av våra kunder har efterfrågan varit koncentrerad till få tillfällen på dygnet vilket har gjort det svårt att skapa en lönsam trafikproduktion, förklarar John Strand, vd på Merresor AB som driver Flygbussarna.

I och med nedläggningen av Door to Gate förlorar stockholmarna ett både prisvärt och miljövänligt alternativ till och från Arlanda.

– Det är så klart väldigt tråkigt att lägga ner den här satsningen. Vi har haft nöjda kunder och en hög kvalitet i leveransen. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb men tyvärr går ekonomin inte ihop. Flygbussarna söker alltid nya sätt att utveckla morgondagens kollektiva resande och det innebär att både våga prova, men också avsluta verksamheter när lönsamheten brister, säger John Strand.

]]>
https://www.travelnews.se/turism/ej-lonsamt-door-to-gate-laggs-ner/feed/ 5
Fredrik Berglund är ny Passion Coach på Amaranten https://www.travelnews.se/hotell/fredrik-berglund-ar-ny-passion-coach-pa-amaranten/ https://www.travelnews.se/hotell/fredrik-berglund-ar-ny-passion-coach-pa-amaranten/#respond Mon, 13 Aug 2018 08:42:24 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47922 “Culture is king”, som Petter Stordalen själv brukar uttrycka det, och inom Clarion Hotel har man länge satsat på företagskulturen. Nu tar hotellkedjan det hela ett steg längre och anställer en Passion Coach på varje hotell.

På Clarion Hotel Amaranten har Fredrik fått uppdraget. Tillsammans med Clarion Hotels Director of Passion, Frida Pålsson Werntoft, ska han arbeta aktivt med att utveckla medarbetarna i det dagliga arbetet samt tillämpa nya unika sätt för att nå ännu fler talanger.

– Med passionerade medarbetare från olika bakgrunder, med olika kompetens och personlighetstyper kan vi skapa de bästa resultaten för både gäster och personal. Vår företagskultur genomsyras av passion, mycket energi, omtanke och arbetsglädje. Genom vår Passion Coach ska vi peppa varje medarbetare att bli sitt bästa jag, säger Ulf Cato, General Manager Clarion Hotel Amaranten.

– Clarion har en fantastisk hotellportfölj, men det är viktigt att förstå att det är människorna som skapar skillnaden och inte vår hårdvara. Dagens gäster vill inte bara ha service, de vill ha personlig service levererad av passionerade medarbetare, säger Frida Pålsson Werntoft.

]]>
https://www.travelnews.se/hotell/fredrik-berglund-ar-ny-passion-coach-pa-amaranten/feed/ 0
Mikael Ahlerup är ny högsta chef på ”Skandinaviens Disney” https://www.travelnews.se/turism/mikael-ahlerup-ar-ny-hogsta-chef-pa-skandinaviens-disney/ https://www.travelnews.se/turism/mikael-ahlerup-ar-ny-hogsta-chef-pa-skandinaviens-disney/#respond Mon, 13 Aug 2018 08:09:33 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47918 I Norge äger gruppen bland annat Kongeparken, Lund Tivoli, Jul i Winterland (Oslo) och Lund Gruppen Arrangement (LGA) som arrangerar Landstreff Stavanger, Drammen Elv Festival och koncept som Festdager. Lundkoncernen är också delägare i Palmesus AS.

Företaget grundades 1895 och drivs idag av fjärde generationen i familjen Lund. År 2017 hade Lundkoncernen mer än 2 miljoner besökare, en omsättning på cirka 285 miljoner och mer än 200 årsarbeten. För att stärka och utveckla sin position i Sverige och i Norge har Lundkoncernen utsett Mikael Ahlerup till VD för koncernen från och med 1 augusti 2018.

– Mikael har varit medlem i styrelsen i många år och är för närvarande en aktiv styrelseledamot i både Lund Gruppen och Palmesus. Han har 18 års erfarenhet av ledande befattning inom upplevelsenäringen, bland annat som VD i 10 år för den prisbelönta nöjesparken Astrid Lindgrens Värld, VD i Orsa Grönklitt, TUI Nordic på koncernledningsnivå och även varit VD för AIK Fotboll. Mikael har varit och är en aktiv ledare och inspiratör för branschen, något som gjorde att han 2011 utsågs till Årets Chef i Sverige och vi ser att han kommer att bidra med många positiva erfarenheter för Lund Gruppen, säger Håkon Lund en av ägarna i Lund Gruppen i en kommentar.

– Mikael startade den 1 augusti och har tagit stafettpinnen fram till maj nästa år. Vi har jobbat i flera år med att bygga en stark grupp inom upplevelsenäringen i linje med vår vision om att skapa ”Skandinaviens Disney”. Att Mikael tillträder som koncernchef är en del av den planen. Vi alla inom Lund Gruppen-familjen gläder oss till att Mikael startar, säger Håkon Lund som är fjärde generation av ägare i en avslutande kommentar.

– Genom mitt arbete i deras styrelse har jag haft möjlighet att följa Lund Gruppen på nära håll och är mycket imponerad av deras arbete och utveckling. Att för kommande året få vara med och bidra till utvecklingen av Lundkoncernen samt de enskilda framgångsrika företagen känns väldigt inspirerande och roligt, jag är stolt och glad över förtroendet jag fått. Lund Gruppen har en tydlig vision och ett tydligt mål att växa både i Sverige och Norge, potentialen att nå dessa mål är stora tror jag, säger Mikael Ahlerup, ny koncernchef för Lund Gruppen i en kommentar till det nya uppdraget.

 

Fotograf: Anders Henrikson

]]>
https://www.travelnews.se/turism/mikael-ahlerup-ar-ny-hogsta-chef-pa-skandinaviens-disney/feed/ 0
Nästan vart tredje SAS-flyg var försenat i juli https://www.travelnews.se/flyg/nastan-var-tredje-sas-flyg-var-forsenat-i-juli/ https://www.travelnews.se/flyg/nastan-var-tredje-sas-flyg-var-forsenat-i-juli/#respond Mon, 13 Aug 2018 06:03:01 +0000 https://www.travelnews.se/?p=47914 – Det är väldigt dåligt. I mina sammanställning av SAS punktlighet har jag aldrig sett en månad som var sämre än juli, säger flyganalytikern Jacob Pedersen från Sydbank till tidningen.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/nastan-var-tredje-sas-flyg-var-forsenat-i-juli/feed/ 0