Travel News https://www.travelnews.se Sveriges största affärssajt för reseindustrin Wed, 23 Jun 2021 11:28:58 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.7.2 https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2016/02/cropped-favicon-32x32.jpg Travel News https://www.travelnews.se 32 32 Världsutställningen Expo 2020 Dubai blir av – här är allt du behöver veta https://www.travelnews.se/ovrigt/varldsutstallningen-expo-2020-dubai-blir-av-har-ar-allt-du-behover-veta/ https://www.travelnews.se/ovrigt/varldsutstallningen-expo-2020-dubai-blir-av-har-ar-allt-du-behover-veta/#respond Wed, 23 Jun 2021 11:25:19 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71666 Den globala världsutställningen Expo 2020 Dubai har efter över ett år av pandemi fått ett nytt datum; 1 oktober 2021 till och med 31 mars 2022. Uppemot 192 länder kommer att delta i evenemanget som har temat “Connecting Minds – Creating the Future” och det blir första gången som en världsutställning hålls i Mellanöstern.

Inlägget Världsutställningen Expo 2020 Dubai blir av – här är allt du behöver veta dök först upp på Travel News.

]]>
Utställningens tema, som syftar till att identifiera lösningar på några av vår tids största utmaningar, har tre områden: möjligheter (opportunity), mobilitet (mobility) och hållbarhet (sustainability). 

– Vi är tacksamma mot medlemsstaterna för deras fortsatta åtagande att bidra till en världsutställning i Dubai som kommer att spela en avgörande roll i utformningen av vår post-pandemiska värld i en tid då den kommer att vara mest nödvändig, säger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, president för Dubai Civil Aviation Authority, VD och grundare av Emirates Group och ordförande för Dubai World Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

Expo 2020 Dubai skulle ägt rum i fjol men efter att två tredjedelar av Bureau International des Expositions (BIE) röstat för att skjuta upp världsutställningen med ett år så fick evenemanget ett nytt datum. Expo 2020 Dubai behåller dock fortsatt sitt namn. 

– Under de senaste 50 åren har vi försökt bygga broar, förbindelser och partnerskap runt om i världen eftersom vi tror på ett genuint samarbete för att skydda allas framtid. Denna snabba och överväldigande omröstning speglar styrkan i våra internationella partnerskap och återspeglar verkligen den positiva roll som Förenade Arabemiraten och Dubai spelar för alla länder runt om i världen, säger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum. 

Expo 2020 är den första världsutställningen i Mellanöstern och det största evenemanget någonsin som äger rum i arabvärlden. 

Historiska innovationer och framtiden

I 170 år har Expos erbjudit plattformar för att visa upp de största innovationer som har format världen vi lever i idag. 1939 genomfördes den första direktsända TV-sändningen någonsin på världsutställningen i New York och 1876 visade Alexander Graham Bell upp världens första telefon. Expo 2020 kommer att fortsätta den traditionen med den senaste tekniken från hela världen och ett viktigt tema i år är hållbarhet. 

I hållbarhetsområdet kommer du att kunna uppleva några av världens mest avancerade konstruktioner på plats och ta reda på vad länder gör för att främja hållbarhet. Här kan du bland annat beskåda “Hammour House” och utforska korallreven som hammorfisken bor vid och promenera längs vattenkondenserade solpaneler som är utformade som träd längs bevattningskanalerna “falaj”. 

Svenska Paviljongen

För första gången i världsutställningens historia kommer varje deltagande land att ha sin egen paviljong. Sveriges paviljong kommer att vara en del av temat hållbarhet och kallas för “Skogen”, vilket ska representera det bästa som Sverige har att erbjuda; innovation, hållbarhet och teknisk spetskompetens. Den svenska paviljongen är finansierat av regeringen och näringslivet och ska fungera som ett skyltfönster för svenska företag att visa upp sina hållbara och innovativa lösningar samt bidra till att öka svensk export, attrahera företagsinvesteringar, generellt förbättra Sverigebilden utomlands och främja svensk turism.

“Skogen” är designad av Alessandro Ripellino Arkitekter, Adrien Gardère Studio och Luigo Pardo Architetti, som efter en enhällig jury i en arkitekttävling 2018 utsåg “Skogen” till att representera Sverige på Expo 2020 Dubai.  Den 18 meter höga byggnaden är byggd helt i trä från skog i Dalarna vilket innebär ett avsevärt minskande av koldioxidutsläpp jämfört med traditionell byggteknik. 

Läs mer om Expo 2020 Dubai här. 

Läs mer om Svenska Paviljongen här. 

Läs mer om Dubai här. 

Läs mer om att ta sig till Dubai här.

Faktaruta: 
Var? Dubai
När? 1 oktober 2021 – 31 mars 2022
Tema? “Connecting Minds – Creating the Future”

Inlägget Världsutställningen Expo 2020 Dubai blir av – här är allt du behöver veta dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/ovrigt/varldsutstallningen-expo-2020-dubai-blir-av-har-ar-allt-du-behover-veta/feed/ 0
Datautpressningen mot svenska hotell fortsätter https://www.travelnews.se/hotell/datautpressningen-mot-svenska-hotell-fortsatter/ https://www.travelnews.se/hotell/datautpressningen-mot-svenska-hotell-fortsatter/#respond Wed, 23 Jun 2021 09:50:46 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71660 De svenska hotell som använder danska Techotels programvara kan fortfarande inte ta emot bokningar på nätet. Företaget it-system kapades för snart en vecka sedan av utpressare.
Text: Leif Holmkvist

Inlägget Datautpressningen mot svenska hotell fortsätter dök först upp på Travel News.

]]>
Det danska it-företaget Ak Techotel har skapat en programvara som enkelt att boka och betala bland annat hotellvistelser. Men i förra veckan drabbades Techotel av ”ransomware”, en skadlig programvara som krypterar systemet och gör det oanvändbart.

Utpressarna kräver en större summa i bitcoin för att låsa upp systemet igen. På senare tid har det blivit känt att ett antal företag betalat mångmiljonbelopp för att få sina system upplåsta, vilket ytterligare stimulerat utpressarna.

Techotel drabbades av kapningen i förra veckan och upptäcktes då hotellbokningarna inför den danska politikerveckan på Bornholm pågick som bäst. Det är inte känt hur många danska hotell som drabbats, men i Sverige har bland annat Ulvö Hotell på Höga kusten söder om Örnsköldsvik, Holiday Club i Åre och Hotell Hallstaberget i Sollefteå drabbats.

– Det är det sista vi behöver när vi skulle komma i gång efter pandemin, säger kökschefen på Ulvö Hotell Tobias Andersson till tidningen Allehanda.

När Travel News i dag ringer Ulvö Hotell säger receptionen:

– Nej, du kan inte boka via nätet. Gästerna måste mejla eller ringa oss, så kan vi hantera bokningssystemet manuellt. Vi vet förstås inte hur många gäster vi kan ha missat på grund av detta.Text:

Text: Leif Holmkvist

Inlägget Datautpressningen mot svenska hotell fortsätter dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/hotell/datautpressningen-mot-svenska-hotell-fortsatter/feed/ 0
SkiStar: Högt bokningstryck inför sommaren https://www.travelnews.se/sverige/fjallen/skistar-hogt-bokningstryck-infor-sommaren/ https://www.travelnews.se/sverige/fjallen/skistar-hogt-bokningstryck-infor-sommaren/#respond Wed, 23 Jun 2021 08:11:48 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71652 SkiStar Sälen öppnar SkiStar Sports & Adventures på midsommarafton och påbörjar sommarsäsongen för den som vill ha en friluftssemester i fjällen. Flera liftar och en ny klätterpark invigs hos SkiStar Åre 24 juni. Företagen rapporterar ett högt bokningsläge: en ökning med 83 procent till och med vecka 23 sett till antalet bokade nätter på alla SkiStars destinationer i Sverige och Norge. Detta skriver SkiStar i ett pressmeddelande.

Inlägget SkiStar: Högt bokningstryck inför sommaren dök först upp på Travel News.

]]>
– Efter ett annorlunda år med mycket hemarbete och stillasittande för många ser vi ett enormt intresse att tillsammans med familjen spendera semestern hos oss i sommar och att njuta, koppla av och vara aktiva tillsammans i fjällen. Dessutom är det många som säkrar upp en långhelg under sensommaren eller tidig höst med nära vänner på de olika camps som vi erbjuder: t ex så är vår ”Livsnjutarweekend i Sälen” med våra ambassadörer Anna Jönsson Haag, Maria Pietilä Holmner och systrarna Kallur i augusti redan fullbokad samtidigt som det finns andra camps tillgängliga. Det visar verkligen att efterfrågan på en aktiv semester året runt med familj och vänner är här för att stanna, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar.

Andra nyheter inkluderar nya cykelleder, padel och äventyrsgolf i Sälen. 

Inlägget SkiStar: Högt bokningstryck inför sommaren dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/fjallen/skistar-hogt-bokningstryck-infor-sommaren/feed/ 0
Framtidens resebyrå: smalare men starkare https://www.travelnews.se/reportage/framtidens-resebyra-smalare-men-starkare/ https://www.travelnews.se/reportage/framtidens-resebyra-smalare-men-starkare/#respond Wed, 23 Jun 2021 07:20:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71545 Föreställ dig följande: Du har redan checkat in till din Atlantflygning och har valt att sitta på plats 15C. Du har beställt den där vegetariska rätten som brukar ta slut. Du vet att du kommer att landa i ett 35-gradigt Los Angeles om cirka 12 timmar. Och - du vet vilken hyrbil du kommer att köra till det bokade hotellet. Och du har gjort allt hemma och insupit all information vid kaffebordet med hjälp av mobiltelefonen, dina kreditkortsuppgifter och en trådlös internetuppkoppling. Det aktualiserar frågan: Är det traditionella resebyråkontoret relevant i en digital värld? I en marknad präglad av interaktiva lösningar där konsumenten egenhändigt kan sköta både flyg- och hotellbokningar, och dessutom hyra bil och boka greenfees, behövs då resebyrån i samma omfattning? Travel News har diskuterat resebyråns förutsättningar och framtida utmaningar.
Text: Adam Rosander

Inlägget Framtidens resebyrå: smalare men starkare dök först upp på Travel News.

]]>
Digitaliseringen innebär förändrade förutsättningar för aktörer i resebranschen. Det är en realitet branschen vant sig vid. Den förre detta Spray-ägda internetresebyrån MrJet grundades redan 1997 och brittiska ebookers.com etablerades 1998, på sätt och vis ett stycke digital nutidshistoria som banat väg för dagens leverantörer. De traditionella resebyråerna har alltså parerat tuff konkurrens från onlinemarknaden i över tjugo år.      

– Så länge jag har varit verksam i resebranschen är det många som förutspått resebyråns död. Alla kan ju boka själva på nätet eller ringa. Det är ju inget nytt, det har varit ett faktum under lång tid, säger Didrik von Seth, generalsekreterare i Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF.

Marknadens alltmer digitala framtoning har i flera år satt avtryck i resebranschen. För att nu ta ett konkret exempel: Resia stängde 13 butiker under 2019 till följd av ett förändrat kundbeteende.

– I allt högre grad kontaktar de oss digitalt eller via telefon och deras besök i våra butiker minskar, sa Lisa Karlsson Bruzelius, kommersiell chef, Semesterresor på Resia Travel Group i ett pressmeddelande då. 

Det kan man kalla att slå huvudet på spiken. Oavsett det förändrade kundbeteendet verkar konsensus vara att de fysiska kontoren kommer att finnas kvar, men dess antal kommer att minska och de operativa uppgifterna förändras. De etablerade yrkena inom resebranschen, som till exempel reseledare, kommer att finnas kvar.  

– Flygbolag kan ta dig från A till B men inte mycket mer än så. Flygbolagen måste hela tiden driva en enorm effektivisering så de kan inte ersätta researrangören. Den traditionella rollen som reseledare behövs alltså. Den funktionen är inte helt lätt att ersätta. Det kan röra sig om allt från aktiva resor med bergsvandring och safari där man behöver en viss expertis. Resebyrån och researrangören spelar fortfarande en stor roll, säger Didrik von Seth.

Researrangörens kompetens och kundkontakt kommer alltså att spela en större roll i framtiden. Även om den rådande pandemin är övergående så har den tydliggjort hur komplicerat det kan vara för den enskilda kunden att navigera de byråkratiska hinder som finns och läsa in sig på rådande bestämmelser. Hur många PCR test behöver man för att resa in och ut ut Storbritannien? Vilka förutsättningar gäller för att ta sig in i USA? I ett dynamiskt läge, där yttre faktorer under en längre tid påverkar individuella konsumenters beslut, kan det vara skönt att inte behöva leka resebyrå på kammaren. Det finns ju faktiskt de som delvis har betalt för att sätta sig in i denna materia.  

– Pandemin har visat hur bekvämt det kan vara att luta sig mot en researrangör, någon som kan överblicka alla rutiner på ett professionellt sätt. Allt från karantänsregler och restriktioner, testkrav eller frågor om vaccinationspassen. Allt sånt kan arrangörer hålla sig ajour med och ledsaga kunder. Inte för att kunderna inte kan ta reda på det själva men för att de till slut inte vill och att det tar för lång tid, säger Didrik von Seth.

Alexis Barnekow, vd för resebyrån Chatflights International, tror att framtiden för den fysiska traditionella resebyrån innebär omställning och att marknaden kommer att präglas av kunder med ett förstärkt fokus på självförverkligande. Mycket kan rymmas inom detta begrepp. Förutom de traditionella turistresorna till Kanarieöarna och Thailand så kommer en viktig del av marknaden att bestå av skräddarsydda evenemangsbokningar och upplevelseresor åt kunder inom relativt smala segment. 

– Resebyråer kommer att behöva jobba mer med komplexa resor och evenemang. Poängresor, alltså såna resor man kan boka för bonuspoängen, är ett exempel där traditionella resebyråer har en roll att spela. Men uppdraget kommer också att handla om specifika bokningar och frågor. Till exempel, hur bokar man en resa för att se på Formel-1 i Abu Dhabi eller hur skaffar man bästa hotellpaketet för att gå på US Open i New York. Det blir den här typen av upplevelser som resebyråer kan ordna , säger Alexis Barnekow.

Ribban för att anlita en resebyrå kommer alltså att läggas på en högre nivå i framtiden. Det klassiska afrikanska safarit och Sydamerikanska äventyr som Macchu Picchu-leden är inte lika lätta att boka på egen hand som tur- och returresan till Malaga. Alexis Barnekow tror på en trend där resenären aktiverar sig själv och uppnår något speciellt med resan. Fokus ligger på självutveckling och de möjligheter till intellektuell stimulans ett resande innebär. Kanske är det evenemang som Biennalen i Venedig eller fysiskt och psykiskt påfrestande naturupplevelser som bergsklättring i Bavella i Korsika som med åren kommer att bli alltmer populära för nästa generation. 

Even Frydenberg, tidigare chef på Scandic hotels, numera partner i konsultfirman Hotelintel och vd för Zaplox, tror precis som Didrik von Seth att de fysiska kontoren kommer att finnas kvar men minska i antal. 

– Jag tror inte resebyråerna kommer att dö ut i praktisk mening. Kontoren kommer dock bli färre och vi kommer att få se alla möjliga sammanslagningar. Det har vi egentligen redan sett de senaste fem åren. Eventuellt tror jag till och med att coronapandemin har visat att onlinebyråerna, alla OTAs, (Online Travel Agents), tar relativt mycket betalt i kommission och i ett osäkert resläge tror jag inte folk vill betala lika mycket som man gjort tidigare, säger Even Frydenberg.

Det saknas, i viss mån, en tydlig vision av hur den framtida resebyrån kommer att se ut. Det framträdande i diskussioner med branschens företrädare är att den kommer att finnas kvar, om än dimensionerad för en annan generation. Resebyråbranschen har under de senaste decennierna redan genomgått en mycket omvälvande förändring. Framväxten av charterresandet och lågprisflyget har spelat en stor roll i detta, inte minst genom skapandet av ökad resvana. Detta i sin tur har rimligen gett mycket mer krävande konsumenter som har kunskap om resmålen och vet vad de vill ha i större utsträckning. Det ställer högre krav på resebranschen. En åldrande befolkning, ofta med god ekonomi och utbildning, ställer krav på delvis ökad service på resmålen och en omställning med avstamp i mer substans och kvalificerad förströelser som kulturupplevelser.

Inlägget Framtidens resebyrå: smalare men starkare dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/reportage/framtidens-resebyra-smalare-men-starkare/feed/ 0
Flyget sommaren 2021: Alla gasar, men frågan är hur mycket? https://www.travelnews.se/flyg/flyget-sommaren-2021-alla-gasar-men-fragan-ar-hur-mycket/ https://www.travelnews.se/flyg/flyget-sommaren-2021-alla-gasar-men-fragan-ar-hur-mycket/#respond Wed, 23 Jun 2021 05:54:06 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71646 Vad händer i reseindustrin i Sverige och speciellt inom flyget?
Travel News har vaskat fram en ögonblicksbild och pratat med Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB, Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian och Lisa Rönnberg, marknadschef, TUI.
Text: Adam Rosander.

Inlägget Flyget sommaren 2021: Alla gasar, men frågan är hur mycket? dök först upp på Travel News.

]]>
Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB, hur ser bokningsläget ut de närmaste månaderna?

– Sedan mitten av januari har vi sett en liten ökning vecka för vecka. Jag hoppas att det fortsätter med tanke på vaccinationsprogrammen. Man har nu mycket kortare framförhållning när det gäller bokningar, en vecka ungefär. Det är svårt att sia om hur det kommer att se ut under sommaren, säger Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB.

Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB

Har ni utökat kapaciteten? 

– Vi har tittat på kapaciteten. Vi kommer att sätta in Saab 2000 på vår linje till Halmstad under den senare delen av sommaren, säger Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB.

Hur ser ni på Ryanairs och Wizz Airs planer i Sverige?

– Såvitt jag kan begripa så kommer Ryanair att flyga till Malmö från Arlanda men vi flyger från Bromma. Det är svårt att säga hur Ryanair kommer att påverka Malmötrafiken, säger Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB.

Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA, hur ser bokningsläget ut de närmaste månaderna?

 – Tittar vi framåt ser det ut att bli en bra sommar för resandet i Sverige. Vi har en bokningsingång långt över vad vi förväntat oss och hoppas den trenden fortsätter, säger Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA.   

Har ni utökat kapaciteten?

 – Vi arbetar efter en plan för upprampning av vår trafik och matchar hela tiden kapacitet mot efterfrågan. Så vi utökar trafiken löpande, olika dagar och flera destinationer där Visby sticker ut med stor efterfrågan, säger Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA.   

Hur ser ni på Ryanairs och Wizz Airs planer i Sverige?

– Vi följer såklart det som händer på marknaden. Vi är trygga med vår produkt med klimatsmarta flygplan som flyger på låg höjd och med biobränsle. Samt Bromma flygplats som citynära, snabb och nu också med tvärbanan direkt till dörren, säger Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA, Freja Annamatz, presschef SAS, Sverige

.   

Freja Annamatz, presschef SAS, Sverige, hur ser bokningsläget ut de närmaste månaderna?

– Det vi ser är att kunder bokar tätare inpå och att det börjar strömma in fler bokningar men det är från oerhört låga nivåer, säger Freja Annamatz, presschef SAS, Sverige.

Har ni utökat kapaciteten? 

– Vi kommer att flyga till ungefär 100 destinationer under sommaren och det är i linje med det vi tänkte oss i februari. Vår prognos är att i mitten av juli kommer vi flyga hälften av det vi brukar göra under en normal sommar. Vi får justera kapaciteten ifall det skulle behövas men för närvarande så planerar vi efter en efterfrågan som ligger i linje med vår tidigare prognos, säger Freja Annamatz, presschef SAS, Sverige.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian

– Vi märker en god efterfrågan på resor, både ut till Europa, inom Skandinavien och inrikes. För att ge våra kunder extra flexibilitet på grund av pandemin så erbjuder vi nu gratis ombokning på en resa, både inrikes och utrikes. Vad gäller sol- och baddestinationer så är Barcelona, Dubrovnik, Chania (Kreta), Rhodos, Rom och Burgas (Bulgarien) mest populära, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Har ni utökat kapaciteten? 

 – Vi började flyga från Arlanda för ett par veckor sedan. Vi kommer att trappa upp successivt i takt med att efterfrågan ökar. Nu verkar det som att flygandet kommer att ta fart i takt med att allt fler vaccineras och reserestriktioner lättar. Men, pandemin är väldigt oförutsägbar och läget kan snabbt förändras och det måste man ha i åtanke, både som resenär och vi som flygbolag, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef  på Norwegian.

Lisa Rönnberg, marknadschef, TUI, Hur ser bokningsläget ut de närmaste månaderna?

– När det gäller sommaren så ser bokningsläget för Danmark väldigt bra ut. Det danska vaccinationsprogrammet fortlöper enligt planerna. Danskarna verkar ressugna och Danmark ligger steget före när det kommer till att öppna upp samhället. Förmodligen är det yttre faktorer som påverkar om folk bokar resor. Det svenska vaccinationsprogrammet släpar efter lite. När det gäller Finland och Norge har vi precis fått positiva besked från myndigheterna som vi tror kommer att sätta igång bokningarna ordentligt. När det gäller bokningar inför vintern så kan vi notera ett ändrat kundbeteende. Bokningar till både Thailand och Zanzibar har ökat och man bokar tidigare än vanligt. Det är värt att tillägga att det också går bra för paketen till Kanarieöarna, säger Lisa Rönnberg, marknadschef på TUI.

Har ni utökat kapaciteten?

– Vi har förlängt servicen till Kanarieöarna över sommaren. Normalt sett brukar vi stänga bokningarna i maj men nu kommer det att rulla på löpande. Vi har också ökat kapaciteten till Thailand över jul och nyår på grund av en ökad efterfrågan. Pandemin kommer förmodligen att påverka oss i ett eller två år framöver. Det känns uppenbart att den kommer att påverka oss längre än vad vi trott. Det finns en pandemieffekt som slår ut alla traditionella beteenden. Det finns vissa farhågor beträffande smittspridningen och alla nya varianter av viruset som vi hör talas om. Pandemin är helt enkelt den största makroekonomiska faktorn vi har att hantera, säger Lisa Rönnberg, marknadschef på TUI.

Inlägget Flyget sommaren 2021: Alla gasar, men frågan är hur mycket? dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/flyget-sommaren-2021-alla-gasar-men-fragan-ar-hur-mycket/feed/ 0
Concepció by Nobis: Nobisgruppens boutiquehotell i Palma https://www.travelnews.se/hotell/concepcio-by-nobis-nobisgruppens-boutiquehotell-i-palma/ https://www.travelnews.se/hotell/concepcio-by-nobis-nobisgruppens-boutiquehotell-i-palma/#respond Wed, 23 Jun 2021 05:45:47 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71642 Hotell- och restaurangägaren Nobis Hospitality Group har öppnat boutiquehotellet Concepció by Nobis i spanska Palma. Hotellet har 31 gästrum, lounge, restaurang, bar och en terrass försedd med pool. Det här blir Nobis Hospitality Groups första projekt utanför Skandinavien. Detta enligt ett pressmeddelande från Nobis Hospitality Group.

Inlägget Concepció by Nobis: Nobisgruppens boutiquehotell i Palma dök först upp på Travel News.

]]>
Hotellet ligger på gatan Carrer de la Concepció i en byggnad med anor från 1500-talet. Den svenska arkitektfirman Wingårdhs, i samarbete med de spanska arkitektbyråerna Jordi Herrero Arquitectos och Eduardo Garcia Acuna Arquitecto, har stått för hotellets utformning.

– Resultatet är en plats där dåtid möter nutid och skandinavisk design kombineras med medelhavskänsla. Som alltid har vi varit noga med att respektera byggnadens unika historia samtidigt som vi tillför modern komfort och tidlös estetik, säger Alessandro Catenacci, ägare Nobis Hospitality Group.

Hotellets interiör består av märken som Carl Hansen, Artek, HAY och B&B Italia. Gästrummen har inretts med lokala snickerier, sängbord från Zanat, sänggavlar i sadeljord från Gemla och lampor av Le Klint, Flos och Örsjö.

Förvandlingen till hotell har skett tillsammans med svenskbaserade Wingårdhs samt de spanskaarkitektfirmorna Jordi Herrero Arquitectos and Eduardo Garcia Acuna Arquitecto.

Inlägget Concepció by Nobis: Nobisgruppens boutiquehotell i Palma dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/hotell/concepcio-by-nobis-nobisgruppens-boutiquehotell-i-palma/feed/ 0
Miljardregn över USA:s flygplatser i coronakrisen https://www.travelnews.se/ovrigt/miljardregn-over-usas-flygplatser-i-coronakrisen/ https://www.travelnews.se/ovrigt/miljardregn-over-usas-flygplatser-i-coronakrisen/#respond Wed, 23 Jun 2021 05:34:28 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71640 De tio största kommersiella flygplatserna i USA får dela på 2,4 miljarder dollar, motsvarande 20 miljarder kronor, för att de ska överleva coronakrisen. Pengarna är en del av regeringens stödpaket i pandemin, skriver Bloomberg.

Inlägget Miljardregn över USA:s flygplatser i coronakrisen dök först upp på Travel News.

]]>
De tio största kommersiella flygplatserna i USA får dela på 2,4 miljarder dollar, motsvarande 20 miljarder kronor, för att de ska överleva coronakrisen. Pengarna är en del av regeringens stödpaket i pandemin, skriver Bloomberg.

Inlägget Miljardregn över USA:s flygplatser i coronakrisen dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/ovrigt/miljardregn-over-usas-flygplatser-i-coronakrisen/feed/ 0
Sagor ska locka 200 000 besökare till nya H. C. Andersen museet https://www.travelnews.se/destination/sagor-ska-locka-200-000-besokare-till-nya-h-c-andersen-museet/ https://www.travelnews.se/destination/sagor-ska-locka-200-000-besokare-till-nya-h-c-andersen-museet/#respond Wed, 23 Jun 2021 05:13:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71589 Travel News har varit i Odense och besökt det nya H.C. Andersen museet som ska öppna den 30 juni. En satsning på 400 miljoner danska kronor och som ska locka 200 000 personer till Danmarks tredje stad.
- Det är en lågt besökstal, men hellre det och sedan får vi en stor succé än att lova något vi inte kan hålla, säger projektets konstnärliga ledare Henrik Lübker.

Inlägget Sagor ska locka 200 000 besökare till nya H. C. Andersen museet dök först upp på Travel News.

]]>
Det hela började med att man tog bort den stora motorvägen som gick tvärs igenom Odense ner till hamnen för tjugo år sedan. Det skapade utrymme för att dels förtäta staden med nya hus och samtidigt plats för att bygga ut det befintliga H C Andersen museet. Det tidigare var knutet till det hus där man till 98 procent säkerhet anser att Danmarks mest kända författare föddes. Detta skedde 1805 och är en saga i sig. 

H.C. Andersen döptes omedelbart eftersom det var stor risk att han inte skulle överleva. Men det gjorde han och fick en tuff uppväxt. Hans mamma var tvätterska och pappan dog tidigt.

Vid fjorton års ålder reste han ensam till Köpenhamn och lyckades krångla sig in i societeten och gavs en fin utbildning, bland annat med stöd av den dåvarande kungen. 

H.C. Andersen utvecklades till en mycket produktiv författare och sedermera världskändis. 

– I H. C. Andersens berättelser är resan allt. Vi är hela tiden väg någonstans. Han själv var ständigt på väg från sitt urspring in i den borgerliga världen som han hade ett kluvet förhållande till, säger Henrik Lübker när han visar oss runt på byggarbetsplatsen. 

Nu inför öppningen kommer journalister från hela världen till Odense. Travel News får en visning tillsammans med reporter från Skottland som flitigt antecknar allt som sägs om H. C. Andersen. 

– När han blev stadens hedersmedborgare och fick stadens nycklar 48 år efter att han lämnade staden tyckte han det var synd. Det hade varit en bättre historia att ge det till honom 50 år efter hans avfärd, säger Henrik Lübker och ler.    

H. C. Andersen skrev 1000 dikter, 156 barnsagor, sex romaner och fyra(!) självbiografier. Han är översatt till 160 språk och nådde stor framgång under sin levnad. Men han gifte sig aldrig och fick inga barn. 

Även i H. C. Andersen egen värld rördes verkligheten och sagan ihop och att skilja de två är omöjligt. Detta är utgångspunkten för det nya museet som istället för att berätta en historia från A till Ö utgår från både författarens liv och några av hans mest kända sagor. Dessa kan man uppleva på olika stationer. Det kommer att bli videoprojektioner och ljudkulisser. Curator för det nya museet är vår guide Henrik Lübker, hans titel är Creative Director. 

– Det var inte min idé att göra museet på detta sätt, ett hus med sagor. Men jag kom in tidigt i processen och har lett projektet åt detta håll under mina sju år. Det är många som har varit inblandade. Jag tror att idén kom redan 2010, säger Henrik Lübker.

Till skillnad från många andra museibyggnader började man här inte med huset utan utställningen. Basen är den park som man började anlägga för flera år sedan. Den kommer att vara öppen för alla. I det 5600 kvadratmeter stora parkområdet finns fyra runda paviljonger. Det finns inte en enda rät vinkel i hela utställningen.

På området i en paviljong finns en restaurang som ska drivas av Claus Meyer, en av krögarna bakom Danmarks mest kända krog Noma. 

I den största paviljongen finns själva ingången som leder ner till den stora underjordiska utställningsdelen. Men eftersom parken utanför är byggd i olika terrasser får man aldrig känslan av att vara i en källare. 

Museet är ritat av den japanska stjärnarkitekten Kengo Kuma och hans team. Samma kontor står bakom olympiska stadion i Tokyo. Som en del i designprocessen har arkitekten funnit inspiration i Andersens saga Elddonet, där ett träd avslöjar en underjordisk värld och magiskt avslöjar nya perspektiv framför näsan på betraktaren.

 – Tanken med arkitekturen är att den ska efterlikna Andersens process, där en liten värld plötsligt blir ett stort universum, säger Kengo Kuma i ett pressmeddelande.    

H. C. Andersen befinner sig i samma globala tävling som Harry Potter och Astrid Lindgren. Men en skillnad är att H. C. Andersens sagor kom före filmmediet och kan inta en fri hållning både till hur olika saker ska se ut och hur de berättas. 

Enligt Henrik Lübker behöver man inte känna till någon av H. C. Andersens sagor eller berättelser för få en upplevelse av museet. Dock känner undertecknad igen sagan om den fula ankungen. Fågeln visade sig vara en vacker svan precis när hen tänkte dränka sig men som i sista sekund fick syn på sin egen spegelbild i vattnet. 

– Så är det ofta i H. C. Andersens berättelser, precis när katastrofen är ett faktum vänder historien och det oväntade sker, säger Henrik Lübker. 

En annan känd saga handlar om prinsessan på ärten. Hon som kunde känna en ärta genom tjugo madrasser. Den ärtan blev så berömd att den numera finns på ett museum. I utställningen ligger ärtan på röda kudde. 

H. C. Andersen museet är alltså inte ett privat initiativ utan del av en kommunal verksamhet. Det innebär att entrén för barn upp till 18 år är gratis och vuxna ska betala 165 kronor. 

– Vi kommer att få intäkter av sponsorer som är med i processen före utställningen och efter. Jag tror att vi har en hög trovärdighet eftersom vi berättar historier i HC Andersens anda. Men vem som helst kan ta en ost och klistra på en HC Andersens bild. 

1875 när HC Andersen dog fanns inga arvingar och inte heller vår tids copywrite-lagar. De skulle i vilket fall inte gällt nu när det gått 70 år sedan konstnärens död. Pengarna för att bygga museet kommer från staden och A. P. Møller fonden som stöttar projektet med 250 miljoner. Staden satsade en halv miljard på att bygga om stadskärnan och man har bland annat byggt en ny spårvagnslinje. Men det har varit en bra affär för staden som har sålt fastigheter och byggtomter för 2,5 miljarder. Odense väntar sig i första hand besökare från Danmark i en första fas nu under coronas slutfas. Men i nästa steg väntas gäster från Sverige och Tyskland. Därefter hoppas man på besökare från Beneluxländerna och Storbritannien. Men också långväga resenärer från Kina och Japan. De senare lär uppskatta HC Andersens sagor mycket.    

Varför blev museet här och inte i Köpenhamn där han levde mesta delen av sitt liv?

– Han föddes här och formades här och vi har hans saker här. Och frågar du de flesta danskar så skulle de svara att han hör hemma i Odense. 

H. C. Andersen blev mycket berömd under sin livstid. Han han väntat sig något sånt här?

– Han hade blivit hedrad. En av hans vänner sa efter hans död att han ville skapa ett hus mitt i park fylld av grönska där han skulle sitta och berätta historier. Vi följer hans vision och arkitekten blev överväldigad när vi hittade citatet.

Inlägget Sagor ska locka 200 000 besökare till nya H. C. Andersen museet dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/destination/sagor-ska-locka-200-000-besokare-till-nya-h-c-andersen-museet/feed/ 0
Brasseriegruppen i rekonstruktion https://www.travelnews.se/sverige/restaurang/brasseriegruppen-i-rekonstruktion/ https://www.travelnews.se/sverige/restaurang/brasseriegruppen-i-rekonstruktion/#respond Wed, 23 Jun 2021 05:10:00 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71603 Brasseriegruppens alla krogar utom Ricordi och snabbmatskedjan Vigårda har beviljats rekonstruktion. ”Många kollegor hoppas på mer bidrag, men jag vill inte sticka huvudet i sanden”, säger vd och grundaren Filip Guven.

Text: Leif Holmkvist

Inlägget Brasseriegruppen i rekonstruktion dök först upp på Travel News.

]]>
Brasseriegruppen har de senaste tio åren expanderat snabbt genom förvärv av ett antal populära krogar i centrala Stockholm: Prinsen, Zink, East, Villa Godthem, Il Tempo, Pontonen, Ricordi, La Cucina, Pas d’Art, Wienercafét eller Orangeriet är alla kända namn bland citys kroggäster.

De båda grundarbröderna och delägarna Filip och Daniel Guven varnade redan i pandemins början då årsredovisningen för 2019 skulle fastställas för att en tuff tid väntade: Koncernen har expanderat kraftigt genom förvärv och investerat för att modernisera rörelserna, vilket försämrat likviditeten, skrev de.

Brasseriegruppen: Daniel och Filip Guven.

I årsredovisningen skriver de också om alla åtgärder som vidtagits för att klara pandemin:

Neddragen verksamhet, omförhandling av avtal, utnyttjande av coronastöden, nyemission på 14 miljoner kronor, nya lån på 20 miljoner kronor och en extra kreditram på 15 miljoner.

Brasseriegruppen agerade snabbt och med de möjligheter som bjöds, men det hjälpte alltså inte.

2019 omsatte gruppen 195 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansnetto på 4,7 miljoner samt hade som mest 450 anställda med Vigårda. I dag är omkring 300 kvar. Dotterbolagen värderades till drygt 100 miljoner kronor och koncernen hade långfristiga skulder på 53 miljoner.

Prinsen, Pontonen och Villa Godthem har varit mycket lönsamma de senaste åren, medan Zink och Pas d’Art varit förlusthål. Men pandemin förändrade allt från en kamp för skälig vinst till en kamp för överlevnad.

– Förlusterna har legat på 6 – 7 miljoner kronor i månaden, berättar Filip Guven. Vi kan inte hålla på och bygga på med nya skulder. Sedan skulle det ta sex, sju år att komma på fötter igen. Bättre att söka en rekonstruktion, sedan kan vi gå in med nytt kapital och komma starka ur det hela.

Moderbolaget Brasseriegruppen, Ricardo, Vigårdakedjan och East Management ingår alltså inte i rekonstruktionen, däremot samtliga övriga restaurangaktiebolag.

Brasseriegruppen har redan utnyttjat möjligheten att söka uppskov med närmare 40 miljoner kronor i skatt och arbetsgivaravgift. Filip Guven befarar att många kollegor råkar illa ut när pengarna ska betalas in i början av nästa år:

– Vi har fått andningshjälp av staten, men vad ska branschen göra när skatterna ska in? Ta nya lån för att betala skatt? Jag vet att många hoppas på nya bidrag när restriktionerna lyfts, men nu har vi ju inte ens en regering som kan besluta om nya stöd.

– Vi har jobbat hela våra liv för att bygga upp det här, då är det inte läge att sticka huvudet i sanden. Bättre att söka en skuldsanering, sätta in nytt kapital och gå starkare ur krisen.

Brasseriegruppen har fått den rutinerade advokaten Helena Ståbi som företagsrekonstruktör. Hon kommer att driva krogarna vidare i väntan på en lösning som sannolikt innebär ett ackordsförslag till fordringsägarna. De anställda omfattas under tiden av statlig lönegaranti.

Text: Leif Holmkvist 

Inlägget Brasseriegruppen i rekonstruktion dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/restaurang/brasseriegruppen-i-rekonstruktion/feed/ 0
Swedavia fortsätter satsning på bioflygbränsle https://www.travelnews.se/sverige/flyg/swedavia-fortsatter-satsning-pa-bioflygbransle/ https://www.travelnews.se/sverige/flyg/swedavia-fortsatter-satsning-pa-bioflygbransle/#respond Tue, 22 Jun 2021 13:53:09 +0000 https://www.travelnews.se/?p=71635 Det statliga flygplatsbolaget Swedavia har för andra året i rad bjudit in andra aktörer till en samordnad upphandling av bioflygbränsle. Detta för att minska koldioxidutsläppen från de egna flygresorna. I årets upphandling deltar SOS Alarm, Göteborgs Hamn, 2030-sekretariatet och länsstyrelserna i Västernorrland, Hallands- och Gotlands län. Detta skriver Swedavia i ett pressmeddelande.

Inlägget Swedavia fortsätter satsning på bioflygbränsle dök först upp på Travel News.

]]>
– Flyget skapar stora värden genom att göra det möjligt för människor att resa över långa avstånd på ett tidseffektivt sätt. Samtidigt behöver hela transportsektorn, inklusive flyget, på sikt bli fossilfri. De bolag, organisationer och offentliga verksamheter som deltar i den här upphandlingen reducerar dels utsläppen från sina egna flygresor kraftigt och är dels föredömen genom att visa att det redan idag är möjligt att flyga nästintill fossilfritt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Inlägget Swedavia fortsätter satsning på bioflygbränsle dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sverige/flyg/swedavia-fortsatter-satsning-pa-bioflygbransle/feed/ 0