Travel News https://www.travelnews.se Sveriges största affärssajt för reseindustrin Tue, 11 Dec 2018 05:50:18 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.9.8 https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2016/02/cropped-favicon-32x32.jpg Travel News https://www.travelnews.se 32 32 Är stora evenemang som OS i Stockholm bra för turismen?  https://www.travelnews.se/turism/ar-stora-evenemang-som-os-i-stockholm-bra-for-turismen/ https://www.travelnews.se/turism/ar-stora-evenemang-som-os-i-stockholm-bra-for-turismen/#respond Tue, 11 Dec 2018 05:44:48 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50926 Sanja Vujicic, ekonomie doktor, sakkunnig inom turism och besöksnäringen och senior konsult på WSP Advisory analyserar för och emot.

Inlägget Är stora evenemang som OS i Stockholm bra för turismen?  dök först upp på Travel News.

]]>
Jag får en känsla av att det arrangeras evenemang och festivaler i varje buske nu förtiden, så visst finns det positiva effekter av evenemang. Hur är det då med ett evenemang som OS och finns det något positivt med OS i Stockholm? 

En väsentlig ekonomisk post skulle kunna vara värdet av den glädje som OS kan innebära för lokalbefolkningen. Ett annat mervärde kan vara hållbarhetsaspekten genom att använda faciliteter som redan finns på plats samt använda befintlig infrastruktur. Ett tredje mervärde kan vara den ökade lyskraften för Stockholms och Sveriges varumärke. Ett fjärde mervärde skulle kunna vara injektionen för turismen. Dock finns det i dagsläget inga vetenskapliga belägg för att ett OS är direkt motiverat ur ett turismperspektiv.  

Det vi vet gällande planerna för OS i Stockholm 2026, utan att ha full insyn i budgeten, är att SOK beräknar kostnaden till 13 miljarder kronor. Två tredjedelar (cirka 9 miljarder) täcks genom bidrag från IOK (driftskostnader) och resterande tredjedel skall komma från kommersiella intäkter, bland annat från biljetter. OS i Vancouver 2010 kostade ungefär 40 miljarder kronor, OS i Turin 2006 kostade 24 miljarder kronor och OS i Lillehammer 1994 kostade 8,5 miljarder kronor. Vi vet vidare att, med hänsyn tagen till undanträngningseffekter, OS i Stockholm 2026 uppskattningsvis skall medföra skatteintäkter på minst tre miljarder kronor. Det finns också en betydande spridning vad gäller nyttan av ett OS. OS i Sotji 2014 kostade mångdubbelt mer än vad som var budgeterat. OS i Los Angeles och Barcelona anses vara två framgångssagor vad gäller OS. I fallet Los Angeles berodde det på den omfattande kommersialiseringen av OS. Om jag inte minns fel gick Barcelona med förlust, men OS bidrog till att staden sedan utvecklades till att bli en av världens mest framgångsrika turist- och mötesstäder. 

IOK har utarbetat ett reformprogram benämnt Agenda 2020. Syftet med programmet är bland annat att värdlandet inte skall bygga så många nya arenor eller boende i syfte att hålla nere kostnaderna och främja hållbarhet. Nya finansieringsupplägg avser också minska risken att det skall kosta för mycket pengar att söka och arrangera OS. Ytterst skall skattebetalare, såväl medborgare som företag, slippa stå för kalaset. Det är intressant och ett steg i rätt riktning att IOK fokuserar mer på att få ned kostnadssidan. På lång sikt är detta också den enda framkomliga vägen, annars kommer OS att bli mer och mer kritiserat som ett dyrt och ohållbart kalas som inte är förenligt med idrottens grundläggande värderingar. 

Om det inte redan på förhand är uppgjort vem/vilka aktörer som skulle tjäna mest på evenemanget eller stå för notan/underskottet, så är OS i Stockholm en intressant aktör. De aktörer som skulle tjäna mest på evenemanget bör ta en aktiv roll och även vara med och ta risker. Hit hör såväl staden som berörda delar av näringslivet. Ett finansieringsförslag för att sprida riskerna mellan flera aktörer kan vara en kontrollerad OPS (offentlig privat samverkan). 

För att kunna svara på frågan om ett evenemang som OS i Stockholm är bra för turismen är det rimligt att det finns en total transparens av budgeten för evenemanget. Diskussionen i sig kommer ge större klarhet i vilka som skulle tjäna mest på evenemanget och vilka som eventuellt skulle behöva betala underskottet om det skulle bli ett sådant. Det är också av vikt att tänka igenom hur förutsättningarna för de kommersiella uppsidorna av ett projekt av detta slag maximeras. Det kan vara så att IOK och aktörer som vill arrangera OS denna gången fokuserar mer på att skapa ett lönsamt OS. Jag tror att IOK liksom SOK står vid ett vägval vad gäller hur mycket OS får kosta och vem som i slutänden skall betala. Risken är annars att det blir svårt att arrangera OS i framtiden, men visst känns det lockande att ha ett OS i Sverige. Vi är ju trots allt en av världens ledande vintersportnationer.

Sanja Vujicic, Ekonomie Doktor, Sakkunnig inom turism och besöksnäringen, 

WSP Advisory 

Stockholm-Globen

Fotograf Anneli Hildonen

Inlägget Är stora evenemang som OS i Stockholm bra för turismen?  dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/turism/ar-stora-evenemang-som-os-i-stockholm-bra-for-turismen/feed/ 0
Boeing lanserar affärsjet som kan flyga halva jorden runt https://www.travelnews.se/flyg/boeing-lanserar-affarsjet-som-kan-flyga-halva-jorden-runt/ https://www.travelnews.se/flyg/boeing-lanserar-affarsjet-som-kan-flyga-halva-jorden-runt/#respond Tue, 11 Dec 2018 05:32:02 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50924 Boeings nya superplan ska kunna ta sig runt mer än halva jordklotet utan bränslepåfyllning, skriver Veckans affärer.

Inlägget Boeing lanserar affärsjet som kan flyga halva jorden runt dök först upp på Travel News.

]]>

Flygplanstillverkaren Boeing lanserar sin nya affärsjet BBJ 777X som klarar av att flyga runt mer än halva jordklotet utan behov av bränslepåfyllning.

Inlägget Boeing lanserar affärsjet som kan flyga halva jorden runt dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/boeing-lanserar-affarsjet-som-kan-flyga-halva-jorden-runt/feed/ 0
Här är Cabonlines nya marknadschef https://www.travelnews.se/taxi/har-ar-cabonline-nya-marknadschef/ https://www.travelnews.se/taxi/har-ar-cabonline-nya-marknadschef/#comments Mon, 10 Dec 2018 14:46:46 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50912 Ulf Hermansson Samell är ny marknadschef på Cabonline Group från och med 1 februari nästa år. Ulf kommer närmast från rollen som vice VD och marknadschef på Sveriges Annonsörer. Innan dess var han marknadschef på SAS i Sverige i tio år och före det marknadschef på reseföretagen TUI och Ving.
Här svarar på Travel News på nytt jobbenkät.

Inlägget Här är Cabonlines nya marknadschef dök först upp på Travel News.

]]>
Grattis till nya jobbet. Varför du tror du att de valde dig?

Stort tack! Jag tror och hoppas att det är för att jag har lång erfarenhet från utsatta verksamheter med låga marginaler och därför vet jag också hur extremt viktigt det är att all kommunikation verkligen stödjer affärsmålen och bidrar till intäkterna. Dessutom har jag bra erfarenhet av att jobba med och använda datadrivna kundinsikter.

Vad gör dig till en bra chef?

Bra på att engagera och motivera. Positiv och glad. Ett lärande och coachande ledarskap. Bra empatisk förmåga. Drivs av att förbättra genom ständig utveckling och samarbete. Tack och lov har jag aldrig träffat någon felfri, men många som lärt sig av misstag.

Vad är det första du ser när du kommer in i en taxibil?

Spännande fråga! Taxichauffören är det första jag ser och vill få bra kontakt med! De är ju hen som ”living the brand”, den som har bäst möjlighet att påverka min upplevelse, överträffa mina förväntningar. Och personligt bemötande är det som är absolut svårast för konkurrenter att kopiera. Vilka härliga taxiresor jag har haft genom att prata med taxichaufförer. De är fantastiskt vad mycket man får veta om platsen man är på, bästa restaurangerna, vad man inte ska missa och annat intressant. Och spännande analyser av fotboll, hockey och andra sporter, sport förenar verkligen människor.

Hur börjar du din arbetsdag?

Jag gillar att börja med att småprata lite med kollegor. En bra start på arbetsdagen som ger både energi och en snabb avstämning av saker på gång. Att se varandra är verkligen viktigt.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Precis det som får mig att byta till Cabonline den första februari 2019, spännande affärsutmaningar, engagerade kollegor, digitalt driv och bra ledarskap.

Varför ska man åka till mer er när det finns Uber?

Tryggt, säkert och punktligt. En bra app med fast pris, inte bara ett prisintervall som i Ubers app. Överlägsen tillgänglighet i stora delar av Sverige. Enklare för företagskunder från smidig bokning via appen till integrerad betalning och fakturering samt uppföljning av resandet. Ja, helt enkelt ett taxibolag i världsklass!

Taxibranschens största utmaning?

Samma som i så många andra branscher, tuff konkurrens med pressade marginaler. ”Rule breakers” som kommer in med en helt annan affärslogik och branschglidning med bra alternativ .

Namn: Ulf Hermansson Samell

Titel: Head of Marketing

Familj: Fru och två barn

Bor: Bromma

Senaste resa: Clearwater Beach, Florida, USA

Favorithotell: The Knickerbocker, Times Square, New York

Favoritreseapp: Google Flights

Flygbolag som jag åker helst med: BRA (min fru är flygande där)

Favoritdestination bortom min egen: Whistler, Canada och Australien

Min drömresa: Jorden runt

Detta vet vi inte om dig: Kan landa flygplan (vuxit upp i en flygarfamilj)

Inlägget Här är Cabonlines nya marknadschef dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/taxi/har-ar-cabonline-nya-marknadschef/feed/ 1
Choice inför GTA: ”Varje gäst och resa är unik” https://www.travelnews.se/grand-travel-award/choice-infor-gta-varje-gast-och-resa-ar-unik/ https://www.travelnews.se/grand-travel-award/choice-infor-gta-varje-gast-och-resa-ar-unik/#respond Mon, 10 Dec 2018 14:29:08 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50910 Nästa år kan hotellkedjan Choice vinna Grand Travel Award. Här berättar kommunikationschefen Kenneth Hultgren om 2018 och samarbetet med KTH som snart ska mäta vatten- och energianvändningen på Hotel Hobo. Allt för att skapa ett bättre hållbarhetsarbete.

Inlägget Choice inför GTA: ”Varje gäst och resa är unik” dök först upp på Travel News.

]]>
Vad är er viktigaste innovation under 2018?

Vi fortsätter utveckla tjänster och service som gör det enklare för våra gäster. En av de delar vi satsar mycket på är vår app. Där kommer vi under 2019 presentera nya funktioner. Vi gör också ett spännande projekt tillsammans med bland annat KTH där vi har ett antal studentrum på KTH och snart hotellrum på Hotel Hobo i Stockholm som är utrustade med teknik där vi kan mäta energi- och vattenanvändning och annat som har betydelse för miljön. Allt för att få mer kunskap och dessutom har möjlighet att testa teknik och nya tjänster för att kunna utveckla vårt hållbarhetsarbete.

Hisspitchen för att locka till er en ny kund?

Vi tror inte att det finns standardhotell som passar för alla. Varje gäst och varje resa är unik och därför erbjuder Nordic Choice Hotels möjligheter. Med stilfulla Clarion Hotel, varma Quality Hotel, urbana Comfort Hotel och med fler än 20 fristående hotell låter vi dig välja från hela utbudet av hotellupplevelser.

Juryn, alltså Sveriges resebyråer, ska bedöma er utifrån tre kategorier: service och support, produktkvalitet och produktutveckling och marknadsföring/branschaktiviteter. Vad tycker ni själva är ert starkaste kort?

Hur vi bemöter gästen. Hur vi jobbar med att erbjuda gästen bra upplevelser. Även fastän vi arbetar med samtliga punkter så är det alltid servicen som är det viktigaste.

Vilken aspekt kan bli ännu bättre 2019?

Det som är vår styrka är att vi arbetar tillsammans med gästen för att hela tiden utveckla oss och bli bättre. Vi kommer fortsätta ha stora öron och lyssna på gästernas upplevelser, deras önskemål och deras ideer.

Vad är besöksnäringens största utmaning?

Kompetensförsörjningen. Vi i branschen måste bli bättre på att marknadsföra och därmed locka människor att upptäcka besöksnäringen. Lyckas vi med det så kommer vi också trygga behovet av personal.

 

Inlägget Choice inför GTA: ”Varje gäst och resa är unik” dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/grand-travel-award/choice-infor-gta-varje-gast-och-resa-ar-unik/feed/ 0
Inrikesflyget ner 5 procent i november https://www.travelnews.se/flyg/inrikesflyget-ner-5-procent-i-november/ https://www.travelnews.se/flyg/inrikesflyget-ner-5-procent-i-november/#respond Mon, 10 Dec 2018 14:09:13 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50908 Under november månad reste 3 243 000 passagerare till eller från Swedavias tio flygplatser, en minskning med knappt två procent jämfört med samma månad föregående år. Under perioden januari-november ligger det totala resandet på 39 051 000 passagerare, vilket är på samma nivå som förra året, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget Inrikesflyget ner 5 procent i november dök först upp på Travel News.

]]>
Antalet utrikesresenärer vid Swedavias tio flygplatser under november månad var 2 032 000, en i stort sett oförändrad nivå. Perioden januari-november visar däremot en ökning på två procent, till 26 499 000.

Antalet inrikesresenärer minskade under november med knappt fem procent till 1 210 000, medan antalet för perioden januari -november minskade med drygt tre procent till 12 552 000.

På Stockholm Arlanda Airport, Swedavia största flygplats som står för huvuddelen av både inrikes och utrikestrafiken, minskade det totala antalet passagerare med knappt en procent till 2 034 000 under november månad. På Göteborg Landvetter Airport ligger passagerarantalet på samma nivå som november förra året med ett resultat på 504 000. På Luleå Airport ökade antalet passagerare med knappt en procent.

Både Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport visar en ökning med en procent i det totala antalet passagerare under perioden januari-november 2018, medan antalet passagerare på Swedavias övriga flygplatser minskar. De större flygplatsernas ökning innebär att den totala summan resenärer från Swedavias tio flygplatser förblir oförändrad i jämförelse med samma period 2017.

Inlägget Inrikesflyget ner 5 procent i november dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/inrikesflyget-ner-5-procent-i-november/feed/ 0
Så funkar SAS EuroBonus nya regelverk https://www.travelnews.se/flyg/har-ar-sas-eurobonus-nya-regelverk/ https://www.travelnews.se/flyg/har-ar-sas-eurobonus-nya-regelverk/#respond Mon, 10 Dec 2018 10:20:22 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50900 Nu kan SAS EuroBonus medlemmar spara och dela EuroBonus poäng tillsammans med familj och vänner och för de mest trogna medlemmarna blir det möjligt att uppnå ett Lifetime Gold-medlemskap, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget Så funkar SAS EuroBonus nya regelverk dök först upp på Travel News.

]]>

Nyheterna för medlemmarna ingår i en rad nya tjänster och förbättringar i SAS EuroBonus-program. Under 2019 kommer resenärerna att få tillgång till ännu fler nya erbjudanden.

 – Det som är gemensamt för den växande gruppen frekventa SAS-resenärer är att de vill resa på ett smartare och bättre sätt. Därför är deras erfarenheter och idéer väldigt viktiga för oss när vi utvecklar nya erbjudanden. Point Sharing och Lifetime Gold-medlemskap är utmärkta exempel på det, säger Johan Mägi, ansvarig för EuroBonus på SAS.

 När nu SAS EuroBonus Point Sharing lanseras möjliggör det för familj och vänner att spara och dela poäng tillsammans utan kostnad. 

 – Ett växande antal resenärer delar upplevelser och samlar poäng från sina flygresor, genom att hyra bil och shoppa och genom många andra erbjudanden från våra partners. Att dela poängen är ett enkelt sätt att få möjlighet att uppleva det man önskar snabbare. Oavsett om det är en weekendresa, en uppgradering, en gratis hotellnatt eller något av de andra möjligheterna som SAS EuroBonus erbjuder, säger Johan Mägi.

 Med EuroBonus Point Sharing kan medlemmar skapa ett Point Sharing-konto och bjuda in upp till sju vänner eller familjemedlemmar i gruppen. Alla EuroBonus-poäng som medlemmarna tjänar in samlas på det gemensamma kontot som kan användas till allt som EuroBonus-programmet erbjuder. Medlemmar kan byta eller lämna en Point Sharing-grupp efter sex månader.

Samtidigt introducerar SAS en ny version av Lifetime Gold-medlemskapet. 

 – Vi har en unik grupp lojala och trogna resenärer som väljer SAS för sitt frekventa resande år efter år. Lifetime Gold är vårt sätt att belöna dem med vår finaste utmärkelse och ger SAS EuroBonus Gold-status livet ut, säger Johan Mägi.

Resenärer i alla åldrar kan få Lifetime Gold-medlemskap om de har uppnått minst SAS EuroBonus Gold-status, antingen genom insamlade baspoäng eller genom bonusgrundande flygresor tio år i följd.

Inlägget Så funkar SAS EuroBonus nya regelverk dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/har-ar-sas-eurobonus-nya-regelverk/feed/ 0
Hon har satt Färöarna på kartan https://www.travelnews.se/turism/hon-har-satt-faroarna-pa-kartan/ https://www.travelnews.se/turism/hon-har-satt-faroarna-pa-kartan/#respond Mon, 10 Dec 2018 10:04:40 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50891 Guðrið ”Guri” Højgaard är vd på Färöarnas Turistråd. Nyligen blev hon utsedd till en av Europas viktigaste personer att ha koll på 2019. Två globala reklamkampanjer har satt landet med bara 50 000 invånare mitt i Atlanten på kartan.
- Vi närmar oss mitt mål att dubbla turismen till. 2020, säger Guri till Travel News.

Inlägget Hon har satt Färöarna på kartan dök först upp på Travel News.

]]>
Grattis till fin utmärkelse. Vad har du gjort bra?

Stort tack. Jag har fått denna heder för att sätta en liten okänd plats på världskartan –, som är så små, att de inte ens finns markerade på många av världens kartor. Det har gett mig en extra utmaning i att marknadsföra platsen, för att först måste man veta att vi finns till, innan man kan fundera på att komma och besöka oss. Och det är det arbetet jag har försökt göra. Jag brinner för att skapa ett nytt ekonomiskt ben i vårt lilla land, som annars till nästan 100 procent är beroende av det som havet ger, laxodling och fiskeri. Vi ligger mitt ute i Nordatlanten, med mera än 1000 kilometer till närmaste granne med ett tufft hav emellan. Jag valde att flytta tillbaka till mina barndomsöar i 2012, för att ta på mig detta arbete, efter att ha bott utomlands i 20 år, i Danmark, Spanien, UK och 13 år i Stockholm, där jag de senaste 7 åren var marknadschef på VisitStockholm.

Berätta om Politicos fina lista?

Amerikanska Politico anses vara världens tyngsta politiska mediehus. Varje år gör de en lista som heter Politico 28, där de väljer ut 28 personer från 28 länder, som de menar ”are shaping, shaking and stirring the future of Europé” och som man skall hålla särskilt öga på 2019. Större delen av namnen brukar vara ledande politiker, men det finns även några personer med från näringsliv, kultur och journalistik. Av tidigare personer kan bl a nämnas René Redzepi, grundare av Noma, Daniel Ek, grundare av Spotify och Michael O’Leary, grundare av Ryanair. O’Leary var faktiskt den enda person från turistbranschen som har varit med på listan, så det känns självklart helt overkligt att komma direkt efter honom, som verkligen har omskakat hela den europeiska turismsektorn. Jag är första färöing som är med på listan, så det har blivit en del uppmärksamhet kring det.

Andra namn på listan i år är bl a Niklas Zennström, grundare av Skype, Jeremy Corbin, Labour (UK), Matteo Salvini, Vice Statsminister (Italien), Pedro Sánchez, statsminister (Spanien), Mary Lou McDonald, Sinn Féin, (Irland) och Ine Marie Eriksen Søreide, Utrikesminister (Norge).

Varför du tror du att de valde dig?

Jag blev väldigt paff när jag för ett par månader sedan fick ett mail från Politico, där de skrev att de hade valt ut mig till att komma med på denna lista. Till dels hade jag aldrig hört talas om listan och till dels tyckte jag att någon annan kollega i världen borde få den först, vi är ju så små. Så jag svarade på mailen vid att säga, att jag trodde att de hade blandat mig ihop med min isländska kollega, för att de har haft mycket större växt än vi och att jag inte önskade komma med på en lista, med dessa stora kanoner, där jag inte kände att jag hörde hemma, haha.

Sen gick det bara ett par minuter innan de skrev tillbaka och sa, att de inte alls hade tagit fel och att personen i fråga hade varit på Färöarna två gånger och inspekterat mitt arbete på nära håll och att min utmaning hade varit särskild stor, eftersom att jag först var tvungen att få mitt land på kartan, innan jag kunde börja sälja destinationen och med små medel. I motiveringen nämner de att en av anledningarna är att vi har lyckats göra två världsomspännande kampanjer på två år, Google Sheep View och Faroe Islands Translate, som har vunnit en lång rad priser, inklusive Cannes Lions två år i rad, som är at jämföra med Oscar inom reklamvärlden.

Vad gör dig till en bra chef för Visit Färöarna?

Ja, det är nog bättre att fråga andra om det, men jag brukar få höra att jag är väldigt målinriktat, sätter upp långsiktiga mål, lyckas få många olika aktörer att samarbeta och sträva mot samma mål. Vi närmar oss nu de målen för 2020, som vi satte upp i 2012, då jag flyttade tillbaka till Färöarna och började på Visit Faroe Islands, att dubblera turismen.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Spännande nya utmaningar, som bidrar till förbättringar för många människor. Jag har jobbat för Visit Faroe Islands i 6 år och den tiden kommer självklart när jag skall byta jobb igen, men vet inte ännu vad det blir, eller i vilket land det blir. Det får framtiden visa.

Varför ska man åka till Färöarna?

New York Times skrev så här om Färöarna: The Next Great Scandinavian Destination: Wild, windswept, but yet surprisingly chic! Kortare kan det inte sägas.

Ni vill bli coola som Island, känner du att ni är nära?

Vi önskar att bli kända för det som är unikt hos oss och som är värt at resa till oss för att uppleva. De senaste åren har vi lyckats dra till alla världens tunga medier, allt från New York Times, CNN, National Geographic, Conde Nast, ja t o m Vogue. De skriver alla om det som de tycker är unikt hos oss, naturen, kulturen, maten. Att vi kan ha ett så modernt och kreativt samhälle med endast 50 000 invånare.

Namn: Guðrið (”Guri”) Højgaard

Titel: VD på Visit Faroe Islands (Färöarnas Turistråd)

Familj: Svensk man och två barn

Ålder: 46

Bor: Tórshavn, Färöarna

Senaste resa: Bryssel, för att hämta Politico hedern

Favorithotell: Royal Hotel, Köpenhamn

Favoritfärjebolag: Birka Cruises

Flygbolag som jag åker helst med: Atlantic Airways och SAS

Favoritdestination bortom min egen: Liksom alla andra: Thailand!

Min drömresa: Jorden runt i ett år när jag blir 50 (om några år, om jag har turen att ha liv och hälsa 😉 .

Detta vet vi inte om dig: Kom till Stockholm som utbytesstudent 1998. Skulle bara vara där ett halvår, men stannade och 6 år senare fick jag äran att bli marknadschef världens vackraste stad och lansera Stockholm The Capital of Scandinavia.

Inlägget Hon har satt Färöarna på kartan dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/turism/hon-har-satt-faroarna-pa-kartan/feed/ 0
Här är SJ:s alla nyheter för 2019 https://www.travelnews.se/tag/har-ar-sj-alla-nyheter-for-2019/ https://www.travelnews.se/tag/har-ar-sj-alla-nyheter-for-2019/#comments Mon, 10 Dec 2018 07:07:31 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50888 Nu börjar den nya tågtidtabellen att gälla och nyheterna är många för den som reser med SJ. 
– Fler och fler upptäcker fördelarna med tåget och väljer att resa klimatsmart. Därför utökar vi tågtrafiken för att bättre kunna möta efterfrågan, säger Tobbe Lundell, tillförordnad presschef på SJ i ett pressmeddelande..

Inlägget Här är SJ:s alla nyheter för 2019 dök först upp på Travel News.

]]>
Kortare restid Örebro – Stockholm
För resenärer från Örebro önskas kortare restid till Stockholm. I nästa års tidtabell blir det verklighet. SJ byter ut ett loktåg mot en dubbeldäckare, vilket innebär en tidsvinst på 19 minuter på avgången från Örebro kl. 05.55 som anländer till Stockholm kl. 07.47. I andra riktningen har ett loktåg bytts ut mot en dubbeldäckare på avgången från Stockholm kl. 20.13. Tåget anländer till Örebro kl. 22.15, vilket ger en tidsvinst på 10 minuter.

Nya helgavgångar Stockholm – Göteborg
Sträckan Stockholm – Göteborg får i nästa års tidtabell fler avgångar på fredagar och söndagar. Två avgångar från Stockholm och fyra från Göteborg. Det blir en ny avgång från Stockholm till Göteborg kl. 12.12, och två nya avgångar från Göteborg till Stockholm kl. 11.54 och kl. 12.54.

Fler tåg mellan Stockholm och Köpenhamn 
SJ utökar trafiken till totalt sju snabbtåg per dag i vardera riktningen. Bakgrunden till de nya avgångarna är ökande efterfrågan, inte minst från resenärer som vill resa direkt från Östergötland, Småland och Skåne till flyget. Greater Copenhagen är dessutom en region som expanderar kraftigt, vilket bidrar till en ökad efterfrågan på såväl affärs- som fritidsresor, stadskärna-till-stadskärna.

InterCity-tåg till Åre, hela året
Resandet med dagtågen mellan Stockholm och Jämtland har ökat mer än andra sträckor inom SJs linjenät. Därför utökas trafiken i nästa års tidtabell. Ett dagtåg med InterCity mellan Stockholm och Åre innebär ny trafik Östersund-Åre under perioden maj-juni och september-november. Dagtåget kommer att gå året runt och vända i Åre istället för som tidigare, i Östersund.

Längre tåg och fler avgångar på sträckan Uppsala – Stockholm
För pendlarna på sträckan Uppsala-Stockholm väntar ett förändrat trafikupplägg. I praktiken innebär det att SJ sätter in längre tåg i rusningstrafik samt utökar antalet avgångar från 37 till 40 från Uppsala till Stockholm och från 35 till 39 från Stockholm till Uppsala. Det blir också en extra avgång måndag – torsdag kl. 16.17 från Stockholm till Uppsala. På ett år har således antalet avgångar ökat från 29 per riktning till 40 respektive 39 avgångar, samtidigt som tågen också fått fler platser. Utökningen av antalet avgångar, införandet av 13 nya nonstop-tåg och Movingo även på denna linje har under det senaste året ökat resandet med över 20 procent.

Lägre priser och fler avgångar mellan Stockholm – Sundsvall och Gävle – Ljusdal
Trafiken på SJs tredje största snabbtågslinje Stockholm-Sundsvall utökas med 50 procent på vardagarna (8 avgångar blir 12), 40 procent på lördagarna (5 avgångar blir 7) och 80 procent på söndagarna (6 avgångar blir 11). Det tack vare ett samverkansavtal mellan SJ och X-trafik. Dessutom sänks priset på det så kallade SJ-tillägget som behövs för att resa med X-trafiks periodkort, från 520 kronor till 200 kronor, för resor inom region Gävleborg och gäller på alla SJs tåg. SJ kommer att erbjuda resor mellan Gävle och Sundsvall för 95 kronor.

För den som behöver vara i Sundsvall tidigt finns ett snabbtåg som avgår redan kl. 03:36 från Stockholm och är i Sundsvall kl. 07:39. Dessutom kan resenärerna nyttja avgången för lokala resor, med ankomst till Arlanda kl. 03.56 och till Uppsala kl. 04.14.

Genom att förbättra kommunikationerna i nord-sydlig riktning kan Gävleborg bli en integrerad arbetsmarknad med Sundsvall, Uppsala, Arlanda och Stockholm.

Även antalet SJ-avgångar mellan Gävle och Ljusdal ökar från 3 till 6 avgångar per riktning och sprids ut bättre över dygnet. Samtidigt får resenärer från Ljusdal, Järvsö, Bollnäs och Ockelbo två helt nya direktförbindelser mot Uppsala, Arlanda och Stockholm.

Fler avgångar på linjen Norrköping-Nyköping-Stockholm
I nya tidtabellen utökas antalet avgångar från såväl Norrköping som Stockholm. Den tillkommande avgången är en ny sista förbindelse måndag till fredag från Norrköping kl. 21.30 som anländer till Stockholm kl. 23.30, samt en ny avgång från Stockholm kl. 08.36 som är framme i Norrköping kl. 10.26. På fredagar och lördagar har sista avgången från Stockholm till Norrköping flyttats fram från 21.32 till kl. 23.39 för att kunna erbjuda en möjlighet att exempelvis gå på teater.

Nattåg från Göteborg till Jämtland och Norrbotten, året runt
Från december införs ett helt nytt trafikupplägg som innebär att nattågen kommer att gå från både Stockholm och Göteborg till både Jämtland och Norrbotten, varje natt, året om. Det blir möjligt eftersom tågen växlas om i Sundsvall. En del av tåget går till Östersund, medan den andra delen fortsätter upp till Norrbotten. En genväg genom Bergslagen innebär även en vinstlott för Örebro som också får tillgång till nattågen. En fördel med detta är att tågen kan gå till Göteborg även under sommaren, trots avstängningen av Getingmidjan.

Region Express – efterlängtad nyhet i Mälardalen
I september 2019 börjar Mälardalstrafiks nya dubbeldäckartåg trafikera Svealandsbanan. Avgången kallas Region Express och innebär att det endast stannar på ett fåtal stationer. Det avgår från Örebro och stannar på mellanliggande stationer fram till Eskilstuna och blir där ett så kallat nonstop-tåg till Stockholm varje vardagsmorgon. Eftersom det inte kommer att göra uppehåll på mellanliggande stationer mellan Eskilstuna och Stockholm krymper restiden från cirka 60 till 45 minuter.

Tidsvinst på 20 minuter med nya Mälartåget Hallsberg-Stockholm
Från 2 september 2019 kommer tåg 122 som avgår från Hallsberg 07.13 köras med Mälartrafiks nya Mälartåg, vilket kommer ge en restidsförkortning på 20 minuter. Även tåg 139, med ny avgångstid 15.28, från Stockholm kommer göra en tidsvinst på 18 minuter från och med månadsskiftet november/december och få en betydligt attraktivare avgångstid för pendlarna. På fredagar och lördagar har sista avgången från Stockholm till Hallsberg senarelagts från 22.01 till 23.33.

Ny avgång mellan Karlstad och Stockholm 
SJ utökar trafiken med en ny avgång från Karlstad kl. 07.36 måndag – fredag och från Stockholm kl. 11.41. Fyra avgångar i vardera riktningen är snabbtåg X 2000 eller SJ 3000, medan fyra avgångar i vardera riktningen utgörs av kapacitetsstarka loktåg.

Inlägget Här är SJ:s alla nyheter för 2019 dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/tag/har-ar-sj-alla-nyheter-for-2019/feed/ 1
Nu börjar turistresorna till rymden https://www.travelnews.se/flyg/nu-borjar-turistresorna-till-rymden/ https://www.travelnews.se/flyg/nu-borjar-turistresorna-till-rymden/#respond Mon, 10 Dec 2018 07:01:45 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50886 Richard Bransons Virgin Galactic börjar skicka turister till rymden innan jul skriver Breakit. Priset blir 2 miljoner kronor – per biljett.

Inlägget Nu börjar turistresorna till rymden dök först upp på Travel News.

]]>
För 14 år sedan startade entreprenören Richard Branson bolaget Virgin Galactic med målsättningen att skicka turister till rymden. Nu rapporterar CNNatt målet blir verklighet redan i år.

Bolaget kommer börja skicka turister till rymden innan jul och först ut av alla blir Branson själv.

“Jag får inte följa med förrän testpiloterna har lyckats några gånger. Jag hade älskat att vara med på den allra första turen men piloter är otroligt modiga personer”, säger miljardären till CNN.

Inlägget Nu börjar turistresorna till rymden dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/nu-borjar-turistresorna-till-rymden/feed/ 0
SAS ordförande tankar egna aktier https://www.travelnews.se/flyg/sas-ordforande-tankar-egna-aktier/ https://www.travelnews.se/flyg/sas-ordforande-tankar-egna-aktier/#respond Mon, 10 Dec 2018 06:56:19 +0000 https://www.travelnews.se/?p=50884 SAS styrelseordförande Carsten Dilling köpte den 5 december 35.222 aktier i SAS, via Cdi Consult, framgår av Finansinspektionens insynslista.
Aktierna köptes till kurs 14:18 danska kronor, vilket ger ett total värde på motsvarande 681.000 svenska kronor på transaktionen.

Inlägget SAS ordförande tankar egna aktier dök först upp på Travel News.

]]>
SAS senaste trafiksiffror visade att bolaget både ökar antalet passagerare och beläggningsgraden i kabinen.

Inlägget SAS ordförande tankar egna aktier dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/sas-ordforande-tankar-egna-aktier/feed/ 0