Travel News https://www.travelnews.se Sveriges största affärssajt för reseindustrin Wed, 21 Aug 2019 15:27:51 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.0.4 https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2016/02/cropped-favicon-32x32.jpg Travel News https://www.travelnews.se 32 32 Domstol sätter stopp för planerad pilotstrejk på Irland https://www.travelnews.se/ryanair/domstol-satter-stopp-for-planerad-pilotstrejk-pa-irland/ https://www.travelnews.se/ryanair/domstol-satter-stopp-for-planerad-pilotstrejk-pa-irland/#respond Wed, 21 Aug 2019 15:27:30 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55800 rlands högsta domstol har stoppat Ryanair-piloternas planerade strejk senare den här veckan. Det rapporterar AFP. Därmed gick domstolen på lågprisbolagets linje i den pågående konflikten.

Inlägget Domstol sätter stopp för planerad pilotstrejk på Irland dök först upp på Travel News.

]]>
Enligt Irish Times hävdar bolaget att den planerade strejken den 22 augusti strider mot ett avtal som parterna undertecknade för ett år sedan. Ryanair hävdar vidare att datum för strejken valdes för att skapa maximal negativ påverkan för verksamheten då även brittiska piloter väntas strejka då.

Inlägget Domstol sätter stopp för planerad pilotstrejk på Irland dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/ryanair/domstol-satter-stopp-for-planerad-pilotstrejk-pa-irland/feed/ 0
Analys: Resias sparpaket är bara början https://www.travelnews.se/analys/analys-resias-sparpaket-ar-bara-borjan/ https://www.travelnews.se/analys/analys-resias-sparpaket-ar-bara-borjan/#respond Wed, 21 Aug 2019 13:57:35 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55798 Hösten 2019 kommer att bli riktigt tuff, tror Travel News chefredaktör Viggo Cavling i en snabbanalys. 

Inlägget Analys: Resias sparpaket är bara början dök först upp på Travel News.

]]>
Idag avslöjar Travel News att resebyråkedjan Resia ska sparka personal, lägga ner kontor och spara 30 miljoner kronor. Att sälja fritidsresor i Sverige över disk i en butikslokal är en synnerligen tuff affär. Marginalen per såld resa ligger på några få procent och det innebär att en krävande kund som tar mer än några minuter att ta hand om blir en förlustaffär.

Förr kunde en resebyrå varva affärskunder med fritidsresenärer, men idag har specialiseringen gått så långt att ytterst få klarar detta. I Vings semesterrapport slås fast att hela 70 procent av svenskarna mellan 18-35 år kan tänka sig att resa utomlands UTAN ett charterbolag. I Storbritannien är samma siffra 33 procent. Det är ingen slump att Ving och TUI idag helt saknar fysiska butiker. I England har Thomas Cook fortfarande ett nät av butiker. I Sverige är vi helt enkelt bättre på att googla.

Vad kommer då att hända i återförsäljarledet när det gäller resor? I Sverige finns idag tre kedjor som kämpar om kundernas gunst: Ticket, Resia och BIG. På Resia förnekar man att en fusion med något av de andra bolagen på ingång, men på lång sikt ser jag inte annan utväg. Det är lika logiskt som att 7Eleven och Pressbyrån har samma ägare. 

Jag tror även att en modell med mer franchise vore smart. Så är Pressbyråns nät uppbyggt. Idag har Resia sju kontor under franchise. 

Tyvärr tror jag att nyheten att Resia ska spara 30 miljoner kronor bara är början.

Sommaren 2019 har varit svettig för reseindustrin. Det talas om minskad försäljning på 20 procent i Q2. Många researrangörer sitter kvar med överkapacitet och mixen: den varma sommaren 2018, flygskam, Greta Thunberg och en rekordsvag svensk krona är giftig.

I klarspråk kommer detta innebära fler sparpaket och färre tjänster på många av de bolag som finns i Travel News bevakningsområde. Jag tror att nedgången i flygresandet är temporärt. Svenskarna är vana vid några varma dagar vid Medelhavet varje år. Men det när det kommer till betalningsviljan är jag övertygad om att det kommer vara fortsatt uppförsbacke. 

 

Inlägget Analys: Resias sparpaket är bara början dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/analys/analys-resias-sparpaket-ar-bara-borjan/feed/ 0
Travel News avslöjar: Resia säger upp personal https://www.travelnews.se/resebyra/travel-news-avslojar-resia-sager-upp-personal/ https://www.travelnews.se/resebyra/travel-news-avslojar-resia-sager-upp-personal/#respond Wed, 21 Aug 2019 11:35:10 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55791 Resia genomför just nu ett stort sparpaket på 30 miljoner kronor. Det innebär bland annat uppsägning av personal, neddragning av arbetstid och sammanslagning av kontor. 

Inlägget Travel News avslöjar: Resia säger upp personal dök först upp på Travel News.

]]>
I Resia Travel Group ingår bland annat fjällspecialisten Bengt-Martins med kryssningssajten Cruise Market, resefeber.se och boxoffice.se. Resia är marknadsledande på affärs- och konferensresor i Sverige. Resia har 41 butiker över hela landet, men säljer i hela Skandinavien via sina sajter.

I fjol minskade omsättning och resultat till följd av den heta sommaren och den svaga kronan, men Resia pressades också av den allt hårdare prispressen inom onlineförsäljningen. Medan fjällresor och kryssningar växer ställer Resia om till mer avancerade reseprodukter och event än enbart bokning av charterveckor. Med starka varumärken inom konferensresor och naturturism försöker Resia möta flygskam och miljökrav med en bred satsning på hållbarhet.

Förra året gjorde man en blygsam vinst på bara 7 miljoner, omsättningen landade på 729 miljoner.

Nu måste alltså företag spara pengar och det kommer att ske genom uppsägning av personal och att en del av den resterande personalen får gå ner i arbetstid. Hur många som kommer att sägas upp och hur många kontor som ska läggas ner är inte klart. Det pågår förhandlingar. Idag har Resia sju kontor som är franchise, att omvandla fler är inte aktuellt.

“Resia Travel Group anpassar löpande verksamheten efter rådande förutsättningar för att säkerställa en hållbar affär och en förflyttning mot en mer digital position,” skriver bolaget i ett pressmeddelande.

 

Inlägget Travel News avslöjar: Resia säger upp personal dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/resebyra/travel-news-avslojar-resia-sager-upp-personal/feed/ 0
Spanska Ryanair-anställda varslar om strejk https://www.travelnews.se/ryanair/spanska-ryanair-anstallda-varslar-om-strejk/ https://www.travelnews.se/ryanair/spanska-ryanair-anstallda-varslar-om-strejk/#respond Wed, 21 Aug 2019 05:23:01 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55779 Ryanairs kabinpersonal i Spanien går ut i strejk nästa månad.

Förbunden USO och Sitcla har varslat om strejk under tio dagar i september, främst fredagar och söndagar under hela månaden, skriver TT.

Inlägget Spanska Ryanair-anställda varslar om strejk dök först upp på Travel News.

]]>
Anledningen är att lågprisflygbolaget har planer på att stänga ner baser på ett flertal platser i Spanien, bland annat på Gran Canaria och Teneriffa. Nya förhandlingar mellan bolaget och fackförbunden är utlysta till nästa vecka.

Ryanair meddelade i juli att bolaget ska minska antalet anställda med upp till 900 personer i Europa.

Bolagets piloter i Irland och Storbritannien har tidigare varslat om strejk i augusti och september.

Inlägget Spanska Ryanair-anställda varslar om strejk dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/ryanair/spanska-ryanair-anstallda-varslar-om-strejk/feed/ 0
Kritikstorm mot Flixbus https://www.travelnews.se/buss/flixbus-tar-all-feedback-pa-storsta-allvar/ https://www.travelnews.se/buss/flixbus-tar-all-feedback-pa-storsta-allvar/#respond Wed, 21 Aug 2019 05:19:42 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55777 Anmälningarna till Konsumentverket mot bussföretaget Flixbus har ökat kraftigt under 2019. Flera kunder som SVT varit i kontakt med beskriver resor med långa förseningar och bristande information. Nu svarar bolaget på kritiken.

Inlägget Kritikstorm mot Flixbus dök först upp på Travel News.

]]>
Förutom anmälningar till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden tar missnöjet sig uttryck i kommentarer på det tyska bussföretagets svenska Facebook-sida.

Kunder talar om timslånga förseningar, otrevligt bemötande och dålig information, bland annat om rätten till ersättning vid försening.

”Vi följer alla regelverk”

SVT Nyheter har sökt representanter för Flixbus som säger att de inte har möjlighet ställa upp på en intervju i nuläget. De har dock skickat kommentarer via mejl.

”Vi tar all feedback, oavsett om den är positiv eller negativ, på största allvar och arbetar med att förbättra vår service varje dag. Vi följer alla regelverk, både lokala och de på EU-nivå. Våra allmänna villkor beskriver möjligheterna för återbetalning och alternativ.

Våra chaufförer är vårt ansikte utåt och ofta den enda direktkontakten med våra kunder. Alla förare får specifik utbildning innan de får köra våra bussar. Med 7 000 chaufförer kan det ibland hända att någon inte följer våra instruktioner och då vidtar vi åtgärder.”

”Kan erbjuda möjligheten att ta tåg eller taxi”

På frågan om de ersätter resenärer som måste betala för annat färdsätt för att hinna i tid till ett flyg eller tåg svarar de:

”Det beror på anledningen till förseningen och hur stor förseningen är. När det inte finns någon ersättningsbuss, så kan vi erbjuda möjligheten att resa med tåg eller ibland taxi och återbetalar då de kostnaderna.”

Inlägget Kritikstorm mot Flixbus dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/buss/flixbus-tar-all-feedback-pa-storsta-allvar/feed/ 0
”Jag är tydlig, inspirerande och lite rolig” https://www.travelnews.se/tag/jag-ar-tydlig-inspirerande-och-lite-rolig/ https://www.travelnews.se/tag/jag-ar-tydlig-inspirerande-och-lite-rolig/#respond Wed, 21 Aug 2019 04:59:39 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55775 Madeleine Raukas är ny vice vd på SJ. Här svarar hon på Travel News på-nytt-jobb-enkät om hur hon är som chef, bästa linjen i Sverige och var affärs- och fritidsresenärerna möts i ett gemensamt intresse.

Inlägget ”Jag är tydlig, inspirerande och lite rolig” dök först upp på Travel News.

]]>
Grattis till nya jobbet som vice vd på SJ. Varför du tror du att de valde dig?

Tack! Jag är redan chef för SJs största division och ansvarig för den operativa processen på företaget samtidigt som att jag har många externa kontaktytor i min roll. Detta tillsammans med min tidigare erfarenhet från resebranschen bidrog säkerligen.

När tar du bort vice ur titeln?

Vi har en fantastiskt bra vd i Crister Fritzon som jag är glad att få jobba tillsammans med. Crister och jag kom till SJ ungefär samtidigt och det är otroligt roligt att få utveckla detta fina bolag tillsammans med honom och övriga kollegor i koncernledningen och med alla medarbetare i bolaget.

Vad gör dig till en bra chef?

Det ska du helst fråga andra om, men den feedback jag ofta får är att jag är tydlig, inspirerande och lite rolig.

Du är rekryterad internt. Behövs det inte nytt blod i toppen?

Det är en fråga för styrelsen, men jag kan konstatera att i koncernledningen har vi en bred mix av olika kompetenser med olika erfarenheter från olika branscher. Jag har erfarenheter från olika transportföretag och kollektivtrafik. Under det senaste året har vi fått tre nya kollegor i koncernledningen som kommer utifrån och som utmanar oss med andra perspektiv.

Du ska ansvara för Sverige när din chef Crister tar hand om resten av världen. Vilken linje i Sverige är den bästa enligt dig?

Vi har många bra linjer och det beror på vart du ska och syftet med resan. Stockholm-Göteborg är fantastiskt då du på ett enkelt sätt kommer raka vägen in i Göteborg eller tvärt om utan tidsödande transfer.

Och var kan ni bli ännu bättre?

Överallt. Vi kommer aldrig att känna oss nöjda, utan jobbar hårt med alla de faktorer som vi kan påverka för att förbättra vår trafik utifrån kundernas önskemål. Att vi satsar 12 miljarder kronor på både upprustning och nya tåg de närmsta åren visar att vi menar allvar, ingen linje är undantagen.

Är Greta det bästa om hänt tåget sedan X2000?

Greta har gjort ett fantastiskt jobb med att sätta fokus på klimatfrågan. Men den positiva trend vi ser för tågresandet har pågått i flera år, och våra kundundersökningar visar att det finns fler förklaringar än bara klimatförändringarna bakom den utvecklingen.

Innan SJ var du på SAS, din viktigaste lärdom där?

Att leda i förändring. Jag var på SAS under svår omställningstid där vi utmanade allt. Vi ändrade kollektivavtal, hanterade strejk, lärde både kunder och medarbetare att bli mer digitala genom t ex gå från manuell incheckning till att använda automater eller internet. Det var en skola i att leda en komplex verksamhet med många ekonomiska utmaningar och med många medarbetare i en spridd organisation.

Vad är det första du ser när du kommer ombord på ett tåg?

Som regel mina medarbetare, men även om det är helt och rent.

Affärsresenärerna bryr bara sig om tiden och fritidsresenärerna om priset, aldrig mötas de två eller?

På våra storstadslinjer gör de faktiskt det. KTH kunde i våras visa att tåget både är billigare och tidsmässigt bättre än flyget, utöver att tågen är punktligare och klimatsmartare. Ge oss dubbelspår mellan Gävle och Härnösand så halveras även restiden till Umeå vilket skulle locka många nya affärsresenärer till tåget.

Hur börjar du din arbetsdag? 

Att jag läser igenom vår dygnsrapport för att fånga trafikdygnets leverans mot kund och hur medarbetarna haft det.

Din viktigaste KPI?

Nöjda medarbetare. Det är en förutsättning för nöjda kunder, vilket ska framgå i svarta siffror på sista raden i resultaträkningen.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Jag är väldigt nöjd där jag är idag. Att få vara med och utveckla SJ så att fler kunder kan få göra klimatsmarta resor känns bra på riktigt

Besöksnäringens största utmaning?

Jag tänker i linje med SJs ”Borta bra, men hemma bäst-kampanj”. Att kunna visa och erbjuda svenskarna riktigt bra och klimatsmarta alternativ här hemma i Sverige.

8 000 resenärer påverkas tågen står still.

Namn: Madeleine Raukas

Titel: vice vd

Familj: man och tvillingar

Ålder: 52

Bor: Nacka

Senaste resa: Abisko

Favorithotell: Inget speciellt så länge det är helt och rent och bra bemötande.

Favoritreseapp: SJs – så enkel att boka resan i och hålla reda på flera resor.

Flygbolag som jag åker helst med: SAS, som har varit en viktig del av mitt yrkesliv.

Världens vackraste tåglinje: Jag har inte åkt på alla världens tåglinjer, men en som jag verkligen kan rekommendera är att ta tåget upp till Abisko, vandra några dagar och sedan ta tåget vidare till Narvik i Norge. Otroligt vackert landskap med fjordar och renar. Vi har så mycket vackert att uppleva och se i Sverige.

Favoritdestination: Stockholms skärgård som är helt unik i sitt slag.

Min drömresa: Transsibiriska järnvägen vill jag gärna uppleva.

Detta vet vi inte om dig: Jag gör en gudomlig flädersaft.

Inlägget ”Jag är tydlig, inspirerande och lite rolig” dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/tag/jag-ar-tydlig-inspirerande-och-lite-rolig/feed/ 0
Vissa Apple-datorer förbjuds på flyget https://www.travelnews.se/flyg/vissa-apple-datorer-forbjuds-pa-flyget/ https://www.travelnews.se/flyg/vissa-apple-datorer-forbjuds-pa-flyget/#respond Wed, 21 Aug 2019 04:50:16 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55773 MacBook Pro från 2015–2017 förbjuds ombord flyg till USA, skriver Aftonbladet.

Inlägget Vissa Apple-datorer förbjuds på flyget dök först upp på Travel News.

]]>
Kolla upp när du köpte din Mac och se om det är samma typ av dator som nu förbjuds ombord på flygen i USA.
Luftfartsmyndighet, FAA, införde förbudet efter att Apple varnat för batterier som kan fatta eld.

Det är datorernas litiumbatterier som är det stora problemet. På vissa av MacBook Pro-datorerna som har en 15-tumsskärm finns det en ökad risk att batterierna kan börja brinna. Det är datorer som såldes mellan september 2015 och februari 2017 som är drabbade.

I juni gick Apple ut med en varning om att vissa datorer kan överhettas och att batteriet kan börja brinna. Amerikanska luftfartsmyndigheten FAA har nu beslutat förbjuda alla MacBook Pro som påverkas av varningen.

– Vi är medvetna om de återkallade batterierna i Apple MacBook Pro bärbara datorer. I början av juni meddelade vi flygbolagen och informerade allmänheten, säger en talesperson på FAA till amerikanska medier.

Enligt Bloomberg har även The European Union Aviation Safety Agency gått ut med en varning till flygbolag inom EU. Flygpassagerare uppmanas att stänga av sina drabbade datorer under flygresan.

Om man har en dator som påverkas av den ökade risken så byter Apple ut batteriet utan extra kostnad.

Via den här länken kan du se ifall din dator behöver ett nytt batteri.

Inlägget Vissa Apple-datorer förbjuds på flyget dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/vissa-apple-datorer-forbjuds-pa-flyget/feed/ 0
”Alla är talanger” https://www.travelnews.se/intervju/alla-ar-talanger/ https://www.travelnews.se/intervju/alla-ar-talanger/#respond Tue, 20 Aug 2019 09:52:52 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55769 Anna-Carin Rasmusson är ny Commercial Director på ESS Group. Här starar hon på Travel News på nytt jobbenkät om drömresan, besöksnäringens största utmaning och vad en Commercial Director gör egentligen.

Inlägget ”Alla är talanger” dök först upp på Travel News.

]]>
Grattis till nya jobbet som Commercial Director på Ess Group. Varför du tror du att de valde dig?

Tack! Ess Group befinner sig i ett mycket expansivt skede med lansering av många nya destinationer. Dessutom vill man vara med och utveckla branschen genom att skapa än mer upplevelseintensiva destinationer, vi kommer att ha mycket att göra! Min erfarenhet av affärsutveckling, marknadsföring och försäljning samt många år av arbete med ledarskap passar väldigt väl in hos ESS just nu. Att vi också har samma värderingar och har riktigt trevlig tillsammans har också varit viktigt när vi valt varandra.

Vad gör dig till en bra chef?

Jag tycker att bra ledarskap handlar om genuint engagemang i människor, att vara intresserad av vad som driver var och en och en vilja att förstå vad som får varje individ att må och prestera riktigt bra. Min inställning är att alla är talanger, det gäller bara att hitta rätt plats och förutsättningar för var och en. Jag har fått höra att uppfattas som varm men att jag också kan vara tydlig med förväntningar och att jag oftast är glad. Kanske är det detta sammantaget som gör att jag passar in som ledare inom ESS Group.

Vad gör en Commercial Director hela dagarna?

Jag kommer till en början att fokusera på att lära känna alla duktiga medarbetare och de fina destinationerna. Vi kommer mycket snart att lansera Fyri i Hemsedal och Blue på Lidingö, detta blir ett naturligt fokus för mig liksom att säkerställa rätt affärsmässiga förutsättningar våra övriga destinationer. Jag och mina kollegor kommer att lägga stort fokus på att ge gästen en så rik upplevelse som möjligt på plats. Gästnöjdheten och ”value for money” har alltid varit ett centralt fokus för ESS Group vilket jag tycker är fantastiskt.

Du ska ta ”nästa steg i upplevelsestrateginvad innebär det konkret?

Vi vill att gästerna skall trivas hos oss. De skall längta tillbaka till oss innan de hunnit lämna och känna att det finns så mycket härliga saker att uppleva i form av mat, dryck, aktiviteter, träning eller bara tid för njutning och härligt häng att de vill återvända snart igen. Att vi utvecklar gästupplevelen på våra hotell och i samarbete med partners och destinationen vi befinner oss på är en mycket central fråga för ESS. Här startar vi i samband med att jag börjar en helt egen Brand & Communications-enhet som mina kollegor Fredrik Toreskog och Carl Lundgren kommer att driva.

Vad är det första du ser när du kommer in på ett hotell?

Personalen, om de ler, söker kontakt och välkomnar gästerna.

Hur börjar du din arbetsdag? 

Vi får se, mina två första dagar kommer jag att spendera med övriga i ledningsgruppen och besöka våra hotell i region syd. Det är viktigt att snabbt lära känna verksamheterna och människorna som möter våra gäster.

Din viktigaste KPI?

Gästnöjdheten är central. Den i sin tur drivs av medarbetarengagemanget och det är där man måste börja.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Just nu ingenting, jag ser mycket fram emot att komma igång på ESS Group!

Besöksnäringens största utmaning?

Kompetensförsörjningen. Framförallt inom kök saknas det mycket arbetskraft och det här är en fråga vi måste lösa för att kunna erbjuda våra gäster rätt upplevelser framöver.

 

Namn: Anna-Carin Rasmusson

Titel: Commercial Director på ESS Group

Familj: Min man Mikael, tre barn Oscar 17, Smilla 12, Molly 10 och så katten Tussie och kaninen Teddy.

Ålder: 46

Bor: Askim, Göteborg

Senaste resa:  Vårt hus i Marbella, Spanien

Favorithotell: Jag tycker mycket om Soho House kedjans hotell och deras förmåga att skapa härliga upplevelser och stämning på hotellen.

Favoritfärjebolag: Reser sällan med färja men som göteborgare måste jag säga Stena Line.

Favoritreseapp: Google Maps är ovärderligt

Flygbolag som jag åker helst med: Emirates Airlines

Favoritdestination: Vi besökte Rom för ett par år sedan, dit åker jag gärna tillbaka snart. Fantastiskt med all historia, en vacker stad med mycket att se och uppleva och så enormt god mat!

Min drömresa: Safari vilket vi har lyckan att få prova nu i jul, magiskt!

Detta vet vi inte om dig: Jag tar gärna en sväng salsa när det finns tillfälle.

Inlägget ”Alla är talanger” dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/intervju/alla-ar-talanger/feed/ 0
Sen IATA-kod bromsar utvecklingen på Scandinavian Mountains Airport https://www.travelnews.se/flyg/sen-iata-kod-bromsar-utvecklingen-pa-scandinavian-mountains-airport/ https://www.travelnews.se/flyg/sen-iata-kod-bromsar-utvecklingen-pa-scandinavian-mountains-airport/#respond Tue, 20 Aug 2019 09:44:48 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55767 Två flygbolag är klara till Sveriges nästa flygplats mellan Sälen och Trysil. Men det är oklart om det kommer fler i år. Travel News har pratat med vd Anders Bjernulf.

Inlägget Sen IATA-kod bromsar utvecklingen på Scandinavian Mountains Airport dök först upp på Travel News.

]]>
Hej Anders Bjernulf, vd på Scandinavian Mountains Airport. Hur går bygget, kommer ni att öppna i tid? 

– Det går enligt plan. Vi kommer att öppna den 22 december. 

Två bolag kommer att landa 2019: SAS och BRA- Har du fler på ingång? 

– Vi har förhandlingar med flera stora aktörer, men ju längre det går desto mindre sannolikhet att fler kommer i år. Vi fick vår IATA-kod i maj. Det var för sent för många bolag, de ska hinna marknadsföra och fylla planen. Nästa år kommer det att bli fler bolag. Vi ser ett stort intresse. 

Hur många plan i veckan är det nu? 

– Det kommer att landa plan: torsdag, lördag och söndag. BRA kör fem linjer och SAS har tre. 

Det svenska flyget minskar. Har ni fel tajming?

– Det stämmer att det minskar, men vi ser oss inte som en representativ del av inrikesflyget utan mer som en destination som Kreta eller Mallorca. Vi påverkas inte av övriga Sverige. 

Har jag glömt något viktigt? 

– Vi bygger inte en ny flygplats utan en tillväxtmotor i en region som har 7 miljoner gäster.  

 

Inlägget Sen IATA-kod bromsar utvecklingen på Scandinavian Mountains Airport dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/sen-iata-kod-bromsar-utvecklingen-pa-scandinavian-mountains-airport/feed/ 0
Maria Tallén är ny hotelldirektör till Clarion Hotel Winn i Gävle https://www.travelnews.se/nordic-choice/maria-tallen-ar-ny-hotelldirektor-till-clarion-hotel-winn-i-gavle/ https://www.travelnews.se/nordic-choice/maria-tallen-ar-ny-hotelldirektor-till-clarion-hotel-winn-i-gavle/#comments Tue, 20 Aug 2019 05:00:26 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55742 Den första september blir det direktörsskifte på Stadens Hotell i Gävle. Den nya direktören heter Maria Tallén och lämnar närmast ett framgångsrikt hotell i Haninge där hon bl.a. tillsammans med sitt team fått pris för Quality Hotel of the year 2018. Nu står hon ödmjuk inför sin nya uppgift – att vidareutveckla Clarion Hotel Winn i Gävle, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget Maria Tallén är ny hotelldirektör till Clarion Hotel Winn i Gävle dök först upp på Travel News.

]]>
Maria Tallén tar över rodret på Gävlehotellet den första september när nuvarande hotelldirektören Mikael Junger lämnar över efter 24 år på plats.

-Jag känner mig enormt förväntansfull, glad och stolt över att få möjlighet att tillsammans med vårt grymma gäng i Gävle skapa nya Magic Moments för våra gäster och för oss själva.
Att få förtroendet att ta över ett av Winns finaste hotell efter självaste Mikael Junger kunde jag aldrig drömma om när jag för 12 år sedan anställdes inom Winn Hotel Group, säger Maria Tallén.

Marias styrka är att leda sitt team till goda resultat, detta tillsammans med hennes bakgrund från försäljning och som driven och målinriktad direktör är erfarenheter som visat sig vara framgångsrika.

– Maria har visat att hon är en stark och omtyckt ledare med tydlig målbild. Vi är mycket glada att hon tackat ja till tjänsten som direktör på Clarion Winn i Gävle, ett mycket viktigt hotell för vår koncern, säger Sam Holmberg, Chief Operating Officer på Winn Hotel Group.

Ny tjänst och nytt hotell innebär också en ny stad, Gävle. För Maria Tallen är detta något hon ser mycket fram emot.

– Tillsammans ska vi fortsätta att utveckla hotellet för att även i framtiden vara en attraktiv, härlig arbetsplats, eftersökt samarbetspartner och det självklara valet av hotell i Gävle. Jag kommer lägligt in i bilden nu när vi fått nyrenoverade hotellrum och dessutom planerar vi att bygga ytterligare rum för att bemöta den ökade efterfrågan. Gävle är en sådan fantastiskt fin stad och dessutom hemort för vårt moderbolag Winn Hotel Group. Jag ser fram emot att lära känna näringslivet och bygga nätverk med nya kontakter, avslutar Maria.

Inlägget Maria Tallén är ny hotelldirektör till Clarion Hotel Winn i Gävle dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/nordic-choice/maria-tallen-ar-ny-hotelldirektor-till-clarion-hotel-winn-i-gavle/feed/ 1