Travel News https://www.travelnews.se Sveriges största affärssajt för reseindustrin Wed, 19 Jun 2019 13:51:29 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.0.4 https://www.travelnews.se/wp-content/uploads/2016/02/cropped-favicon-32x32.jpg Travel News https://www.travelnews.se 32 32 Björn Ulvaeus köper Hasselbacken för 480 miljoner kronor https://www.travelnews.se/hotell/bjorn-ulvaeus-koper-hasselbacken-for-480-miljoner-kronor/ https://www.travelnews.se/hotell/bjorn-ulvaeus-koper-hasselbacken-for-480-miljoner-kronor/#respond Wed, 19 Jun 2019 13:51:13 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55064 I februari köpte Pop House med Björn Ulvaeus som ägare hotellverksamheten på Hotell Hasselbacken, nu är det klart att de även köper hotellbyggnaden för 480 miljoner kronor från Pandox.

Inlägget Björn Ulvaeus köper Hasselbacken för 480 miljoner kronor dök först upp på Travel News.

]]>
Hotellet rymmer 113 rum och ligger på Djurgården i centrala Stockholm. Pop house som köper fastigheten har tidigare Abba medlemmen Björn Ulvaeus och ch EQT-grundaren Conni Jonssons som huvudägare. Företaget driver Abba the museum, Pop House Hotel och teateranläggningen Cirkus som de förvärvade 2017.

Inlägget Björn Ulvaeus köper Hasselbacken för 480 miljoner kronor dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/hotell/bjorn-ulvaeus-koper-hasselbacken-for-480-miljoner-kronor/feed/ 0
Scandics Norgechef dumpar aktier för 1,1 miljoner https://www.travelnews.se/scandic/scandics-norgechef-dumpar-aktier-for-11-miljoner/ https://www.travelnews.se/scandic/scandics-norgechef-dumpar-aktier-for-11-miljoner/#respond Wed, 19 Jun 2019 13:13:51 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55061 Scandics Norgechef Svein Arild Steen-Mevold sålde i måndags 13.000 aktier i hotelloperatören till kursen 82 kronor styck.

Inlägget Scandics Norgechef dumpar aktier för 1,1 miljoner dök först upp på Travel News.

]]>
Inför transaktionen med likvid om 1,1 miljoner kronor uppgick hans innehav till 25.540 aktier, enligt ägardatatjänsten Holdings.

Detta efter att hans innehav, i mitten av maj i år, ökat med 13.538 aktier genom en transaktion kopplad till ett aktieoptionsprogram.

Inlägget Scandics Norgechef dumpar aktier för 1,1 miljoner dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/scandic/scandics-norgechef-dumpar-aktier-for-11-miljoner/feed/ 0
Här är flygbolagen som får statligt stöd https://www.travelnews.se/flyg/har-ar-flygbolagen-som-far-statligt-stod/ https://www.travelnews.se/flyg/har-ar-flygbolagen-som-far-statligt-stod/#respond Wed, 19 Jun 2019 13:08:34 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55057 Nu har Trafikverket upphandlat trafiken på samtliga flyglinjer med allmän trafikplikt. Tre operatörer ska säkra flygtrafiken på sju linjer för perioden oktober 2019 - oktober 2023, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget Här är flygbolagen som får statligt stöd dök först upp på Travel News.

]]>
Upphandlingen omfattar fyra linjer med mellanlandningar och tre linjer med direkttrafik. Följande operatörer kommer att trafikera linjerna:

Amapola Flyg AB

  • Hemavan – Kramfors – Stockholm/Arlanda
  • Vilhelmina – Lycksele – Stockholm/Arlanda
  • Torsby – Hagfors – Stockholm/Arlanda

Jonair Affärsflyg AB

  • Pajala – Luleå
  • Östersund – Umeå
  • Sveg – Stockholm/Arlanda

Regional Jet OÜ

  • Gällivare – Arvidsjaur – Stockholm/Arlanda

– Det känns skönt att avtalen är på plats. Flygtrafiken är viktig för att upprätthålla en god tillgänglighet till dessa orter och regioner, säger Anna Fällbom chef Trafikavtal och transportnät, Trafikverket.

Upphandlingen innehåller delvis nya krav på operatörernas ekonomi och trafikens kvalitet. Tillsammans med att Trafikverket gör en tydligare uppföljning av trafiken ska det bidra till en stabil flygtrafik för resenärerna.

Trafikverket ska ingå och ansvara för statens avtal om transportpolitiskt motiverad interregional kollektivtrafik, som inte upprätthålls i annan regi och där det saknas förutsättningar för kommersiell drift.

Förutsättningar för allmän trafikplikt och upphandling av regelbunden flygtrafik regleras i EU:s lufttrafikförordning nr 1008/2008.

Inlägget Här är flygbolagen som får statligt stöd dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/har-ar-flygbolagen-som-far-statligt-stod/feed/ 0
FlixBus dumpar biljettpriset till Arlanda https://www.travelnews.se/arlanda/flixbus-dumpar-biljettpriset-till-arlanda/ https://www.travelnews.se/arlanda/flixbus-dumpar-biljettpriset-till-arlanda/#respond Wed, 19 Jun 2019 12:42:05 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55051 Från och med tisdag 25:e juni börjar FlixBus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda - ett nytt prisvärt resalternativ till och från flygplatsen. Flygplatsturen tar cirka 45 minuter och biljettpriset är från 39 kronor upp till 95 kronor, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget FlixBus dumpar biljettpriset till Arlanda dök först upp på Travel News.

]]>
Den 25:e juni inviger FlixBus en ny flygplatslinje mellan Stockholm City och Arlanda som avgår varje halvtimme. Restiden är 45 minuter och turen stannar även vid S:t Eriksplan, Norra Stationsgatan, Haga Norra, Frösunda och Järva Krog.

–Den nya linjen är en väldigt spännande satsning för FlixBus! Under en längre tid har vi fått önskemål från kunder om att införa mer frekventa och regelbundna avgångar till Arlanda. Med den nya linjen erbjuder vi ett väldigt prisvärt och smidigt färdsätt till och från flygplatsen! berättar Peter Ahlgren, VD för FlixBus i Norden i ett pressmeddelande.

Enkelbiljetter från 39 kronor FlixBus tillämpar dynamisk prissättning. Ju tidigare biljetten bokas desto billigare blir det. Sen är det pris i ytterligare tre nivåer: 59, 79 och 95 kronor.

– Det finns ett behov på marknaden av billiga biljetter. Det enda som är billigare än oss är om du tar pendeltåget till Märsta och sen tar buss ut till Arlanda, säger Jelena Jovanovic PR Manager på FlixBus.

Några planer på att göra samma till Landvetter och Sturup finns inte dagsläget.

Priset på Arlandaturen är från endast 39 kronor vilket gör turen till en av marknadens mest prisvärda sätt att resa till och från Arlanda. Som en extra bekvämlighet kommer resenärer även kunna nyttja sina köpta biljetter på valfri avgång upp till 12 timmar före och efter den bokade avgångstiden.

–Som alltid, belönar FlixBus passagerare som bokar tidigt med de lägsta tillgängliga biljettpriserna och just för vår flygplatslinje har vi upprättat så kallade ”öppna biljetter” för att ge resenärerna extra trygghet och flexibilitet, ifall de av någon anledning skulle missa sin bokade avgång, t.ex. pga. försenat flyg, bagage som dröjer eller köer, säger Peter.

Inlägget FlixBus dumpar biljettpriset till Arlanda dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/arlanda/flixbus-dumpar-biljettpriset-till-arlanda/feed/ 0
SVT avslöjar: Hård kritik mot SAS – 700 anställda bakom protestbrev https://www.travelnews.se/sas/svt-avslojar-hard-kritik-mot-sas-700-anstallda-bakom-protestbrev/ https://www.travelnews.se/sas/svt-avslojar-hard-kritik-mot-sas-700-anstallda-bakom-protestbrev/#respond Wed, 19 Jun 2019 10:42:29 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55046 I ett internt brev riktar omkring 700 anställda på SAS skarp kritik mot bolagets ledarskap. Förtvivlade medarbetare vittnar om hur yrkesroller nedvärderas och beskriver en ”management by fear”-kultur.
”SAS behöver en ny ledarstil. Vi vill ha en ledare att följa, inte en chef”, slår man fast i brevet, avslöjar SVT.

Inlägget SVT avslöjar: Hård kritik mot SAS – 700 anställda bakom protestbrev dök först upp på Travel News.

]]>
SAS pyr av missnöje. I ett brev adresserat direkt till  företagets ledning riktar nu 700 anställda skarp kritik mot ledarskapet. Man vittnar om hur missnöjet har växt och att situationen inte längre är hållbar.

– Vi trycks ner av en stor och dyr administration som kör ”management by fear”, säger en av initiativtagarna till brevet till SVT Nyheter.

Källor vittnar om avtalsbrott, möten med chefer dit man uppmanas att aldrig gå ensam och om en kultur där oliktänkande tystas ner.

Han fortsätter:

– Medarbetare är uppgivna över ledningen och känner stor hopplöshet. Flyg- och markpersonal har förts samman efter strejken. SAS ledning underskattar medarbetarnas intelligens. Det har provocerat och vänt oss mot ledningen.

Livrädda att skriva på

Varför har ni valt att vara anonyma?

– Många säger att de stöder detta, men är livrädda för att skriva på.

Personen berättar för SVT Nyheter att stödet varit massivt och att initiativtagarna fått flera uppmuntrande meddelanden från andra anställda i bolaget. Man räknar också med att namnunderskrifterna kommer att fortsätta att strömma in.

Personen menar också att brevet inte handlar om att orsaka ytterligare skada för företaget. I brevet nämner man också den vision man vill att företaget ska arbeta mot – att man ska vinna den prestigefyllda utmärkelsen ”Airline of the year” 2022.

– Jag älskar mitt jobb tillsammans med mina kollegor, på marken och i luften. De är helt fantastiska människor som vill att det skall gå bra för SAS.

Företagets ledning har, genom Carina Malmgren-Heander, chief of staff, kommenterat brevet och dess innehåll på SAS interna nätverk:

”Jag skulle vilja tacka er för ert engagemang, det är härligt att se. Jag är positiv till att vi har samma mål i åtanke: Ett i längden lönsamt och framgångsrikt SAS”.

Här är brevet:

HÄR ÄR SAS-MEDARBETARNAS PROTEST-BREV TILL LEDNINGEN

Bäste SAS-kollega, Detta är en namninsamling vars syfte är en nystart av SAS med målet Airline of the Year 2022 och att vi ska bli #OneSAS.

Namninsamlingens sista dag är fredagen den 23/6 och därefter kommer brev och insamling officiellt lämnas över till GM i SAS. Airline of the Year 2022 Detta är ett öppet brev till hela SAS från den operativa personalen både i luften och på marken. Under lång tid har det skett en uppdelning av SAS mellan ledningen på Frösundavik och den operativa personalen.

Misstroende och missnöjet har med tiden växt och nådde i samband med pilotkonflikten en sådan storlek att detta inte längre är hållbart. Därför skriver vi detta brev. Vi upplever att administrationen och mellanchefer har nedvärderat våra yrkesroller och inte uppskattar vårt arbete för bolaget. Detta är fundamentalt feltänkt. Det är ute i produktionen som intäkterna skapas. En stolt flygvärdinna, motiverad tekniker, lojal lastare, erfaren gatemanager eller kompetent pilot som gör det där lilla extra, tillför ett stort mervärde som lyfter bolaget.

Många av oss arbetar hela vårt yrkesliv i SAS och både älskar och önskar SAS allt det bästa långsiktigt. Vi vill och kan ge en verklig skandinavisk upplevelse av trygghet och service som i sin tur ger trogna kunder som kommer tillbaka. Framförallt vill vi att det skall gå bra för SAS, ekonomiskt. Målet är att SAS ska vara ett mycket lönsamt flygbolag och att vi ska bli Airline of the year 2022. Hur når vi då dit? SAS behöver en ny ledarstil och denna resa måste påbörjas av vår VD. Vi vill ha en ledare att följa, inte en chef. Inom alla avdelningar, på alla möten, i alla team ombord och på marken ska ledaren ansvara för att gruppen behandlar och pratar väl om sina SAS-kollegor. Vi ska bara ha lagspelare i SAS. Om medarbetaren inte ställer upp på de nya värderingarna så måste man förändra sig eller lämna SAS-teamet.

Alla delar i bolaget ska benchmarkas mot våra närmaste konkurrenter och resultaten redovisas öppet. Informationen inom bolaget ska vara; ärlig, transparent och faktabaserad så att alla i bolaget känner sig delaktiga. SAS ska 2022 ha en vältrimmad organisation och den mest effektiva och stabila flygoperationen i världen. Inte bara på papperet utan i verkligheten. Förebilden i denna omvandling ska vara flygbolag där produktionspersonalen sätts i första hand. Det finns många sådana exempel där man har bra lönsamhet och nöjd personal så detta går att kombinera. Det har, genom åren, investerats mycket pengar i SAS medarbetare som nu är en enorm kunskapsbank av erfarenheter. Det måste nu ges frihet och incitament för dessa medarbetare att agera för bolagets bästa, med drivkrafter som premierar det beteende som önskas.

Alla ska se samma mål genom att delägarskap uppmuntras genom tex provisionsprogram där de anställda köper in sig i bolaget. Nyckelordet är, ”eget ansvar” där alla har samma mål: Ett långsiktigt lönsamt och framgångsrikt SAS. Vi måste återupprätta ett nytt förtroende mellan medarbetare och ledning där ”micromanagement” och ”management by fear-kultur” inte behövs. Att någon ibland kan göra fel är mänskligt, men förändrar inte målbilden för alla inom företaget. Högsta fokus är resultatet och att hela organisationen lär sig av sina misstag. Vi i produktionen tex pilot, kabin, tech, ground, planning/trafikvakt och op vill tillsammans ha direkt dialog med SAS ledning för att åstadkomma denna bolagskulturförändring. Vi tror inte ”top down” genom hela hierarkin fungerar. LEAN-anda måste införas överallt i SAS.

Förbättringsförslag och deras genomförande måste kunna följas av alla och detta är möjligt med moderna digitala kommunikationsverktyg. Målet är ständiga förbättringar och ett effektivare, mera lönsamt SAS. Belöningar bör utgå för särskilt värdefulla idéer. En enskild avdelnings mål får aldrig stå i vägen för andra avdelningar, om istället alla avdelningar skulle nå sina mål samma år, belönas samtliga via ett enkelt rakt incitamentsprogram. Regelbundna mätningar av personalnöjdhet måste genomföras med det uttalade syftet att lyfta fram problem som sedan kan åtgärdas Engagerad och uppmuntrad personal ger den överlägsna skandinaviska service som våra passagerare vill ha och förtjänar. Nöjda passagerare kommer tillbaka och flyger med oss igen. De talar väl om SAS, precis som motiverade och stolta anställda gör.

Tillsammans kommer detta starta en positiv spiral med ökade intäkter vilket våra aktieägare kräver och förtjänar. Vi medarbetare som skrivit detta öppna brev vill att denna förändring ska ske omedelbart.

Inlägget SVT avslöjar: Hård kritik mot SAS – 700 anställda bakom protestbrev dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/sas/svt-avslojar-hard-kritik-mot-sas-700-anstallda-bakom-protestbrev/feed/ 0
Ving bäst på den tuffaste marknaden! https://www.travelnews.se/arrangor/ving-bast-pa-den-tuffaste-marknaden/ https://www.travelnews.se/arrangor/ving-bast-pa-den-tuffaste-marknaden/#respond Wed, 19 Jun 2019 10:38:45 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55044 Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar Vings semesterrapport 2019.

Inlägget Ving bäst på den tuffaste marknaden! dök först upp på Travel News.

]]>
I veckan dök Vings Semesterrapport 2019 upp för sjätte året i rad. Rapporten har blivit en hit i Thomas Cooks koncern och tar numera upp hela Norden. Det görs även en version i Tyskland och en i England. När rapporten presenterades i tisdags på Hotell Clara mitt i Stockholm var man generös med allmän data och åsikter, men hur många som faktiskt åker vart och hur länge redovisas inte. Det vore ett brott mot de internationella reglerna för börsbolag.

Rapporten innehåller trots detta mycket godis för den som vill nörda ner sig i semesterstatistik.

Den viktigaste siffran för Norden tycker jag är att är hela 70 procent av svenskarna mellan 18-35 år kan tänka sig att resa utomlands UTAN ett charterbolag. I UK är samma siffra 33 procent. Det torde leda till att det är betydligt svårare att sälja charterresor i Sverige än i England, men det är precis tvärtom. Den nordiska grenen av Thomas Cook sticker ut som en fyr i mörkret när det kommer till resultat. Som bekant går Thomas Cook Europe mycket dåligt och har rasat på börsen i London det senaste åren. Förklaringen är ingen nyhet: den varma sommaren 2018 i kombination med allmän flygskam. Den digitala omställningen har kommit längre i Norden än övriga Europa. I Sveriges handlar över 80 procent av Vings kunder via internet. I övriga Europa är samma siffra under hälften.

Det är inte bara i Sverige som vi bokar vår semester allt senare. Detta har lett till att bolaget har minskat sin kapacitet till många destinationer. Vi ser också en tydlig rörelse från det nu tämligen dyra turistlandet Spanien till östra Medelhavet. Turkiet är tillbaka på topplistan och Egypten likaså. Kroatien däremot är inte på Vings topp fem.

Thomas Cook Europe ligger just nu i förhandlingar om att sälja sitt flygbolag och det finns ett bud på den nordiska grenen från riskkapitalbolaget Triton. Exakt vad som ska säljas gavs inte många besked på tisdagens pressträff. Kunskap om vad som faktiskt är på gång finns troligen inte på ett nationellt kontor utan enkom på HQ i London.

En annan tydlig trend i rapporten är att hotellkoncepten bara blir viktigare och viktigare. I den nordiska portföljen har Ving sex olika att erbjuda. De äldsta och mest populära är Sunwing med över 50 år på nacken. Det är ett renodlat nordiskt koncept och är så populärt att man inte säljer det utanför Norden. Av bolagets totalt 1,6 miljoner kunder på ett år bor runt 250 000 på Sunwing. Det nya konceptet designkonceptet Casa Cook är bara några få procent av den stora kakan, men inkörsporten när det gäller charter. Runt 60 procent av Casa Cook-gästerna är nya kunder i koncernen.

Lågbudgetvarianten av detta är Cook’s club och i planen ligger att omvandla en mängd hotell runt Medelhavet till just Cook’s Club. Men att här skulle bli lika festligt som det en gång var på Club 33-hotellen på åttiotalet finns inte. Gruppen som vill ha party på semestern var förr 30 procent. Idag är samma grupp enligt rapporten bara ynka tre procent.

Och självfallet så lyfter Ving fram att man klimatkompenserar alla sina resor. Detta blev snabbt en hygienfaktor i Norden, men verkar inte vara på gång i resten av koncernen. Att ta bort taxfree i planen som SAS nyligen aviserat är inte heller aktuellt. Istället satsar man på att minska antalet sugrör och samlar upp plast på stränderna. Ving erbjuder tåg-charter, men i blygsam skala. Under hundra säten till Alperna finns till försäljning i sommar att jämföra med de 380 000 nordbor som man varje år skickar till Kanarieöarna under vintern.

Summan av allt detta är det är fortsatt tuffa tider i reseindustrin när det kommer till lönsamhet eftersom kunderna ställer allt högre krav och har ganska värdelösa svenska kronor. Men behovet av att resa och upptäcka världen är det samma. Nyfikenheten bor i människans DNA.  

 

Inlägget Ving bäst på den tuffaste marknaden! dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/arrangor/ving-bast-pa-den-tuffaste-marknaden/feed/ 0
Podcast-intervju med Anders Nissen: “Jag är en hotell-kille!” https://www.travelnews.se/podcast/podcast-intervju-med-anders-nissen-jag-ar-hotell-kille/ https://www.travelnews.se/podcast/podcast-intervju-med-anders-nissen-jag-ar-hotell-kille/#respond Wed, 19 Jun 2019 08:46:04 +0000 https://www.travelnews.se/?p=54956 Travel News har träffat en av de mäktigaste i den svenska reseindustrin.

Inlägget Podcast-intervju med Anders Nissen: “Jag är en hotell-kille!” dök först upp på Travel News.

]]>
Fastighetsbolaget Pandox äger 145 hotell och 32 000 rum i 15 länder. Vd är Anders Nissen, han har varit med sedan bolaget föddes i mitten på nittiotalet. Bolaget är idag värt 57 miljarder. Anders har aktier och optioner i bolaget värda 120 miljoner kronor. Han anser sig vara “väl omhändertagen”, men förnekar att pengar är en stor drivkraft för den före detta handbollsspelaren från Kristianstad. En gång i tiden blev han Sveriges yngsta hotelldirektör. I den här intervjun berättar Anders att han kan lukta sig till en dålig hotell-ledning. Att bolaget inte gjort några stora misstag de senaste åren. Och att han gärna skulle äga studentbostäder. Men Airbnb uppskattar han inte.

– Airbnb är en stor svart marknad. Varför accepterar vi det? Det är otroligt att folk säljer ut sina lägenheter huller om buller utan regler. Finns och följs reglerna har jag inget emot detta, även om det kommer att byggas något färre hotell. I Amsterdam, Paris och Bryssel finns det regler och där har antalet annonser gått ner. Airbnb har ett stort ansvar att städa upp som de inte har tagit, säger Anders Nissen till Travel News.

Lyssna på hela intervjun här via Acast.

Eller via Spotify här.

 

Inlägget Podcast-intervju med Anders Nissen: “Jag är en hotell-kille!” dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/podcast/podcast-intervju-med-anders-nissen-jag-ar-hotell-kille/feed/ 0
Qatar Airways och Norwegian vinnare i Skytrax https://www.travelnews.se/flyg/qatar-och-norwegian-vinnare-i-skytrax/ https://www.travelnews.se/flyg/qatar-och-norwegian-vinnare-i-skytrax/#respond Wed, 19 Jun 2019 05:44:58 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55040 Qatar Airways återtog förstaplatsen i Skytrax årliga ranking av världens bästa flygbolag. Därmed petade Qatar ned förra årets vinnare, Singapore Airlines, till andraplatsen. Trea blev japanska ANA All Nippon Airways, enligt Skytrax.

Inlägget Qatar Airways och Norwegian vinnare i Skytrax dök först upp på Travel News.

]]>
Bästa europeiska flygbolag i rankingen var Lufthansa som hamnade på nionde plats. Finnair tog plats 32 och Norwegian plats 39, medan SAS kom först på 65:e plats.

I rankingen av bolagen med den bästa kabinpersonalen vann Singapore Airlines, medan Air Asia korades till det bästa lågprisflygbolaget.

Norwegian utsett till världens bästa lågprisbolag på långdistanslinjer för femte året i rad.

– Jag är väldigt glad över att vi ännu en gång utses till världens bästa lågprisbolag på långdistanslinjer. Jag vill rikta ett stort tack till våra passagerare runt om i världen som har röstat på Norwegian. Det här hade aldrig varit möjligt utan alla våra engagerade kollegor både i luften och på marken som varje dag året runt gör sitt yttersta för att ge våra kunder bästa möjliga upplevelse. Det här är ytterligare en bekräftelse på att våra passagerare uppskattar låga priser, god service och nyare, mer miljöanpassade flygplan, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

Inlägget Qatar Airways och Norwegian vinnare i Skytrax dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/qatar-och-norwegian-vinnare-i-skytrax/feed/ 0
SJ lanserar tågluffarkort för Sverige https://www.travelnews.se/tag/sj-lanserar-tagluffarkort-for-sverige/ https://www.travelnews.se/tag/sj-lanserar-tagluffarkort-for-sverige/#comments Wed, 19 Jun 2019 05:37:34 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55038 Resandet med SJ har ökat stadigt de senaste åren och enligt de undersökningar SJ låtit Sifo utföra väljer allt fler att semestra i Sverige. Med SJ Tågluffarkort Sverige blir hela landet, från Kiruna i norr till Malmö i söder, mer tillgängligt för unga och studenter. Upplevelser och nya erfarenheter kan starta på närmaste SJ-tåg och fortsätta på någon av de 281 stationer som tågluffarkortet gäller på, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget SJ lanserar tågluffarkort för Sverige dök först upp på Travel News.

]]>
Det nya kortet ger rätt att resa på SJs alla dag- och nattåg i Sverige, i 2 kl på dagtåg samt i 2 kl sitt- och liggvagn på nattågen.

Mellan den 17 juni och 7 augusti kan resenären använda kortet under två veckor i följd. Det går att välja mellan ett kort som ger helt fria resor och ett kort som ger rätt att boka resor till halva priset.

Tågluffarkortet kan köpas av ungdomar upp till 26 år och studenter med giltig studentlegitimation. Första försäljningsdag är 17 juni, samma dag som kortet börjar att gälla.

Det är tolv år sedan SJ hade ett eget tågluffarkort. Syftet med årets tågluffarkort är också att undersöka efterfrågan och samla erfarenheter för att till nästa säsong eventuellt lansera flera och mer omfattande tågluffarkort för resor i Sverige.

-Med den digitala utvecklingen är det enklare att ta fram skräddarsydda produkter och erbjudanden som är utformade direkt utifrån våra kunders önskemål. Jag tror att vi kommer att se mer av det från SJ, säger Mats Almgren, kommunikations- och försäljningsdirektör på SJ.

Idén till ett tågluffarkort för ungdomar och studenter kommer delvis från de workshops SJ regelbundet genomför med studenter under namnet Student Advisory Boards. I dessa möten testar SJ olika idéer och får i sin tur kunskap om studenternas förutsättningar och förväntningar på tågresande.

-Genom vår relation med studenter har vi fått många värdefulla inspel på vår verksamhet och kommande satsningar. Det är ett utbyte som vi kommer att fortsätta med, säger Paulinne Arpi, försäljningsansvarig Student och ungdom på SJ.

Tågluffarkortet ger även innehavaren rätt till 20 procent rabatt i SJs bistro, gäller ej alkoholhaltiga drycker.

Inlägget SJ lanserar tågluffarkort för Sverige dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/tag/sj-lanserar-tagluffarkort-for-sverige/feed/ 5
Kvinnor mer flygrädda än män https://www.travelnews.se/flyg/kvinnor-mer-flygradda-an-man/ https://www.travelnews.se/flyg/kvinnor-mer-flygradda-an-man/#respond Wed, 19 Jun 2019 05:34:19 +0000 https://www.travelnews.se/?p=55036 Enligt en Sifo-undersökning som Airtours har genomfört svarar var femte att de är lite eller väldigt flygrädda. Statistiken visar även att fler kvinnor än män är flygrädda: 25 procent av kvinnorna jämfört med 14 procent av männen, enligt ett pressmeddelande.

Inlägget Kvinnor mer flygrädda än män dök först upp på Travel News.

]]>
Airtours har med hjälp av Sifo tagit reda på hur många svenskar som lider av flygrädsla. Undersökningen visar att så många som var femte svensk (20%), uppger att de är lite eller väldigt flygrädda. Statistiken pekar också på att fler kvinnor än män är flygrädda: 25 procent av kvinnorna jämfört med bara 14 procent av männen.

– Det är synd med tanke på att olyckorna ändå är så få. Det är exempelvis 18 gånger säkrare att flyga än att stanna i hemmet, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours.

Sifo-undersökningen visar också att få av de flygrädda personerna tar till medel för att lindra rädslan inför en flygning. Cirka 7 procent svarar att de dricker alkohol när de ska flyga, 3 procent att de mediterar och 2 procent uppger att de tar sedativa (lugnande) läkemedel. Hela 81 procent uppger att de inte gör någonting alls.

Från undersökningen:

Är du flygrädd?
Ja, väldigt 5%
Ja, lite 15%
Nej, inte särskilt 33%
Nej, inte alls 46%
Vet ej 1%
Ja (lite + väldigt) 20%

Bas 1 022 personer

Inlägget Kvinnor mer flygrädda än män dök först upp på Travel News.

]]>
https://www.travelnews.se/flyg/kvinnor-mer-flygradda-an-man/feed/ 0